• 0

eigen zaak naast vaste baan, hoe zit dat met belasting betalen?

hallo!

 

ik wil graag mijn eigen kapsalon/nagelstudio aan huis gaan starten, maar ik wil wel de zekerheid van mijn vaste baan aanhouden.

 

ik werk 24 uur in de zorg.

 

hoe zit het dan met belasting afdragen? normaal betaal je bij een 2e baan bijna de helft van je salaris aan belasting.

 

kan iemand mij hiermee helpen?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er zijn overigens nog wat additionele voorwaarden voor het urencriterium, als je daarnaast een betaalde baan hebt.

 

Maar voordat je bijna de helft aan belasting gaat betalen, moet je al wel veel verdienen, hoor. Het verschil is vaak niet eens zo groot, en het is alleen maar in je gedachten. Als je met 1 baan bruto net zoveel verdient als met 2 (kleinere) banen samen, betaal je uiteindelijk net zoveel belasting.

 

Praktisch gezien: als ondernemer betaal je in beginsel niet direct belasting, maar pas nadat je aangifte hebt gedaan. Omdat dat nogal op je spaarcentjes inhakt, en de Belastingdienst ook een stevige rente in rekening brengt, kun je ook een voorlopige aanslag vragen aan het begin van het jaar, met een schatting van de winst voor dat jaar. Dan krijg je een aanslag die je netjes in maandelijkse termijnen kunt betalen. Als je niet te laag schat, kun je later nog wat terugkrijgen, inclusief diezelfde stevige rente.

 

Wel even aanmelden bij de Belastingdienst dat je ondernemer bent. Moet je toch doen, ook om een BTW-nummer te krijgen.

 

Ander voordeel is (nog) dat als je veel vermogen hebt, je geen belasting hoeft te betalen over het vermogen wat je bij de belastingdienst hebt geparkeerd.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Nee, die 6% is omzetbelasting (BTW). Eigenlijk wordt die door je klanten betaald, alleen bij kappers zie je normaal alleen de prijs inclusief BTW. De BTW die je zelf moet betalen als ondernemer vraag je weer terug (verreken je met de te betalen BTW).

 

Daarnaast moet je over je inkomsten inkomstenbelasting betalen. Dat percentage wordt hoger naarmate je meer verdient. Over het eerste deel betaal je 33,65%, verdien je meer dan 17.319 dan betaal je over het meerdere (tot 31.122) 41,4%, boven 31.122 42% en boven 53.064 52%.

 

Daarom lijkt het altijd alsof je over een tweede baan meer belasting moet betalen, want dan zit je al in een hogere schijf. Maar dat zou hetzelfde zijn als je bij je huidige baan meer zou gaan verdienen.

 

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 102 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.