• 0

Franchise? of toch niet

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen.

 

Wij hebben een showroom in horeca artikelen (non-food). Dat loopt allemaal (gelukkig) goed. Vanaf september gaan we nog eens uitbreiden.

 

Nou zijn wij benaderd door een Belgische firma die horeca winkels (3 stuks) op gebied van non-food exploiteert in België. Nu willen ze graag naar Nederland komen. Hiervoor hebben ze ons benaderd. Nou hebben wij een behoorlijk groot pand waarvan wij een gedeelte verhuren tot 2008.

 

Dat kan precies de ruimte zijn om een winkel (vanaf 2008) in Nederland te exploiteren.Wij gaan de winkel exploiteren en zij worden onze toeleverancier.

 

Zij leveren in consideratie de goederen om op te starten (rond de 150k).

Wij dragen wel hun naam en profiteren dus mee van hun kortingen met hun al bestaande winkels.

 

Wij dragen het risico van het pand en het personeel etc. Dus is dit geen franchise. Toch?

 

Hoe kunnen wij dit het beste regelen met onze Belgische vrienden.

 

Iemand ideeën?

 

De eerste online horecawinkel

www.budgethoreca.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is gewoon een franchise, dat is een heel flexibel woord.

 

Is het assortiment een supplement op jullie assortiment? Jullie zitten toch beide in non-food horeca artikelen?

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen.

 

Wij hebben een showroom in horeca artikelen (non-food). Dat loopt allemaal (gelukkig) goed. Vanaf september gaan we nog eens uitbreiden.

 

Nou zijn wij benaderd door een Belgische firma die horeca winkels (3 stuks) op gebied van non-food exploiteert in België. Nu willen ze graag naar Nederland komen. Hiervoor hebben ze ons benaderd. Nou hebben wij een behoorlijk groot pand waarvan wij een gedeelte verhuren tot 2008.

 

Dat kan precies de ruimte zijn om een winkel (vanaf 2008) in Nederland te exploiteren.Wij gaan de winkel exploiteren en zij worden onze toeleverancier.

 

Zij leveren in consideratie de goederen om op te starten (rond de 150k).

Wij dragen wel hun naam en profiteren dus mee van hun kortingen met hun al bestaande winkels.

 

Wij dragen het risico van het pand en het personeel etc. Dus is dit geen franchise. Toch?

 

Hoe kunnen wij dit het beste regelen met onze Belgische vrienden.

 

Iemand ideeën?

 

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Goed opgemerkt.

 

Wij zitten met onze showroom in het "hoge segment". De winkel zit meer in het "midden segment". Maar het één kan het ander wel aanvullen + verwachten we met de winkel nog meer instroom betreffende de potentiele horeca ondernemer. Nu werken we alleen volgens afspraak.

 

Daarnaast hebben we nog een horeca-interieur bedrijf. We kunnen dus makkelijk een totaal plaatje aanbieden ten aanzien van de ondernemer.

 

 

De eerste online horecawinkel

www.budgethoreca.nl

Link naar reactie
  • 0

Ok, dat is duidelijk. Dan is de volgende logische vraag: Wil je ook daadwerkelijk een full-service leverancier worden? Wil je afstappen van het hoge niveau en wil je ook meer op de massa gaan richten?

 

Zoja: Kan je het niet voor elkaar krijgen zonder die franchise? Voegen zij een zeer goede naamsbekendheid o.i.d. toe waardoor je grote voordelen hebt? Wellicht kan je door zelf te transformeren naar een full-service leverancier ook de gewenste doelen behalen.

 

Ik begrijp dat dit niet direct de eerste gedachte is als je een franchise aanbod krijgt. Het is belangrijk je doelen duidelijk te krijgen en niet alleen deze kans te beoordelen.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0
Ok, dat is duidelijk. Dan is de volgende logische vraag: Wil je ook daadwerkelijk een full-service leverancier worden? Wil je afstappen van het hoge niveau en wil je ook meer op de massa gaan richten?

 

We willen zeker niet af van het hoge niveau. Massa is vaak het laag segment zoals de Sligro, Makro etc.

 

Ons pand bestaat uit twee lagen. Het is een soort van warenhuis voor de horeca. Wij hebben een apart bedrijf gericht op horeca interieur (andere naam) daarnaast hebben we een bedrijf (showroom) gespecialiseerd in kwaliteit producten (hoge segment) en we hebben een bedrijf voor horeca textiel (ook andere naam). Onze klanten denken ook vaak dat het allemaal aparte ondernemers zijn. Dat houden we graag zo. Nu komt er nog een winkel bij. Wij hebben een pand van zo'n 1000 m2.

 

Zoja: Kan je het niet voor elkaar krijgen zonder die franchise? Voegen zij een zeer goede naamsbekendheid o.i.d. toe waardoor je grote voordelen hebt? Wellicht kan je door zelf te transformeren naar een full-service leverancier ook de gewenste doelen behalen.

 

Wij hebben niet de ervaring van het exploiteren van een winkel. Onze Belgische collega's wel. Daarnaast is het een behoorlijke investering. Bij elkaar 250 k (goederen + inventaris). Investering is te groot (risico).

 

We hebben een marktonderzoek gehouden onder onze klanten (200 klanten) 80% was zeer positief.

 

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is

De eerste online horecawinkel

www.budgethoreca.nl

Link naar reactie
  • 0

Om welke winkels gaat het eigenlijk? Zou je de naam willen doorgeven (evt. via PB)

Je site horecastarters.nl is namelijk niet beschikbaar.

Ben benieuwd, zit namelijk een beetje in dezelfde branche (interieur).

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij ben je (misschien wel onbewust) bezig om een "horecaboulevard" te beginnen ... dus da's best een aardig plan.

 

Natuurlijk fijn dat de voorraad en interieur "gratis" worden geplaatst (gratis bestaat niet) maar vergis je niet in de eigen investeringen.

 

Je loopt een bedrag aan huur mis.

De toko dient bemand te worden>personeelskosten

Een nieuwe activiteit vraagt veel managementaandacht.

 

Als je dat optelt kom je op eenzelfde bedrag uit.

 

Dit is een mooi voorbeeld van een kans. Dus vervolgens goed bepalen of dit strategisch een goede zet voor je bedrijf is. Reken bijvoorbeeld eens goed door met alle kosten.

 

Een alternatief zou zijn dat je je ruimte verhuurd aan een dergelijk bedrijf. Dan heb je toch een opbrengst uit je onroerend goed, qua uitstraling heb je toch je meerwaarde, zonder dat je investeringen hoeft te doen in personeel en managementaandacht.

 

En zo zijn er wel meer scenario's denkbaar.

 

Succes!!! Ard

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

Wij dragen het risico van het pand en het personeel etc. Dus is dit geen franchise. Toch?

 

 

 

Uit het dragen van risico voor het pand en het personeel is niet af te leiden of er wel of geen sprake is van franchising. Sterker nog, het is eerder regel dan uitzondering dat de franchisenemer deze risico's draagt. Allesbepalend is het contract.

 

Het feit dat de Belgische firma de handelsnaam draagt en goederen in consignatie levert geeft het vermoeden dat hier gewoon sprake is van een franchiseconstructie. Daar hoeft niets op tegen te zijn, maar let wel goed op of het contract de bestaande activiteiten - en mogelijke uitbreidingsplannen daarin - niet doorkruist.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 272 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.