• 0

Percentage omzet ipv aandeel

Op dit moment zijn we in onderhandeling met een partij voor het samen uitwerken van een internetconcept. Wij wilden hiervoor gezamenlijk een BV oprichten met voor ons een bepaald aandelen percentage, echter de partij wil dit niet en bied de volgende afspraak aan:

10% van de omzet - x bedrag

 

Mijn vraag is nu of dit wel juridisch sterk is en of een soort afspraak überhaupt wel vast te leggen is? Bij bijvoorbeeld verkoop van de BV hebben wij volgens mij nergens recht op? Ook mag alleen de andere partij beslissingen maken in de BV omdat alleen zij aandeelhouder zijn?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Praktisch gezien is het een hele onhandige afspraak. Een percentage van de winst is nog wel te verdedigen, een percentage van de omzet moet je nooit doen.

 

Stel je maakt in een jaar 100k omzet en je hebt (door omstandigheden) 100k kosten. Dan krijgt jouw partner toch 10 k uitgekeerd, die jij uit eigen zak mag betalen. Dat houd je niet vol.

 

Dus mijn advies: trek risicokapitaal aan op basis van aandelen, nooit op basis van % van de omzet

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Het klinkt als een affiliateconstructie. Die zijn vrij gebruikelijk en prima vast te leggen.

 

Als je afspraken maakt met een BV, dan blijven die gewoon gelden als de aandelen van die BV in andere handen komen. Je moet wel nadenken over de opzegtermijn en opzegvoorwaarden. Verder ben je inderdaad afhankelijk van het reilen en zeilen van die BV, waar je verder geen zeggenschap over hebt, anders dan dat hij zich aan zijn afspraken moet houden.

 

Ik wil hiermee natuurlijk niet zeggen dat dit een aantrekkelijke deal is, slechts dat hij technisch gezien volgens mij wel mogelijk is.

Link naar reactie
  • 0

Hij wil jullie inbreng op een omzetgerelateerde basis gaan vergoeden.

Als jullie inbreng echt mede bepalend is voor het creëren van waarde voor het bedrijf dan profiteer je bij een eventuele verkoop van de BV niet mee van de waardestijging van de BV, terwijl je dat als aandeelhouder wel zou doen.

Mijn advies: Aandeelhouderschap of anders geen deal.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.