kijktip: Het Beste Idee van Nederland

Aanbevolen berichten

Vanaf 25 augustus is er elke zaterdag om 20 uur Het Beste Idee van Nederland op TV bij SBS6.

 

Wellicht zijn er hier mensen die het interessant vinden. Tussen de vaak vele nutteloze ideeën zitten soms hele verrassende gedachte kronkels van mensen tussen.

 

Ik denk dat het dit jaar betere ideeën tussen zitten, maar de opzet van het programma zal het zelfde gebleven zijn.

Tooske en Henk Jan presenteren het programma dit jaar.

 

Dit topic kunnen we ook gebruiken om te discussiëren over de ideeën die langs zijn gekomen op TV, net zo als we bij DragonsDen hebben gedaan destijds

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie

Hallo Spruce,

 

gave / irritante avatar heb jij :)

 

Als ik uitvinder was, waarom zou ik me dan zo te kijk laten zetten?

 

Het programma begon zwak. De inzendingen werden vervolgens steeds beter. Vorig seizoen kom ik er zelf enige waardering voor opbrengen, maar nu is het een hele show aan het worden met een enorm hoog Idols gehalte. Ik zie niet helemaal in wat daar het nut van is en waarom ik daar als uitvinder aan mee zou willen doen. De kans dat ik als uitvinder/ondernemer serieus genomen wordt lijkt me uiterst gering.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Hallo Spruce,

 

gave / irritante avatar heb jij :)

 

Als ik uitvinder was, waarom zou ik me dan zo te kijk laten zetten?

 

Het programma begon zwak. De inzendingen werden vervolgens steeds beter. Vorig seizoen kom ik er zelf enige waardering voor opbrengen, maar nu is het een hele show aan het worden met een enorm hoog Idols gehalte. Ik zie niet helemaal in wat daar het nut van is en waarom ik daar als uitvinder aan mee zou willen doen. De kans dat ik als uitvinder/ondernemer serieus genomen wordt lijkt me uiterst gering.

 

Ja coole avatar he. ;D

 

Helemaal mee eens, maar word met het jaar beter. Het was ook maar een kijktip en geen deelname tip.

Ik heb er zelf 2 jaar geleden mee meegedaan. Hele leuke ervaring, omdat er achter de schermen heel veel advies aan je gegeven word.

Octrooi experts waar je vragen aan kan stellen enz enz.

 

Maar ik ben het er mee eens dat het hoog idols gehalte heeft en dat word nog eens versterkt doordat Tooske en Henk Jan Smit het dit jaar gaan presenteren.

 

Kortom het is heel leerzaam om mee te doen, maar doe dan aub niet met een vreselijk goed idee mee. Iedereen heeft wel eens ideeën die hij zelf onmogelijk kan uitvoeren, maar waar wel een markt voor is.

De kloterij is namelijk dat als je deelneemt het idee van de stichting is.

Het idee dat gewonnen heeft krijgt 25.000 euro en een deel van de verkoop geloof ik. Maar achter je rug om steekt de stichting natuurlijk vele malen meer geld in hun zak.

 

offtopic: Joepie mijn eerste reusje :)

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie

De eerste uitzending van het beste idee was een grote aanfluiting. Niet alleen leedvermaak over een uitvinder die zijn apparaat niet eens op tijd in elkaar kon zetten. Ook het niveau van haast alle getoonde uitvindingen was echt vreselijk laag. Op een combiwastafel/urinoir of elektrische wcborstel zit niemand te wachten. enz enz. helaas werd één van de weinige aardige vindingen meteen afgeserveerd: de convertible bank/picknicktafel. Het kan goed zij dat die al bekend is uit de octrooiliteratuur, maar anders is het een goedwerkend marktrijp produkt dat zeker een kans moet krijgen.

Dat zie je vaker door de overdaad aan rommel krijgen de weinige potentieel goede uitvindingen niet de kans die zij verdienen. Bijvoorbeeld willen de grote speelgoedfabrikanten meestal al bij voorbaat geen speelgoeduitvinders meer ontvangen. Gelukkig lukt mij dat via via nog wel.

 

Iedere cent die aan een "Willy Wortel" besteed wordt, met een volledig kansloos idee is nog erger dan weggegooid geld. Geef zulke mensen voor een tientje een spreekuur van 5 minuten buiten de TV cameras en breng hun weer terug in de realiteit. De overheid en het zakenleven kunnen ipv 2490 keer slechte uitvindingen beoordelen beter het geld steken in een salesorganisatie voor innovaties. Helaas houden die juist nauwelijks het hoofd boven water ondanks hun selectie van vindingen. Kerklaanvan Rheenen, Licentec enz enz zijn allemaal verdwenen. Zulke bedrijven steunen heeft gewoon meer zin.

Als laatste vind ik dat zo de hele beroepsgroep van uitvinders belachelijk wordt gemaakt.

 

Hopelijk worden de volgende uitzendingen wel beter, net als vorig jaar

Link naar reactie

Inderdaad weer behoorlijke pruts TV. Jammer Jammer. in mijn tijd mochten er alleen product ontwerpers deelnemen aan het programma.

Daar kwamen kwalitatief betere ideeën uit naar voren.

Toen ik hoorde dat het jaar erop iedereen met een idee mocht mee doen was ik wel positief erover. Ik zag namelijk zo dat dan de hoeveelheid ideeën zou toenemen en dat er maar nuttig materiaal eruit gefilterd ging worden tijdens de voorrondes. Maar helaas. Lijkt wel alsof nu iedereen de buis op mag.

 

Maar goed vaak is het uitgevoerde idee slecht, maar is het probleem waar het idee voor gemaakt is wel interessant om verder over na te denken.

 

Voorbeeld: Heb tijdens voorrondes kerel gezien die stickertjes had "uitgevonden" die je aan binnenkant van je brievenbusklep kon plakken. Want volgens hem werd de hele familie inclusief de buurt wakker van zijn brievenbus als de ochtendkrant bezorgd werd. Zo heerlijk om altijd te zien hoe een "uitvinder" het probleem altijd groter omschrijft dan het in werkelijkheid is. Maar goed tijdens zo'n presentatie over brievenbus ga ik zelf ook eens wat negatieve dingen van brievenbus bedenken. En zo kom ik op andere nutteloze ideeën uit :)

En zo besteed je weer een heerlijk creatieve nutteloze tijd ;D

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie

Ik vind het wel amusante televisie.

 

Leuk om te zien wat je allemaal in een accuboormachine kunt stoppen.

 

Die "parasolution" (om van een krat bier een parasolvoet te maken) is misschien wel een geinig reclame-object voor de brouwerijen.

 

Dat komkommer bewaar capje, heerlijk wat een eenvoud (zou dat een leuk artikeltje zijn voor sponsor/presentator Vacuvin voor een "stukje cross-selling")

 

Die "jasbeschermer" voor in het voorwiel is ook helemaal niet zo verkeerd. Ik heb zelf meerdere malen meegemaakt hoe voeten/tassen tussen spaken/wiel/vork komen en welke gevolgen dat heeft.

 

En door al die ideeen die voorbijflitsen kom je zelf ook weer op ideeen, dat is ook wel een aardig bijeffect.

 

Ook wordt op een speelse manier inzichtelijk gemaakt hoe de wereld van octrooien, patenten en uitvindingen in elkaar zit.

 

@Spruce: wat is jouw definitie van een "product ontwerper"?

 

Ik zie het opwerpen van drempels helemaal niet zitten. Iedereen is gelijk, iedereen krijgt een minuut en dan krijg je een sticker. Eerlijk genoeg (het blijft natuurlijk commerciele televisie, dus echt eerlijk zal het nooit worden). Ik ben het dus op dat punt niet met je eens.

 

Volgende week dus weer kijken.

 

 

 

 

Link naar reactie

Ik heb maar een klein stukje gezien helaas. Het was wel vermakelijk. Die oude man met zijn WC borstel en die mevrouw die met haar rug naar de camera wachtte tot het luikje open ging.

 

Ik vind het programma helemaal niet verkeerd, maar dat wil niet zeggen dat ik er geen commentaar op heb. Het is in ieder geval goed gemaakt en het doet ook wel wat voor innovatie in Nederland, vooral bij particulieren.

 

Ik heb eigenlijk twee vragen:

 

A: Zien wij hier de créme de la créme van innovatief Nederland? Zo,ja, dan hebben we een serieus probleem en zo nee, waarom staan die er niet?

 

B: Past de Idols formule bij innovaties. Bij idols is het meestal "jôh lekker lâche wâh" Een grapje, een grol lekker gek doen en dat was het dan. Hier leggen mensen toch hun hele ziel en zaligheid op tafel, met de vraag "kunt u mij alstublieft helpen"? Als daar een afwijzing op kont lijkt dat meer pijn te doen dan bij een gewone Idols auditie. De kandidaten die ik gezien heb stond het huilen nader dan het lachen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Zou de licentiedeal die een eventuele winnaar krijgt ook niet van invloed zijn op de kwaliteit van de uitvindingen/inschrijvers? Ik heb me zelf niet in de voorwaarden verdiept, maar begreep van een serieuze uitvinder dat hij ze niet aantrekkelijk vond.

 

Ik geloof dat "de stichting" iets van 30% van de opbrengsten krijgt. Ik geloof niet dat die stichting daar op binnen loopt, maar het lijkt me wel heftig om daar op voorhand een handtekening onder te zetten. Weet iemand de exacte voorwaarden?

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Zien wij hier de créme de la créme van innovatief Nederland? Zo,ja, dan hebben we een serieus probleem en zo nee, waarom staan die er niet?

 

Ik denk dat we hier weinig innovaties gaan zien die veel of revolutionaire techniek behelzen. Het programma is een format voor uitvinders van zaken als paperclips, muizenvallen en paraplu's. Allemaal heel succesvolle producten, maar geen ervan lag aan de basis van een technologische revolutie.

 

Veel innovaties zijn niet in een minuut te pitchen aan een jury met vooral wat algemene kennis - de uitvinder van de transistor, de CD of het internet zou er weg-ge-boohed worden omdat het te complex is en/of niet overkomt.

Link naar reactie

Goede ideeën zie je simpel weg niet, omdat je bij deelname alle rechten weggeeft aan de stichting. En dat is heel erg eng. Deelnemen is leuk en leerzaam, maar doe het niet met een geweldig idee.

Je wint 25.000 euro, maar de kans dat je wint is ook wel heel klein.

Je hebt je idee dan wel al gepubliseerd en dus verlies je vaak ook het recht om het te patenteren. Iemand die zijn idee een beetje serieus neemt doet hier dus niet aan mee.

 

 

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie

Tijdens Innobizz sprak ik iemand die partnert met het beste idee van Nederland. Het gesprek kwam op een finalist van vorig jaar die maar moeilijk zijn handeltje kwijtraakt.

Winnaar was de man die de afbreekbare draadstangen introduceerde.

Het werkt volgens hetzelfde principe als de afbreekbare schroeven die bij cilindersloten worden meegeleverd.

 

20412.jpg

 

Het gesprek ging er over dat het naar de markt brengen nogal moeizaam gaat. Als argument werd verteld dat er wereldwijd maar enkele draadstang fabriekanten wereldwijd actief zijn en dat ze geen behoefte hebben te investeren in een markt die zich nog moet bewijzen.

 

Kijkend naar de "vinding"denk ik bij mezelf, hebben jullie wel marktonderzoek gedaan, weten jullie hoe de installatiebedrijven werken en wie bepaalt wat er gebruikt word.

Lang verhaal kort, volgens mij een verkeerde benadering door te denken dat het de fabrikanten van draadstangen zijn die hierin willen stappen. Wegens een gebrek aan productiekennis zal dit product op deze manier geen succes worden.

Ik vraag me zelfs af of ze ooit een honderdtal draadeinden hebben gemaakt en deze op locatie door de werklui hebben laten gebruiken.

Vaak lopen er leerling monteurs rond die af en toe even niks kunnen doen, meestal sturen ze die even met een slijptol de werkruimte in om alle draadeinden af te korten voorzover dat op de betreffende locatie noodzakelijk is.

 

Link naar reactie

Die draadstangen zijn een beetje een 'better mousetrap' natuurlijk. Ze zullen vast hier en daar heel praktisch zijn, maar echt wereldschokkend zal het effect niet zijn.

 

Deelnemen is leuk en leerzaam, maar doe het niet met een geweldig idee.

Je wint 25.000 euro, maar de kans dat je wint is ook wel heel klein.

 

Das zeker waar... maar 25k voor een draadstang met een breuklijntje iedere paar centimeter is eigenlijk niet zo slecht.

Link naar reactie

Op Holland Innovation vorig jaar liep ik een studie maatje van me en jurylid van "het beste idee van Nederland" tegen het lijf. Hij vertelde mij dat het programma zich vooral richt op huis tuin en keuken innovatie omdat deze dichtbij het kijkend publiek staat. Ik wist niet dat je bij deelname tekend voor het afstaan van een deel van de inkomsten en daarmee zal zeker een groot deel van de profi uitvinders niet mee doen. Denk dat de huis tuin en keuken innovatie leuke televisie oplevert, de drempel naar ideeen en innovatie verlaagd en we het verder niet te serieus moeten nemen. Een leuk format dus, je treft het beroerder op de gemiddelde TV avond (gaap ....).

 

Groet, Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie

Als je het bekijkt zoals Imola het bekijkt, dan is het inderdaad gewoon een "leuk" programma, zonder de pretentie te hebben belangrijk te zijn voor innovatie of de economie in Nederland. Die uitvinders hebben een hoge aaibaarheidsfactor en Bend is ook een geschikte peer.

 

Maar als het gewoon een "entertainment" programma is, waarom wordt het dan zwaar gesteund door het ministerie van economische zaken (OCNL)? Zou het dan niet juist gericht moeten zijn op economische ontwikkeling? Ik begrijp het wel. Het octrooicentrum moet het octrooi (en zichzelf) aan de man brengen en dit is wél een hele leuke en vlotte manier.

 

Anyway, allemaal vervelende vragen. Ik lijk wel een MKBer in de overgang.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Misschien gaat het niet eens zozeer om het aan de man brengen van het octrooi, maar is het meer de bedoeling bij de kijkers hun inwenidge willy wortel wat aan te wakkeren? Toegegeven, het is een wat frivole besteding van belastingeld, maar vast niet de meest nutteloze.

 

 

Nee, zeker niet de meest nutteloze. Dat was toch wel het kabinet dat eerst 100 dagen met vakantie ging, gevolgd door 6 weken zomerreces. 3,2 mln amehoelah. Ik weet wat dat soort feestjes kosten. Die komma kan rustig een positie naar rechts.

 

 

Nee, ik denk niet dat het verkeerd besteed geld is. Maar als rechtgeaarde hollander wil ik altijd dubbel genieten van iedere cent. Dit is leuk, maar leverd het ook nog wat op? Laat ik het zo stellen, het doet ook niemand kwaad en dat is al heel wat. Laat ik er maar over ophouden. De onderwerpen geld en nut zijn eigenlijk helemaal niet zo interessant en het is een leuk programma.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Tijdens Innobizz sprak ik iemand die partnert met het beste idee van Nederland. Het gesprek kwam op een finalist van vorig jaar die maar moeilijk zijn handeltje kwijtraakt.

Winnaar was de man die de afbreekbare draadstangen introduceerde.

Het werkt volgens hetzelfde principe als de afbreekbare schroeven die bij cilindersloten worden meegeleverd.

 

20412.jpg

 

Het gesprek ging er over dat het naar de markt brengen nogal moeizaam gaat. Als argument werd verteld dat er wereldwijd maar enkele draadstang fabriekanten wereldwijd actief zijn en dat ze geen behoefte hebben te investeren in een markt die zich nog moet bewijzen.

 

Kijkend naar de "vinding"denk ik bij mezelf, hebben jullie wel marktonderzoek gedaan, weten jullie hoe de installatiebedrijven werken en wie bepaalt wat er gebruikt word.

Lang verhaal kort, volgens mij een verkeerde benadering door te denken dat het de fabrikanten van draadstangen zijn die hierin willen stappen. Wegens een gebrek aan productiekennis zal dit product op deze manier geen succes worden.

Ik vraag me zelfs af of ze ooit een honderdtal draadeinden hebben gemaakt en deze op locatie door de werklui hebben laten gebruiken.

Vaak lopen er leerling monteurs rond die af en toe even niks kunnen doen, meestal sturen ze die even met een slijptol de werkruimte in om alle draadeinden af te korten voorzover dat op de betreffende locatie noodzakelijk is.

 

 

Ik vind dit eigelijk wel een leuke case. Het haalt meteen een flinke streep door het gedweep met de z.g.n. "maakindustrie". A: ik weet helemaal niet wat dat is; "de maakindustrie" het is een vaag begrip, van een groep bedrijven, waarvan de belangen helemaal niet duidelijk zijn. B: Strategische allianties bestaan niet (zie hieronder)

 

In het geval van de afbreekbare draadeindjes (op zich lijkt het me een handig produkt, dat wel erg veel lijkt op het schroefje van de deurklink) was de maakindustrie helemaal niet de doelgroep. Die zijn helemaal niet geïnteresseerd in nieuwe producten waar geen vraag naar is (ik heb daar in nov. 2000 een keer een column over geschreven, zie hieronder)

 

Hier had toch eerst de eindgebruiker overtuigd moeten worden.

 

Strategische Allianties

 

In de lijst van vieze woorden:

 

Strategische Allianties

 

Strategische allianties: volgens de definitie is dat een vorm van samenwerking tussen twee of meer partijen waarbij de krachten van die partijen gebundeld worden. Bij voorkeur zijn de krachten van de partijen gelegen in verschillende disciplines en krijgt iedere participant meer terug dan hij investeert (de zgn. Win-Win situatie). Een theoretisch voorbeeld: de heer Willie Poorten van Macrosoft ontwikkelt een nieuw besturingssysteem voor computers. Hij heeft veel verstand van software-ontwikkeling, maar minder van distributie. Om zijn software te distribueren maakt hij afspraken met computerfabrikanten, dat zij zijn software meeleveren bij nieuwe computers. Voor Willie is het voordeel, dat iedereen zijn software gaat gebruiken, zonder dat hij daar veel aan hoeft te doen. Voor de computerleveranciers is het belangrijk dat de klanten wat kunnen doen met hun computer. Zie hier het schoolvoorbeeld van een strategische alliantie.

 

Met dit droomvoorbeeld in gedachten zoeken veel particuliere ontwikkelaars van nieuwe producten en technieken aansluiting bij gevestigde partijen. Stel, u heeft een revolutionaire techniek voor datacompressie ontwikkeld. U kunt vele gesprekken tegelijk over één analoge telefoonlijn voeren. Er zijn geen ingrijpende wijzigingen in de bestaande voorzieningen nodig. Een klein kastje van 35 gulden volstaat. U hoeft alleen wat laatste tests te doen en het kastje in productie te nemen. Helaas heeft u geen geld meer. Met in uw achterhoofd de droom van de strategische alliantie klopt u aan bij een groot telecom-bedrijf. Zij hebben tenslotte veel baat bij het door u ontwikkelde product. Als zij nu de laatste 1,5 ton op tafel leggen, worden zij partner in de onderneming en kunt u het product afmaken. Als dat geen win-win is....

 

Vergeet het maar. Strategische allianties tussen particuliere ontwikkelaars en gevestigde partijen komen in Nederland niet voor. Mijn goede vriend Ben noemde die dingen vijf jaar geleden al "onduidelijke afspraken met de verkeerde partijen". Inmiddels heb ik enkele honderden startende ondernemers gesproken. Ik heb wel 300 voorstellen voor strategische allianties gezien. Allemaal zeer interessant. In theorie voldeden al deze voorstellen aan de criteria: win-win en bundeling van krachten. De besprekingen hebben de betrokken ondernemers zeer veel tijd gekost en HELEMAAL NIETS opgeleverd. Ik ken slechts één geval waar het daadwerkelijk tot een samenwerking gekomen is die voor alle partijen goed uitpakte. Eén geval op de 300. Eigenlijk een schande. Wat blijkt nou: als je als particuliere partij samenwerking zoekt met een grote partij, vraag je hun te investeren in jouw toekomst. Dat doen ze niet. Ze investeren alleen in hun eigen toekomst. Dat hun toekomst en die van jou in elkaars verlengde liggen, zien ze niet.

 

Vrij kortzichtig natuurlijk, maar het is niet anders. Als leverancier of als afnemer kun je prima afspraken met hen maken, maar als "partner" zijn de gevestigde bedrijven volstrekt ongeschikt. Een groot bedrijf heeft maar één belang en dat is het eigen belang.

 

Dus verdoe je tijd niet met het nastreven van strategische allianties. Als je de rekening niet kunt betalen willen ze je niet hebben. In eerste instantie is iedereen geïnteresseerd in je voorstellen, ze willen alles weten. Het kost je vier maanden om er achter te komen dat ze niet over de brug zullen komen en die periode had je beter kunnen gebruiken door met een serieuze partner te onderhandelen. Met een beetje pech ben je ook nog je ideeën kwijt.

 

Je zult je product of techniek helemaal zelf uit moeten ontwikkelen en op de markt brengen, met partijen die jouw passie delen. Meestal zijn dat particulieren of kleine bedrijven waar de directeur ook eigenaar is. Daar weet je tenminste wie je voor je hebt en kan je afspraken maken. Van de gevestigde orde hoef je niets te verwachten.

 

Beuk van de Vecht

 

06-11-2000

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 300 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.