• 0

Klant haalt aangetekende brief niet op - betalingsregeling

Beste adviseurs,

 

Op 22 juli heb ik een aangetekende brief naar 1 van mijn klanten die een betalingsregeling heeft getroffen met mij in een contract een aangetekende brief verstuurd waarin ik aankondig dat de betalingsrekening veranderd. Hierbij had ik op het postkantoor het zo geregeld dat ik de handtekening retour zou krijgen. Echter is deze klant niet op het postkantoor geweest en ook tussentijdse telefoontjes met het verzoek de brief op te halen heeft niet ertoe geleid dat deze klant de brief met deze mededeling op heeft gehaald. Nu heb ik vandaag de brief terug gekregen waar ik tevens voor moest tekenen . Hierop staat ook dat de klant niets heeft opgehaald en de retourdatum is 22 augustus, ofwel de klant heeft een maand de tijd gehad. Nu is het naar mijn inziens dat ik er alles heb gedaan om het aan te kondigen naar de klant. Echter staat deze klant bij mij tevens als bekend dat ze ondanks de betalingsregeling niet snel betaald. Nu zou ze als redenering kunnen geven dat ze nooit een brief heeft gehad. Ik heb de brief die ik retour heb gekregen trouwens niet geopend. Stel ze zou nu niet betalen, is het dan zo dat de klant in kwestie gelijk zal halen of moet ik alsnog een aangetekende brief weer sturen waarbij het de vraag is of ik deze handtekening retour krijg? Ik zou graag hierover advies willen want ik baal hier echt vreselijk van!

 

[Edit]

Ik haal zo nu en dan dit topicje omhoog om jullie een beetje op de hoogte te houden van deze zaak, waar wellicht anderen weer wat van kunnen leren :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Echter is deze klant niet op het postkantoor geweest en ook tussentijdse telefoontjes met het verzoek de brief op te halen heeft niet ertoe geleid dat deze klant de brief met deze mededeling op heeft gehaald.

 

Als je de brief in tweevoud verstuurt, per aangetekende én per gewone post (beide naar het juiste adres), dan mag je juridisch gezien aannemen dat de ontvanger het heeft ontvangen, ook als de ontvanger beweert het niet te hebben ontvangen en/of de ontvangst weigert. Daar is jurisprudentie over (maar vraag me niet naar een concrete verwijzing).

 

Om e.e.a. te documenteren is het gebruikelijk iets als "PER AANGETEKENDE EN PER GEWONE POST" op de brief te zetten. Of een zinnetje als: "Om er zeker van te zijn dat deze brief u bereikt stuur ik u deze per aangetekende post en stuur ik een kopie per gewone post." (gevonden op internet; meer varianten vind je met Googlen op "Om er zeker van te zijn dat deze brief u bereikt").

 

Fotokopie en verzendbewijs bewaren, uiteraard.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb opnieuw dezelfde klant, alleen nu een ingebreke stelling per gewone post, aangetekende post en per mail verstuurd dat binnen 5 dagen het geld op mijn rekening moet staan. Echter, morgen is die 5 dagen termijn afgelopen. Op dit moment heb ik nog niets ontvangen, ook van de aangetekende brief nog geen handtekening retour van gehad.

 

Wat kan ik er nu nog aan doen?

Link naar reactie
  • 0

Dat lijkt me toch wel een bedrag waarbij het de moeite is er serieus werk van te maken. Voor je dossierbouw is he wellicht verstandig om dan te werken met tegelijk de aangetekende en gewone brief - dan kun je in ieder geval later duidelijk maken dat je bericht is overgekomen, of dat je daar in ieder geval al het mogelijke voor gedaan hebt.

 

Overigens neem ik aan dat je bij het aangaan van de betalingsregeling wel hebt opgenomen dat bij het niet naleven daarvan de deur gewoon openstaat voor het direct nemen van wat 'hardhandiger' maatregelen?

Link naar reactie
  • 0

Dat lijkt me toch wel een bedrag waarbij het de moeite is er serieus werk van te maken. Voor je dossierbouw is he wellicht verstandig om dan te werken met tegelijk de aangetekende en gewone brief - dan kun je in ieder geval later duidelijk maken dat je bericht is overgekomen, of dat je daar in ieder geval al het mogelijke voor gedaan hebt.

 

Overigens neem ik aan dat je bij het aangaan van de betalingsregeling wel hebt opgenomen dat bij het niet naleven daarvan de deur gewoon openstaat voor het direct nemen van wat 'hardhandiger' maatregelen?

 

Ik probeer deze mevrouw nu de gehele dag al te bellen... Ik krijg geen gehoor :( Ik heb nu ingesproken op haar voice mail en gezegd dat het morgen op mijn rekening moet staan omdat ik anders verder ga met juridische stappen...

 

Maar de vorige keer toen ik een aangetekende brief had verstuurd, kreeg ik het ook na 4 weken terug met de mededeling dat de brief niet was opgehaald... Dus tja, ik heb weinig hoop eigenlijk...

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

misschien een beetje een rare reactie, maar ehh weet je zeker dat ze nog leeft? In ieder geval veel succes met het invorderen van je geld.

 

Mvg,

 

Oumnaas

Link naar reactie
  • 0

Wellicht zal je dit vaker gaan meemaken met andere klanten.

 

Contact opnemen met een gerechtsdeurwaarders bureau is een kleine stap. De juridische kosten worden hierbij op de klant zelf verhaalt.

 

Mogelijk als zij een briefje schrijven is dat meteen al voldoende. Zolang de klant jouw zo aan het lijntje houd zal het net zo lang doorgaan zolang hij/zij kan doorgaan.

 

Een brief met een stempel van bijv. Interim Justitia stempel en dreigementen komt al veel dreigender over, redelijk grote kans dat als een gerechtsdeurwaarder een goede brief schrijft het gelijk is opgelost.

 

Sommige dingen kan je uitbesteden, maar zo bespaar je je wel kopzorgenn. Daar zijn zulk soort bedrijven en ook rechtsbureau's voor, jouw het zo makkelijk mogelijk te maken en je zelf met zo min mogelijk kop zorgen te laten zitten.

 

Maar het blijft inderdaad wel een vervelende geval..

Link naar reactie
  • 0

misschien een beetje een rare reactie, maar ehh weet je zeker dat ze nog leeft? In ieder geval veel succes met het invorderen van je geld.

 

Mvg,

 

Oumnaas

Ja, ze was gisteren nog online op MSN (heb ook een bedrijfs MSN) maar daar staat ze op geblokkeerd omdat ze niet betaald heeft immers... maar ik zal vanavond nog even proberen te bellen...

Link naar reactie
  • 0

Wellicht zal je dit vaker gaan meemaken met andere klanten.

 

Contact opnemen met een gerechtsdeurwaarders bureau is een kleine stap. De juridische kosten worden hierbij op de klant zelf verhaalt.

 

Mogelijk als zij een briefje schrijven is dat meteen al voldoende. Zolang de klant jouw zo aan het lijntje houd zal het net zo lang doorgaan zolang hij/zij kan doorgaan.

 

Een brief met een stempel van bijv. Interim Justitia stempel en dreigementen komt al veel dreigender over, redelijk grote kans dat als een gerechtsdeurwaarder een goede brief schrijft het gelijk is opgelost.

 

Sommige dingen kan je uitbesteden, maar zo bespaar je je wel kopzorgenn. Daar zijn zulk soort bedrijven en ook rechtsbureau's voor, jouw het zo makkelijk mogelijk te maken en je zelf met zo min mogelijk kop zorgen te laten zitten.

 

Maar het blijft inderdaad wel een vervelende geval..

Ja dat zeker, ik ben wel aangesloten bij de FNV Zelfstandigen, dus die hebben ook wel een incassobureau waar ik gebruik van kan maken... Dus dat is geen probleem voor mij.

 

Ik vind het handelen alleen zo verkeerd, hoewel ik merk dat ik er wel harder in wordt...

Link naar reactie
  • 0

Wellicht zal je dit vaker gaan meemaken met andere klanten.

 

Contact opnemen met een gerechtsdeurwaarders bureau is een kleine stap. De juridische kosten worden hierbij op de klant zelf verhaalt.

 

Mogelijk als zij een briefje schrijven is dat meteen al voldoende. Zolang de klant jouw zo aan het lijntje houd zal het net zo lang doorgaan zolang hij/zij kan doorgaan.

 

Een brief met een stempel van bijv. Interim Justitia stempel en dreigementen komt al veel dreigender over, redelijk grote kans dat als een gerechtsdeurwaarder een goede brief schrijft het gelijk is opgelost.

 

Sommige dingen kan je uitbesteden, maar zo bespaar je je wel kopzorgenn. Daar zijn zulk soort bedrijven en ook rechtsbureau's voor, jouw het zo makkelijk mogelijk te maken en je zelf met zo min mogelijk kop zorgen te laten zitten.

 

Maar het blijft inderdaad wel een vervelende geval..

 

Informeer maar over een zogehete "Profit Letter". Dan verstuurt het incassobureau een brief a la "die partij heeft een rekening aan u ter incasso gegeven maar als u nu betaalt valt het allemaal nog mee". Ik werk er dagelijks mee en het geeft resultaat moet ik zeggen :)

Online klankbord nodig voor uw bedrijf?. Dat kan via OK-onderzoek. Probeer deze dienst gratis uit.

Link naar reactie
  • 0

Ik zag hier de naam intrum justitia voorbij komen....

Daar even een recatie op. Intrum is ten sterkste af te raden die doen echt niet meer voor je dan 3 briefjes schrijven en daarna een brief naar jou dat er geen reactie was en je de vordering beter kan afschrijven (persoonlijke ervaring met tientallen dossiers), en dan moet je al geluk hebben dat ze de vorderingen in het geheel al in behandeling nemen.

Zeket NIET aan beginnen dan.

 

Stap dan naar een deurwaarder of een ander incasso bureau.

Ik werk zelf de laatste tijd veel met edrcreditservices deze gaan veel verder die bellen ook naar de klant op (ochtend, middag en avond) en dat vaker als 1 keer. Mocht ook dat uiteindelijk niet helpen (bij mij halen ze goede resultaten) kan je daarna naar de kanton rechter, is zeer zeker de moeite bij zo een bedrag.

succes ermee in elkgeval

Link naar reactie
  • 0

Ik zag hier de naam intrum justitia voorbij komen....

Daar even een recatie op. Intrum is ten sterkste af te raden die doen echt niet meer voor je dan 3 briefjes schrijven en daarna een brief naar jou dat er geen reactie was en je de vordering beter kan afschrijven (persoonlijke ervaring met tientallen dossiers), en dan moet je al geluk hebben dat ze de vorderingen in het geheel al in behandeling nemen.

Zeket NIET aan beginnen dan.

 

Stap dan naar een deurwaarder of een ander incasso bureau.

Ik werk zelf de laatste tijd veel met edrcreditservices deze gaan veel verder die bellen ook naar de klant op (ochtend, middag en avond) en dat vaker als 1 keer. Mocht ook dat uiteindelijk niet helpen (bij mij halen ze goede resultaten) kan je daarna naar de kanton rechter, is zeer zeker de moeite bij zo een bedrag.

succes ermee in elkgeval

 

Interim Justitia (of hoe je het ook schrijft) is bij mij weleens op de zaak geweest om een bedrag van ik dacht iets van 1000 euro op te halen van de vorige eigenaar.. Dus ze komen uiteindelijk wel.

Link naar reactie
  • 0

Dat mag dan een wonder heten. Ik heb enkel slechte ervaringen met hun.

en ken vele mensen die er net zo over denken als mij.

 

Je bet de eerste die ervaring heeft met echte actie van hun.

Maar goed, misschien dat ze vanaf 1000 euro het de moeite vinden om achter de pc vandaan te komen. voor vorderingen tot 500 euro was het in elkgeval nog teveel werk om de telefoon te pakken.

Link naar reactie
  • 0

Mooie service van de mail, ik was al bijna vergeten het hier op de hoogte te houden :P

 

Maar inmiddels zijn alle stukken doorgestuurd naar de FNV Zelfstandigen die ze in behandeling hebben gegeven bij het incassobureau Incasso Consult Indam BV. En in de brief die ik hiervan heb gekregen staat ook ter bevestiging dat ik niets met de debiteur mag afspreken conform van deze betalingen. Maar ik ben benieuwd hoe dat gaat. (mijn eerste keer namelijk) Heeft iemand ervaringen toevallig met dit Incasssobureau?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb gelukkig nog geen ervaring met dergelijke zaken.

 

Volgens mij is het nu aan hun om je geld te incasseren, en daarom mag jij je er zelf niet meer direct mee bemoeien want het incassoburo wil afspraken met haar gaan maken en dan moet je niet zelf al een andere afspraak hebben gemaakt.

 

Dit vooral gebasseerd op mijn eigen gevoel en logica dan wat anders hoor. ;)

 

Ik hoop voor je dat ze het bedrag binnen halen zodat je van dit alles af bent, het lijkt me erg vervelend zulke debiteuren te hebben.

 

Succes,

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

Vandaag heb ik even kort contact opgenomen met het incassobureau waar deze zaak ligt. Het incassobureau heeft nu al meerdere malen de klant aangeschreven en 1 keer aan de telefoon gehad. Sinds die keer drukt de klant het incassobureau steeds weg en ik baal er natuurlijk wel weer van. Nu heb ik gevraagd hoe de weg verder zou lopen. De meneer aan de telefoon gaf aan dat ze nu verplicht zijn nog 1 tot 2 brief aangetekend te verzenden en enkele telefoontjes te plegen. Daarna zal er een dagvaarding zijn met de kantronrechter en hij verwacht uiterlijk met 4 weken dat deze dagvaarding ontvangt. Maar ik ben wel benieuwd... Iemand die al vaker dit heeft meegemaakt? Wat moet ik me eigenlijk bij een dagvaarding voorstellen? Dien ik daarbij aanwezig te zijn? (om maar op de zaken vooruit te lopen)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb verschillende keren meegemaakt dat het *bijna* tot de rechter kwam en dat op het laatste moment de debiteur toch wil schikken / betalen. Veel debiteuren verwachten dat de gang naar de rechter een te grote stap is, maar daar moet je je simpelweg even overheen zetten. Een goede incassopartij neemt de kosten voor z'n rekening in ruil voor abonnementsgeld ofzo en zorgt er zo voor dat jij geen juridische kosten hoeft te dragen.

 

Het grappige is dat ik het ook 1 keer van de andere kant heb meegemaakt. Een geschil met een crediteur die een incassobureau op mij afstuurde (persoonlijk). Het leuke was hier dat ook hier stug volhoud resultaat had. Na de laatste (en dertiende) aanmaning met de laatste (maar nu echt de allerlaatste) waarschuwing waarin stond dat er naar de rechter gegaan zou worden haakte de crediteur af.

 

In beide gevallen geld sindsdien wat mij betreft: als je vindt dat je gelijk hebt: volhouden tot het bittere eind.

 

Gelukkig overigens dus nog nooit voor de rechter hoeven komen.

Link naar reactie
  • 0

misschien een beetje een rare reactie, maar ehh weet je zeker dat ze nog leeft? In ieder geval veel succes met het invorderen van je geld.

 

Mvg,

 

Oumnaas

 

He bah, dat heb ik 1 keer meegemaakt, dat de eigenaares van de winkel was overleden, terwijl wij al een incassobureau hadden ingeschakeld. Dit was overigens om een absurd bedrag van 240 euro.

 

Het is niet prettig als je de weduwnaar aan de lijn krijgt die het moet afhandelen. Nu is het uiteindelijk netjes afgehandeld voor beide partijen, mede door ons incasso bureau (erg goede ervaringen mee).

 

Ik ben overigens van mening dat het bedrag er niet zo toe doet, te laat is te laat, en als mensen hun afspraken niet nakomen en beloftes om het "deze week" over te maken niet nakomen, dan houd het gewoon een keer op.

 

Als je met lage bedragen te tolerant bent dan wennen je afnemers daaraan, en zullen ze minder snel betalen, dus ook de grotere bedragen.

 

Eigenlijk zijn het net kinderen, geef je ze een vinger, dan nemen ze de hele hand ;)

 

Goede afnemers moet je soms opvoeden, duidelijk de grenzen stellen en een open communicatie doet wonderen. Als iemand echt even geen geld heeft en dit kenbaar maakt kun je daar rekening mee houden, Maar beloftes niet nakomen gaat echt te ver.

 

Gr. Rogier

www.ca-electronics.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.