• 0

terugnemen verkochte goederen

Wie kan mij adviseren m.b.t. het volgende.

 

In mijn winkel werd door iemand voor een behoorlijk groot bedrag gekocht en per pin.

Een week later komt er een familielid met de mededeling, dat de koper is

opgenomen in een psychiatrische inrichting. En men wil nu alle door de koper gedane aankopen ongedaan maken. Koper heeft niet alleen bij mij, maar ook bij anderen in de daaraan voorafgaande 2 weken veel gekocht. Daarbij zijn de aankopen bij mij niet eens zo groot. Er werd o.a. een camper gekocht, een bromfiets, veel meubelen enz..Voorzover bekend zijn verkoper van camper en verkoper van bromfiets niet bereid deze terug te nemen. Aan de koper was niet af te zien, dat er sprake was van psychische problemen. Ik heb nog enkele malen gevraagd, of ze dat allemaal wel wilde kopen en kon betalen. Antwoord was bevesigend en het was voor de inrichting van haar huis.

Op het moment van kopen was de koper nog niet onder curatele, of iets dergelijks geplaatst.

Mijn vraag is dus ben ik verplicht de goederen terug te nemen, of kan ik me opstellen, dat koop koop is en ik geen enkel verpliching heb.

 

Alvast bedankt voor de reacties.

 

Groeten W.T.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Stel dat je zelf in een "overspannen bui" een aankoop doet, waar je na korte tijd toch van af wil .... hoe zou je dan zelf behandeld willen worden?

 

Ik zou als winkelier (ongeacht wetten en rechten) zelf schadeloos gesteld willen worden voor eigen kosten (betalingskosten, bezorgkosten, verpakkingskosten, waardedaling goederen etc) maar buiten dat de goederen terugnemen en een reeel bedrag teruggeven.

 

(aan de armen gegeven is van de goden gekregen)

 

En dan laat ik de mogelijkheden voor eigen goede free publicity nog buiten beschouwing (warme douche Tros Radar ...)

 

Succes met je beslissing!! Ard

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Ik zou de spullen niet terugnemen. Daar is geen enkele verplichting voor. U heeft tijdens de koop genoeg gedaan om u ervan te overtuigen dat de klant in kwestie bij u de aankopen wilde en kon doen. De klant maakte geen verwarde indruk en het is niet ongewoon om een aantal van die goederen in 1 keer te kopen. Op basis van die informatie mocht u redelijkerwijs het vertrouwen hebben dat de koopovereenkomst tot stand is gekomen op de juiste gronden.

 

Hier is geen sprake van een overspannen bui of accute psychische problemen. Iemand heeft met het volle verstand de aankopen gedaan. Als er echt sprake was van iemand die psychisch niet in orde was, dan was de familielid of wie dan ook met de zorg belast was meteen teruggekomen. Niet na 1 week of in geval van de andere verkopers 2 weken. Speel het volgens de regels en als ze moeilijk doen moeten ze maar aantonen dat de klant in kwestie toentertijd handelings- en wilsonbekwaam was.

Link naar reactie
  • 0

Tja, een lastig dilemma. Wat is de doelstelling van je winkel, tevreden klanten of omzet? In het eerste geval moet je de spullen direct retour nemen en het aankoopbedrag vergoeden. In het tweede geval zou ik heerlijk achterover op mijn rechten gaan leunen en de psychiatrische patiënt zijn problemen zelf laten oplossen.

 

Natuurlijk bevindt zo'n zaak zich in een grijs gebied. Is de patiënt echt niet bij machte om zelfstandig zijn geld te beheren? En moet ik roomser zijn dan de Paus? zijn vragen die je jezelf stelt. Die kan je dan ook ook alleen zelf beantwoorden. Het is goed dat je de mening van anderen vraagt, dat helpt bij het beslissen.

 

Succes!

 

Sancho

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou het sterk laten afhangen van de omstandigheden.

Was de mevrouw echt bezig een huis in te richten en kreeg ze, wellicht onafhankelijk ervan, een psychose dan niets doen. Als ze weer thuis is dan kan ze de spullen gewoon gebruiken.

 

Is de mevrouw koopziek en zit ze daardoor diep in de problemen dan zou ik zeker coulant zijn en geld of een groot deel ervan terug geven bij onbeschadigde retour van de spullen.

Link naar reactie
  • 0

Vervelend, het is in deze niet zozeer een juridische kwestie, maar eerder een zakelijke afweging.

 

Wanneer de persoon in kwestie onder bewind of curatele is gesteld dan heeft dat tot gevolg dat hij/zij handelingsonbekwaam wordt verondersteld. Dit betekent dat de persoon zelf niet in staat wordt geacht om zelfstandig rechtshandelingen aan te gaan, zoals bijvoorbeeld de aankoop van goederen. In die situatie is altijd de tussenkomst van curator of bewindvoerder nodig.

 

Voor een buitenstaander is het natuurlijk bijzonder lastig om te beoordelen of een meerderjarige wel of niet handelingsbekwaam is. De wet gaat er in beginsel vanuit dat iemand die meerderjarig is ook handelingsbekwaam is. De handelingsonbekwaamheid die intreedt door een ondercuratelestelling of onderbewindstelling is dus een uitzondering op de hoofdregel.

 

De curatele en het bewind zijn in het leven geroepen om mensen te beschermen die niet (geheel) helemaal voor zichzelf kunnen zorgen en om vooral bedoeld om misbruik van hen tegen te gaan.

 

De beslissing tot ondercuratelestelling wordt binnen een termijn van 10 dagen in de Staatscourant en in twee dagbladen bekend gemaakt. Door de bekendmaking wordt een ieder geacht bekend te zijn met het feit dat de onder curatele gestelde niet meer in staat is om zelfstandig beslissingen te nemen.

 

Zolang publicatie nog niet heeft plaatsgevonden zou dus gesteld kunnen worden dat derden niet op de hoogte zijn van de maatregel en daar dus ook geen gevolgen aan hoeven te verbinden. Formeel staat de winkelier dan volledig in zijn recht, maar het geweten wil soms ook wat te zeggen hebben.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 1

Wij hebben gisteren met de waarnemer van de koper gesproken. We hebben een regeling getroffen. De waarnemer heeft een aantal artikelen teruggebracht. Deze hebben wij ook teruggenomen tegen de betaalde prijs. Van die prijs hebben wij een vergeoding afgetrokken voor de extra kosten e.d. welke door ons gemaakt zijn/worden. Alles toch in goed overleg kunnen afronden en daarmee een opgelucht gevoel.

Bedankt voor jullie reacties en adviezen.

Link naar reactie
  • 0

Mooi dat het goed is afgelopen...

 

De handelingsonbekwaamheid die intreedt door een ondercuratelestelling of onderbewindstelling is dus een uitzondering op de hoofdregel.

 

Eerlijkgezegd lijkt het me wel logisch dat in zo'n situatie iemand ook niet beschikt over een pinpas waarmee zomaar honderden of duizenden euro's kunnen worden afgerekend.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.