• 0

bewijslast - fax wel of niet ontvangen?

op dit moment heb ik via de rechter een geschil lopen.

wij hebben hier een aantal faxen over gestuurd naar de tegenpartij. hiervan hebben wij faxbevestigingen (datum/tijd welk nr hoeveel pagina's)

nu stelt de tegenpartij deze nooit ontvangen te hebben en wil de rechter van ons een bewijs dat wij die faxen daadwerkelijk verstuurd hebben (buiten de faxbevestiging)

maar hoe doe je dat

want een van de mogelijkheden is getuigen. Tja als die er al waren het zijn faxen die in januari verstuurd zijn dan weet niemand het meer

we hebben geen gespecificeerde telefoonrekening en dat met terugwerkende kracht opvragen gaat waarschijnlijk ook niet werken.

 

wat zijn dan de mogelijkheden.

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

De gegevens van een faxmachine of -software zijn makkelijk te vervalsen, dus het is wel begrijpelijk dat die weinig bewijslast hebben. Als je zelf eiser bent, heb je geen goed dossier opgebouwd - je had immers ook op andere manieren kunnen communiceren. Waarschijnlijk is dan ook de tegenpartij eiser en heb je verzuimd om je positie in een dreigend conflict stevig te verankeren.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

maar het 'verankeren' blijft mogelijkheid tot vervalsen.

Ik kan een aangetekende 'brief' versturen met alleen een blanco blaadje erin

bewijs heb ik dat het verstuurd is, zelfs bewijs dat je het ontvangen hebt, alleen wat je ontvangen hebt ...

Dus ik kan alles vervalsen als we daar vanuit gaan.

 

zo kan ik alles ontkennen wat ik wil en heb je nergens een sluitend bewijs behalve als ik de volledige tekst iedere keer door een deurwaarder laat bezorgen.

 

Maar dat nu even terzijde zijn er verder nog zaken waar ik het nu mee kan bewijzen/aantonen.

 

Link naar reactie
  • 0
zijn er verder nog zaken waar ik het nu mee kan bewijzen/aantonen.

 

Op welk antwoord hoop je eigenlijk? Je hebt zelf al de normale mogelijkheden genoemd en verworpen.

 

Je denkt toch niet dat wij nog een geheim technisch systeem kennen dat destijds jouw telefoon/faxverkeer monitorde? Wacheffe... de CIA! Misschien kun je een transmissiebewijsje opvragen bij de Amerikaanse ambassade 8)

Link naar reactie
  • 0

Is het niet mogelijk via de telefoonaanbieder van jou en die van de telefoonaanbieder van de tegenpartij aan te tonen dat er verbinding is geweest tussen de nummers? Bij de tegenpartij lijkt mij opvraagbaar met een gerechtelijk bevel. Ik weet niet of dit soort dingen worden bijgehouden en wat hiervan word bijgehouden, maar wellicht een aanknopingspunt.

Link naar reactie
  • 0

 

we hebben geen gespecificeerde telefoonrekening en dat met terugwerkende kracht opvragen gaat waarschijnlijk ook niet werken.

 

 

Kennelijk heb je het nog niet eens geprobeerd. Opvragen kan in ieder geval geen kwaad. Het feit dat de rekening niet is gespecificeerd wil niet zeggen dat verkeersgegevens niet meer verkrijgbaar zijn.

 

De vraag is ook welke waarde aan de faxen moet worden toegekend?

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Ook een bewijs dat er faxverkeer was bewijst nog niet dat de tegenpartij een bepaalde tekst ontvangen en gelezen heeft, daar gaat het namelijk om. Een medewerker kan een voor hem/haar ongewenste fax namelijk verscheuren of er kan een stroomstoring zijn geweest die de fax uit het geheugen heeft gewist.

 

Het beste bewijs van het versturen van correspondentie is een antwoord of reactie van de tegenpartij. Als die uitblijft kan je op je klompen aanvoelen dat ze "doofstom" willen spelen.

 

Een aangetekende brief met handtekening retour bewijst op zijn minst dat iemand "iets" heeft gekregen. Als je dan de brief door een getuige laat lezen én versturen sta je volgens mij redelijk sterk.

Link naar reactie
  • 0

Maar hoe doen incassobureaus dat dan. Die sturen een brief per gewone post en stellen dan dat de postbezorging in Nederland zodanig betrouwbaar is dat veronderstelt mag worden dat de betreffende faktuur/herinnering/aanmaning etc. ontvangen is.

 

Zonder aangetekend te versturen.

 

 

 

On topic: Persoonlijk heb ik het vermoeden dat een verzonden fax niet rechtsgeldig is wanneer je geen ontvangstbewijs hebt. Jij hebt alleen een verzendbewijs.

 

Ik hoop voor je dat de telefoonmaatschappij nog iets voor je kan betekenen, maar dan nog geldt niet het bewijs dat zij het ontvangen c.q. gelezen hebben.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Maar hoe doen incassobureaus dat dan.

 

Hoe doen ze wat dan? Glazenwassers lappen je ramen, incassobureaus sturen je brieven. Daar is niks bijzonders aan.

 

Als op die brieven niet naar wens gereageerd wordt, dan wil je naar de (kanton)rechter en daarvoor ga je naar een gerechtsdeurwaarder of advocaat. Die stuurt een brief per aangetekende post.

Link naar reactie
  • 0

Wanneer er verder geen specificatie is van de telefoonverbinding, zoals je stelt, kun je die misschien nog bij de provider (kpn) opvragen. Je kunt ook stellen dat de tegenpartij moet bewijzen dat hij/zij niets ontvangen heeft. Bij een beroepsprocedure met de Belastingdienst vertelde een belastingambtenaar dat er nooit post zoek raakte bij de Belastingdienst. In dit geval betrof het een bezwaarschrift. Aan de hand van onze brievenboek (faxboek??) konden wij aantonen dat het bezwaarschrift wel was verzonden. Wij hadden dus aannemelijk gemaakt dat de brief wel verzonden was, in dit geval kreeg de Belastingdienst ongelijk.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.