• 0

Rechten van aandeelhouders

Hallo,

 

Kan iemand mij de rechten van een aandeelhouder vertellen? Het gaat om het volgende:

 

Ik wil een BV starten en iemand daarin 5% van de aandelen geven. Maar ik wil eigenlijk niet dat die aandeelhouder zich met de zaak gaat bemoeien. Ik wil ook niet dat hij kan zien hoeveel winst er is gemaakt en hoeveel de directeuren (en evt. andere werknemers) verdienen.

Het liefst wil ik alleen maar dividend uitkeren en verder niets met de aandeelhouder van doen hebben (althans: voor deze BV ;))

 

Ik weet dat je iets kan doen met een stichting en dan certificaten uitdelen, maar dat is in dit geval ook niet de oplossing (te complex omdat de overige aandelen van 2 beheer BV's moeten worden; en het zijn weer extra kosten...)

 

Alvast bedankt voor jullie reactie!

 

Kleedje

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik wil een BV starten en iemand daarin 5% van de aandelen geven. Maar ik wil eigenlijk niet dat die aandeelhouder zich met de zaak gaat bemoeien. Ik wil ook niet dat hij kan zien hoeveel winst er is gemaakt en hoeveel de directeuren (en evt. andere werknemers) verdienen.

Het liefst wil ik alleen maar dividend uitkeren en verder niets met de aandeelhouder van doen hebben (althans: voor deze BV ;))

Als je iemand geen inzage in de cijfers wil geven, is een lening + optieregeling dan niet een beter idee?

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Kan iemand mij de rechten van een aandeelhouder vertellen? Het gaat om het volgende:

 

Ik wil een BV starten en iemand daarin 5% van de aandelen geven. Maar ik wil eigenlijk niet dat die aandeelhouder zich met de zaak gaat bemoeien. Ik wil ook niet dat hij kan zien hoeveel winst er is gemaakt en hoeveel de directeuren (en evt. andere werknemers) verdienen.

Het liefst wil ik alleen maar dividend uitkeren en verder niets met de aandeelhouder van doen hebben (althans: voor deze BV ;))

 

Ik weet dat je iets kan doen met een stichting en dan certificaten uitdelen, maar dat is in dit geval ook niet de oplossing (te complex omdat de overige aandelen van 2 beheer BV's moeten worden; en het zijn weer extra kosten...)

 

Alvast bedankt voor jullie reactie!

 

Kleedje

 

Met aandeelhouders werk dat niet zo. Met 5% hebben ze niet veel zeggenschap, maar ze hebben wel recht op minsten één aandeelhoudersvergadering per jaar, waar ze recht hebben op inzage in de belangrijke cijfers en daar hun goedkeuring of afkeuring aan geven. Hetgeen overigen weeer geen gevolgen heeft.

 

Andere optie is een winstaandeel en een optie (zoals door StevenK gesuggereed). Dan moet je wel een goedgekeurde jaarrekening tonen, maar die moet toch opgesteld worden voor de belastingdiens en de kamer van koophandel.

 

Mijn vraag alleen is, waarom wil je met iemand samenwerken (=mede aandeelhouder maken) als je hem/haar niet vertrouwd? Dat gaat geheid mis.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik weet dat je iets kan doen met een stichting en dan certificaten uitdelen, maar dat is in dit geval ook niet de oplossing (te complex omdat de overige aandelen van 2 beheer BV's moeten worden; en het zijn weer extra kosten...)

 

Als je niet met verschillende klassen aandelen gaat werken of een andere constructie zoekt (opties zoals eerder aangegeven of een constructie die van stock appreciation rights gebruikt maakt of iets dergelijks), ga je er niet onderuit komen dat de aandeelhouder zeggenschap heeft.

 

Voor wat betreft de kosten: ik denk dat je rekening moet houden met meer kosten dan normaal, als je iets wilt als dit.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.