• 0

inkopen eind v.h. jaar

Ik zal een antwoord geven in de vorm van journaalposten.

 

Bij de aankoop van de voorraad wordt de journaalpost gemaakt:

 

Voorraad goederen (balans, activa, vlottende activa, voorraden)

Te vorderen omzetbelasting (balans, passiva, kortlopende schulden, omzetbelasting)

AAN Crediteuren (balans, passiva, kortlopende schulden, handelskredieten)

 

Zoals je ziet wordt de winst- en verliesrekening hierbij niet gemuteerd en levert deze aankoop dus geen winst op, maar ook geen verlies.

 

Bij verkopen wordt de volgende journaalpost gemaakt:

 

Debiteuren (balans, activa, vlottende activa, vorderingen, handelsdebiteuren)

AAN Netto-omzet (resultatenrekening, opbrengsten, netto-omzet)

AAN Te betalen omzetbelasting (balans, passiva, kortlopende schulden, omzetbelasting)

+

Inkoopwaarde van de omzet (resultatenrekening, kostprijs, inkopen)

AAN Voorraad goederen (balans, activa, vlottende activa, voorraden)

 

Hierbij wordt wel de winst en verliesrekening gemuteerd. Het verschil tussen de netto-omzet en de inkoopwaarde van de omzet is de brutomarge of winst voor andere bedrijfslasten en kosten. Hierover ga je in dit voorbeeld dan belasting over betalen.

 

Tussen de aankoop van de goederen en de verkoop zit uiteraard tijd, maar dat heeft dus geen invloed op jouw winst, tenzij je te maken gaat krijgen met incourante voorraad en zo.

 

Succes met boekhouden!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Stel je begint een bedrijf in het eind van het jaar.

 

Bij de BTW aangifte wordt elke 3 maanden gekeken wat je moet betalen en begin je elk kwartaal weer met een schone lei..

 

Maar de winst zit alleen bij de jaaropgaaf. Nu lijkt het mij dat als je bijv. in december een enorme inkoop doet je dat jaar weinig winst hebt terwijl je dan in januari begint met 0 kosten en dus al snel een enorme winst aan het opbouwen bent.

 

Klopt het dan dat je eind van het jaar beter geen grote voorraad kan inkopen?

 

Of wordt dat 'verlies' van december meegenomen naar het volgende jaar?

Link naar reactie
  • 0

Oke dan komen we op het volgende punt ???

 

 

Ik importeer diverse onderdelen uit Taiwan. De fabrikant regelt voor mij de verzending met UPS, dus ik betaal aan hem het totaal van inkoop + verzendkosten. Dit betekent dat een product geen 100% vaste inkoop prijs heeft, maar ook een variabel component verzendkosten, dat per levering (gewicht) verschilt maar via 1 factuur wordt betaald.

 

Nu wordt in mijn boekhoud leerboeken altijd gerekend met kinderachtig vereenvoudigde voorbeelden als "inkoop 4 pakken melk a 5 euro" en gaan ze even voorbij aan extra variabele kosten.

 

Ik kan dus niet de totale inkoopprijs bij voorraad schuiven want dan weet ik niet wat ik per verkocht product van de voorraad af moet boeken. Kan ik de verzendkosten nu gewoon meteen op winst/verlies boeken en alleen de inkoopprijs ex verzenden van de producten bij voorraad neerzetten en afboeken per verkocht product?

Link naar reactie
  • 0

De meest praktische oplossing is in dit soort gevallen om bij de inkopen deze meteen in de winst- en verliesrekening te verwerken. Dit is eingelijk de kostprijsboeking die bij de verkopen thuis hoort, maar in jouw geval te omslachtig is.

 

Aan het einde van de periode die je wilt gaan rapporteren, maak je een realistische schatting van de waarde van de voorraad. Dan maak je de journaalpost:

 

Kostprijs verkopen (resultatenrekening)

AAN Voorraad (balansrekening)

 

Dat scheelt jou dan weer een hoop werk.

 

Succes met boekhouden!

 

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.