• 0

Hulp bij breuk tussen vennoten!

In februari van dit jaar ben ik samen met een vriend een onderneming gestart, dijk van een plan geschreven, financiering bij ING Bank gekregen, investeringen gedaan. Kortom tijd om nu eindelijk eens keihard het veld in te trekken, echter mijn compagnon dacht hier anders over en besloot..................TE STOPPEN!

 

Maar goed, even een tegenslag verwerken, overleggen met de bank en weer doorgaan dacht ik. Niets is helaas minder waar, omdat mijn compagnon pas per 1 september een baan heeft en dus nog geen vast contract is het niet mogelijk voor hem een lening af te sluiten om zijn schuld aan de onderneming (er is tenslotte alleen nog maar sprake van een negatief vermogen) af te kunnen lossen. Ondanks het feit dat de bank heeft uitgesproken gewoon met mij en het plan door te willen is het nu dus niet mogelijk verder te gaan omdat het geld op is.

 

Het moge duidelijk zijn dat ik zeer graag door wil met mijn 'kindje' en dat ik het volste vertrouwen heb in de overlevingskans, maar dat ik momenteel even met de handen in het haar zit en mijn droom in duigen zie vallen.

 

Is er iemand die een mogelijkheid ziet voor mijn compagnon om aan geld te komen (tante Agaath is niet meer en verdere mogelijkheden binnen zijn familie en kennissenkring zijn uitgesloten). Alle andere hulp en tips zijn uiteraard van harte welkom!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt voor je reactie,

 

Hij is net aangenomen en start per 1 september, maar dit betreft uiteraard een proeftijd. Financierings instanties zijn hier niet zo happig op als je de criteria bekijkt op diverse sites. En een eventuele intentie verklaring van een baas waar hij nog moet starten kan hij ook wel vergeten.

Link naar reactie
  • 0

Ik snap je verhaal niet helemaal. Het feit dat je geld op is heeft er volgens mij weinig mee te maken dat je medeoprichter opgestapt is. Ook als hij aangebleven was, was nu je geld op geweest toch? Wat als hij wel was gebleven, dan had je dat geld toch ook niet gehad en had je hetzelfde probleem gehad?

 

Volgens mij is aan de slag gaan en klanten scoren het beste, en is de geldkwestie met je oud-collega een losstaand probleem. Wat wellicht opgelost is als hij zijn proefperiode (van een maand?) doorkomt en een contract kan tekenen?

Link naar reactie
  • 0

Ik snap je verhaal niet helemaal. Het feit dat je geld op is heeft er volgens mij weinig mee te maken dat je medeoprichter opgestapt is. Ook als hij aangebleven was, was nu je geld op geweest toch? Wat als hij wel was gebleven, dan had je dat geld toch ook niet gehad en had je hetzelfde probleem gehad?

 

Volgens mij is aan de slag gaan en klanten scoren het beste, en is de geldkwestie met je oud-collega een losstaand probleem. Wat wellicht opgelost is als hij zijn proefperiode (van een maand?) doorkomt en een contract kan tekenen?

 

Ik ben het met je eens dat klanten scoren het beste is en moet ook toegeven dat onze aanpak niet de beste is gebleken. Ik ben nu solo bezig alle gemaakte fouten recht te trekken. Dit staat helaas niet los van de geldkwestie, er is namelijk nu geld nodig om de lopende facturen mee te dekken en om door te kunnen starten.

 

Mijn compagnon heeft getekend voor zijn deel van de financiering en ik ben van mening dat hij er te makkelijk vanaf komt als deze kwestie op een zijspoor terecht komt. En zoals al eerder aangegeven is het noodzakelijk om door te kunnen starten. Het geld dat binnenkomt van mijn klanten staat wel los van hem, maar is dan ook nodig om de doorlopende kosten van mijn onderneming in de toekomst mee te kunnen betalen.

 

Het komt er op neer dat ik de dupe kan worden van zijn beslissing zonder dat ik daar zelf voor heb gekozen. Als hij in een vroeger stadium zijn beslissing had genomen had het er anders uitgezien op financieel gebied en had ik niet met mijn rug tegen de muur gestaan. Maar ja, als...

Link naar reactie
  • 0

Het gaat, voor zijn deel, om een bedrag van 17500 euro. Achteraf gezien hadden we de investeringen meer moeten spreiden, maar wij zijn volgens het 'een goede start is het halve werk' principe aan de slag gegaan. Met als doel na de opstartperiode te kunnen knallen en uiteraard niet te stoppen.

Het is voor mij daarom moeilijk te verkroppen dat je op dit moment uitstapt met als enige te trekken conclusie dat je goed bent in geld uitgeven, onbegrijpelijk...

Link naar reactie
  • 0

Vervelende situatie, maar ik begrijp wel dat je er de andere helft van de onderneming door verkrijgt, die je eventueel weer kan doorverkopen. De keuze om met hem samen te gaan werken zonder degelijke voorbereiding zonder risico's heb je zelf genomen. Hebben jullie gezamenlijk een businessplan opgesteld en hebben jullie tevens beide ambities/investeringen in tijd doorgenomen voor samenwerking?

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Er is een veloverwogen strategie gekozen alvorens wij zijn gestart. Het plan is door ons beiden ontwikkelt en er is dus behoorlijk wat voorbereiding aan vooraf gegaan, daardoor is de keus die mijn compagnon gemaakt heeft als donderslag bij heldere hemel gevallen. Het is waarschijnlijk ontstaan door een bepaalde angst die zich in de loop der tijd van hem heeft meester gemaakt.

 

Er zijn ondanks de voorbereidingen heel veel bekende beginnersfouten gemaakt waar ik achteraf gezien niet trots op kan zijn, maar ik wil nu graag verder als dat nog haalbaar is. Ik zou het hele verhaal natuurlijk uit de doeken kunnen doen en op iedere vraag antwoord kunnen geven, maar ik hoop dat er wellicht iemand is die mij zou kunnen voorzien van tips en/of advies.

Link naar reactie
  • 1

Niet de vennoten hebben een schuld of een negatief vermogen, maar de onderneming. Jouw vennoot wil eruit; jij wil door. Hij kan zijn aandeel aan jouw verkopen, waarmee je alle rechten en verplichtingen overneemt. Samen bepalen jullie de waarde van zijn aandeel. Als jij die waarde negatief inschat (je wil geld toe) dan is het aan hem om daar wel of niet op in te gaan. Doet hij dat niet, dan kan je suggereren om de onderneming op te heffen. Daarna wordt een eventuele verplichting naar de bank actief. Zijn jullie beiden hoofdelijk aansprakelijk, dan kan hij een claim verwachten.

 

Dat geeft je onderhandelingsruimte weer.

 

Correct me if I am wrong. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Niet de vennoten hebben een schuld of een negatief vermogen, maar de onderneming. Jouw vennoot wil eruit; jij wil door. Hij kan zijn aandeel aan jouw verkopen, waarmee je alle rechten en verplichtingen overneemt. Samen bepalen jullie de waarde van zijn aandeel. Als jij die waarde negatief inschat (je wil geld toe) dan is het aan hem om daar wel of niet op in te gaan. Doet hij dat niet, dan kan je suggereren om de onderneming op te heffen. Daarna wordt een eventuele verplichting naar de bank actief. Zijn jullie beiden hoofdelijk aansprakelijk, dan kan hij een claim verwachten.

 

Dat geeft je onderhandelingsruimte weer.

 

Correct me if I am wrong. ;)

 

Volgens mij heb je helemaal gelijk. Ik zou (als de andere vennoot het echt bont gemaakt heeft) zeker niet twijfelen om deze troef te gebruiken.

Link naar reactie
  • 0

Mijn reactie dreigt misschien offtopic te gaan, maar ik snap na bezoek aan de website in je profiel nauwelijks welk product of welke dienst je aanbiedt en ik mis duidelijke contactgegevens, een portfolio, partners en referenties.

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Jouw reactie is dan misschien off topic, maar ik neem de punten wel mee in de testfasemeting van mijn site (site is nog niet af namelijk). Bedankt hiervoor!

 

Nu wat betreft het topic. Ik begrijp wat je aangeeft, maar zit ik dan niet met dezelfde claim? Op deze manier is doorstarten dan onmogelijk?

Link naar reactie
  • 0

 

Jij wil doorstarten, je partner niet. Dan moet je je zetten in de juiste volgorde doen. Stel hem voor de gehele onderneming op te heffen en elk 50% van de resterende schuld te vereffenen. Of jouw bod aan te nemen, dat positiever voor hem uitpakt. Wat betekent dat je meer dan vijftig procent op je neemt. Terecht, want jij wil door...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.