• 0

Gesprek directeur/bank/adviseur?

Ik heb plannen om een bestaand bedrijf over te nemen. Hiervoor heb ik een lening bij de bank nodig. De directeur van wie ik het bedrijf wil overnemen, heeft me gezegd dat hij pas met me rond te tafel wil gaan zitten als ik aan kan tonen dat ik geld kan lenen bij de bank.

Vanmorgen ben ik bij de bank langs geweest en die zegt dat ze eerst wat meer financiele gegevens wil hebben plus een ondernemingsplan voor ze me geld willen lenen. Veel meer dan omzet- en winstcijfers van de afgelopen 3 jaar, de vraagprijs en de verwachte personeelskosten per jaar kon ik ze nu nog niet geven. Maar dat onderneminsgplan kan ik pas af maken als ik met de directeur heb gepraat.

Hoe moet ik dit nu aanpakken? toch eerst proberen een gesprek met de directeur los te krijgen?

En moet ik nu al een adviseur inschakelen of pas na het gesprek met de directeur?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

De directeur van wie ik het bedrijf wil overnemen, heeft me gezegd dat hij pas met me rond te tafel wil gaan zitten als ik aan kan tonen dat ik geld kan lenen bij de bank.

Een vreemde opmerking van deze man/vrouw! Je moet toch eerst weten of het bedrijf interessant/rendabel is voordat je uberhaupt bij de bank aanklopt?

Maar dat onderneminsgplan kan ik pas af maken als ik met de directeur heb gepraat.

Het bedrijf vind je interessant, maar miskien zijn bedrijfsconcept niet. Je kan dus wel het ondernemingsplan schrijven met je ideeën en de doelstellingen.

Voor de bank zul je in de begroting inderdaad de overnameprijs moeten verwerken, maar ik ga er vanuit dat je die wel weet. Voor de bank is belangrijk dat omschreven staat hoe je dat en in hoeveel tijd je dat denkt terug te verdienen (terugbetalen aan de bank) conform je eigen ondernemingsplan.

En moet ik nu al een adviseur inschakelen of pas na het gesprek met de directeur?

Sowieso eerst met de directeur praten als je niet weet welke prijs hij in gedachten heeft. Bovendien moet hij de vraagprijs kunnen verantwoorden met de boekhouding om te zien of het de prijsvraag (wellicht incl. goodwill) wel waard is.

Mijn advies hierin is, laat je niet zomaar met een kluitje in het riet sturen, neem wat dat betreft een adviseur/financieel expert mee. Iemand die verstand heeft van die business om een goede vergelijking te kunnen maken. Die heb je uiteindelijk ook nodig als de overname écht tot stand komt.

Wellicht wat interessante algemene informatie:

Op de website van Zibb staat:

Verder kun je hier natuurlijk al je vragen kwijt. Ik zal ook een expert member HL voor je benaderen.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Beste Barbara,

Bij bedrijfsoverdrachten is het raadzaam ALTIJD een adviseur in de arm te nemen.

Om je toch vast wat informatie te geven het volgende:

Waarde is altijd subjectief. Er zijn bij bedrijfsoverdrachten diverse redenen voor de waardering van een bedrijf. De waarde van een bedrijf wordt ook bepaald door interne en externe factoren.

De waarde van een bedrijf is niet de prijs van een bedrijf. De prijs wordt bepaald door de markt. Over de uitkomst, het verschil tussen de waarde en de prijs ga je onderhandelen.

Ik hoop je hiermee wat meer duidelijkheid te hebben gegeven.

Met vriendelijke groet,

Michael Klijn.

www.droombureau.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties :)

Mijn vriend is van de week bij een voorlichtingsavond voor startende ondernemers geweest van de Rabobank als ik mij niet vergis.

Hij kreeg hele stapels papier mee over verzekeringen en leningen enzo.

En ook zat daarbij een visitekaartje van een adviseur die bij het hele aankoopproces wil helpen. Mijn vriend heeft inmiddels contact met hem opgenomen. We zijn nu nog bezig met geld regelen (geen lening bij de bank overigens) en als dat rond is (hopelijk binnen 1 a 2 weken) kunnen we met de adviseur een afspraak maken en met de directeur van het bedrijf dat we willen overnemen.

Omdat het nog enige weken kan duren hopen we dat het dan niet te laat is, want er zijn nog andere mensen die het bedrijf ook willen overnemen.

Link naar reactie
  • 0

Beste Barbara,

Alhoewel ik begrijp dat je graag snelheid achter deze zaak wil zetten heb ik toch het idee dat jullie iets te snel van stapel lopen. Het proces van een bedrijfsoverdracht kent over het algemeen een tijdsduur van 6 tot 12 maanden. Incidenteel kan het sneller en soms ook nog langzamer.

Wij van Droombureau zijn bekend met alle drie de posities in dit proces. Wij hebben zelf bedrijven gekocht, verkocht en zijn opgetreden als adviseur. Wij zijn gecertificeerd adviseur voor de Ondernemingsbeurs van de Kamer van Koophandel en MKBase (een commerciele organisatie).

Ik hoop van harte dat het jullie lukt, maar mijn ervaring zegt dat een rustigere aanpak in jullie voordeel werkt. Overigens verbaast het mij dat de adviseur pas instapt nadat het financiele gedeelte door jullie is geregeld. Juist voor dat gedeelte is ook de adviseur van belang.

Als er nog vragen zijn laat het dan weten.

Met vriendelijke groet,

Michael Klijn.

www.droombureau.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar