• 0

Omzetbelasting betalen bij omzet van >6500 EU?

Begin januari heb ik me ingeschreven bij de KvK met het idee dat ik qua omzet de belastinggrens van 6500,- EU nooit zou overschrijden. Met andere woorden dat ik geen omzetbelasting (35%) hoeft te betalen.

Nu zit ik net over de helft van het jaar en mijn omzetmeter staat al over de 5000,- EU. Het probleem is dat ik hier niet op heb gerekend, want mijn tarieven van dit jaar waren/zijn berekend zonder die omzetbelasting.

Stel dat ik nou over die grens ga, moet ik opeens 35% van mijn omzet af gaan staan waar ik natuurlijk niet op zit wachten.

 

Is er geen manier om dit te 'omzeilen' oid? Hebben meerdere mensen dit meegemaakt?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Yordy,

 

Ik ben geen boekhouder, maar hopelijk heb je wat aan mijn reactie.

 

Omzetbelasting (BTW) is geen 35%. Het is 19%, 6% of 0% afhankelijk van jouw werkzaamheden. De omzetbelasting betaal je niet vooraf, die is een schatting wat je doorgeeft als je een bedrijf start.

 

Omzetbelasting betaal je achteraf per maand, kwartaal of per jaar. Gezien jouw omzet, lijkt het mij dat jij dit per jaar moet doen.

 

Gebaseerd op een omzet van 10.000 zou de omzetbelasting 1.900 euro moeten zijn. Ik neem aan dat jij kosten hebt. De BTW over deze kosten krijg je terug van de belastingdienst. Een kleine ondernemersregeling zou bij jouw van toepassing kunnen zijn.

 

Er zijn veel artikelenop higherlevel mbt omzetbelasting. Gebruik de zoekfunctie en kijk ook op deze links.

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting.html

http://www.zowerkt.nl/economie/handel/omzetbelasting.htm

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het probleem is dat ik hier niet op heb gerekend, want mijn tarieven van dit jaar waren/zijn berekend zonder die omzetbelasting.

 

 

Ik denk dat Yordy inkomstenbelasting bedoelt, in plaats van omzetbelasting.

 

Inkomstenbelasting betaal je over de winst (omzet min kosten) plus eventueel salaris uit een baan. De som daarvan bepaalt hoeveel je moet betalen.

 

En dan komt daar bij dat als je geen ondernemer voor de inkomstenbelasting bent,je nog steeds belasting betaald, maar dan via een reguliere aangifte en niet via de aangifte voor ondernemers. Als je die 35% niet ingecalculeerd hebt in je tarieven, ben je nu gewoon een deel van je winst kwijt. Het klinkt alsof je wel iets wist van belasting, maar nog niet alles. Ik mag hopen dat je wel een btw-nummer hebt aangevraagd, 19% btw op je facturen hebt gezet, en dat je dat je aangifte ozb hebt gedaan.

 

Je kunt nog proberen om via de zelfstandigenaftrek en de startersaftrek je financiele schade iets te beperken, maar volgens mij kom je er niet onderuit om je belasting te betalen (tenzij je zwart werkt...). Je tarieven zullen dus omhoog moeten, of je moet met minder genoegen nemen.... en ik zou ervoor zorgen dat je kennis over de belastingdient op peil is.... het wordt vervelend als ze op een gegeven moment geld gaan eisen en je begrijpt de grondslag er van niet.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

beste yordy,

als je inkomstenbelasting bedoelt (ipv omzetbelasting d.w.z. BTW), betaal je daar circa 35 % over, maar er zijn allerlei aftrekposten voor ondernemers zodat je minder belasting betaalt:

 

bv zelfstandigenaftrek, mkb-vrijstelling.

Je moet dan wel kunnen aantonen dat je meer dan 1250 uur per jaar aan je onderneming hebt gewerkt.

 

In dat geval betaal je tot circa 20.000 euro winst (winst=omzet-kosten) geen cent belasting.

 

Maar het hangt ook nog ervan af of je ernaast een salaris hebt.

 

P.S. en belasting betalen is niet zo erg . Ik zou graag in de schaal van 52% komen, meer belasting betalen betekent dat het goed gaat met je opdrachten toch?

Link naar reactie
  • 0

Het klopt inderdaad dat ik niet mijn kennis op belastinggebied minimaal is. Maar mijn facturen zijn wel netjes volgens de regels met 19% BTW en een BTW-nummer.

 

Maar wat ik hieruit opmaak is dus dat BTW gelijk staat aan omzetbelasting (19%) en de inkomstenbelasting 35% is. Mijn situatie is dat ik niet alle uren kan aan aantonen en zeker niet over de 1225 uren kom, dus is de zelfstandigenaftrek en startersaftrek niet interessant voor mij. Ik heb verder geen andere baan.

 

Maar klopt dat verhaal dan over die grens van 6500 EU? Zoals Jan zegt zou er een kleine ondernemingsregeling van toepassing kunnen zijn; dat betekent dus dat ik de BTW terugkrijg van de belasting. Ik heb laten vertellen dat het niet alleen de BTW is maar ook de inkomstenbelasting (35%). Klopt dat?

 

Bedankt voor jullie reacties.

Link naar reactie
  • 0
Zoals Jan zegt zou er een kleine ondernemingsregeling van toepassing kunnen zijn; dat betekent dus dat ik de BTW terugkrijg van de belasting.

 

Als je hier even naar had gezocht op de site van de belastingdienst had je het heel snel gevonden - nee, je krijgt geen geld terug, je hoeft de ingevorde BTW alleen niet af te dragen tot een bepaald bedrag. Voor de precieze bedragen: zie www.belastingdienst.nl

 

Ik heb laten vertellen dat het niet alleen de BTW is maar ook de inkomstenbelasting (35%). Klopt dat?

 

Nee. Voor inkomstenbelasting geldt gewoon het standaard verhaal met inkomsten minus aftrekposten en zo.

 

Link naar reactie
  • 0

Bij een omzet van 5.000 tot 10.000 en zonder verdere inkomsten betaal je uiteindelijk ook geen 35% inkomstenbelasting (een dergelijk tarief bestaat overigens niet, maar is een gemiddelde belastingdruk). Als je rekening houdt met heffingskortingen (de algemene heffingskorting krijgt iedereen), blijft er weinig te betalen over. Bij een winst van 5.000 zul je geen belasting hoeven betalen.

 

De makkelijkste methode om een indicatie te krijgen van hoeveel belasting je moet betalen is het aangifteprogramma 2006 van de belastingdienst downloaden. Als je daar je geschatte inkomsten invult (heel basic, geen rare dingen doen), krijg je aan het einde een overzicht van de te betalen belasting.

 

Nog wel even rekening houden met de premies ziektekosten!

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Eerder had ik het over de grens van een winst van 20.000 euro, waaronder je geen belasting betaalt. Maar dat geldt alleen als je de 1200 uur per jaar haalt.

 

Zonder de 1200 uur, ligt de grens bij circa 7000 euro winst.

(afhankelijk van de ziektekosten die je nog af kan trekken)

 

NB: Het bedrag van de BTW die je niet hoeft af te dragen (KOR-kleine ondernersregeling) moet je wel optellen bij de winst.

Link naar reactie
  • 0

Eerder had ik het over de grens van een winst van 20.000 euro, waaronder je geen belasting betaalt. Maar dat geldt alleen als je de 1200 uur per jaar haalt.

 

Dat hangt van heel veel factoren af, niet alleen die 1225 uur. Hypotheekaftrek, bijvoorbeeld, of dingen als alimentatie en bijdrage in de onderhoudskosten van kinderen. Bij mij ligt die grens dit jaar bijvoorbeeld rond de 33.000 winst uit onderneming...

Link naar reactie
  • 0

Eerder had ik het over de grens van een winst van 20.000 euro, waaronder je geen belasting betaalt. Maar dat geldt alleen als je de 1200 uur per jaar haalt.

 

Dat hangt van heel veel factoren af, niet alleen die 1225 uur. Hypotheekaftrek, bijvoorbeeld, of dingen als alimentatie en bijdrage in de onderhoudskosten van kinderen.

dat is waar, maar ik denk dat yordy geen kinderen of hypotheek heeft... ;)

Link naar reactie
  • 0

 

NB: Het bedrag van de BTW die je niet hoeft af te dragen (KOR-kleine ondernersregeling) moet je wel optellen bij de winst.

 

Nog een vraagje hierover: mijn BTW afdracht is zo laag dat de KOR opgaat. Is er nog een speciale plaats in de aangifte waar dit bedrag vermeld moet worden, of tel je het inderdaad gewoon bij de winst op?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.