• 0

afval centraal aanbieden

Wij overwegen om met met meerdere verkooppunten (filialen) te gaan werken om onze schaalgrootte te verbeteren. In de zoektocht naar synergie is ook de mogelijkheid besproken om het afval van de verschillende winkels te concentreren en centraal aan te bieden.

 

Wij kopen al centraal in en vanuit het centrale magazijn rijden wij de goederen naar de filialen. Daar staat (in onze gedachten) dan de vuilnis, netjes gebundeld klaar en gaat mee terug in de bestelauto.

 

We hopen hiermee afvalstoffenheffing bij de verschillende gemeentes te besparen en een goedkoper contract met de vuilnisophaler (één grotere container) te kunnen bedingen.

 

In onze gedachte werkt bijvoorbeeld McDonalds ook zo.

 

Heeft iemand hier ervaring mee ? en ziet iemand nadelen ?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je moet meer de zooi gaan sjouwen dus je moet financieël gezien afwegen of het wel de moeite is. Denk bijvoorbeeld aan hoeveel % je bespaart bij grote hoeveelheden afval. Vergeet ook niet dat de zakken wellicht > 25 kilo worden en wat dat voor invloed heeft op de ARBO regeltjes e.d.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

wat ik nog vergeten was te vermelden is dat bij veel moderne winkelunits geen of nauwelijks bergruimte aanwezig is. En als het er is, dan vaak tegen een zodanige prijs dat ik er liever verkoopruimte van maak.

 

Het dagelijks zelf weghalen van het vuilnis en oud papier bespaart natuurlijk ook ruimte.

 

Het gewicht van de zakken denk ik te ondervangen doordat alles in rolcontainers heen en weer gaat. Het busje heeft een lift.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat voor afvalstromen heb je in welke hoeveelheden? Karton, folie, grijs, groen... afvalstoffenheffing kom je niet onderuit, of heb ik het mis?

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben het afval dat je normaal in een winkel hebt; papier en wat plastiek van verpakkingen. Groen afval eigenlijk niet, alleen een paar theezakjes en oude senseopads.

 

Daarnaast oud papier, dit scheiden wij zeer enthousiast omdat het afvoeren van oud papier (momenteel) gratis is.

 

De hoeveelheid is ongeveer één normale huisvuilcontainer (KLIKO) per week (200 liter?).

 

Ik was van mening dat je onder de gemeentelijke faktuur kan uitkomen wanneer je kan aantonen dat het vuilnis op een verantwoorde wijze wordt afgevoerd. Dat doe je immers ook wanneer je als bedrijf een particuliere afhaaldienst gebruikt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ik was van mening dat je onder de gemeentelijke faktuur kan uitkomen wanneer je kan aantonen dat het vuilnis op een verantwoorde wijze wordt afgevoerd. Dat doe je immers ook wanneer je als bedrijf een particuliere afhaaldienst gebruikt.

 

 

 

Ik weet niet exact hoe het zit met de afvalstoffenheffing maar volgens mij zijn er wel mogelijkheden als je aan kunt tonen dat je afval op een andere manier dan door de gemeentereiniging wordt opegehaald.

Bij veel bedrijven zie je particuliere afvalverwerkers langskomen om het afval op te halen.

 

Verder begint afval business te worden nu veel grondstoffen ook steeds duurder worden. Als je het eenvoudig (lees met weing kosten) centraal kunt verzamelen heeft het ook voor een afnemer zin omdat deze naar een centraal punt kan gaan om een flinke lading op te halen.

Ik weet dat er bedrijven zijn die geld geven voor gebruikte kartonnen dozen, ook kunststof verwerkers betalen geld voor bepaalde soorten plastic. Dus als je toevallig afval hebt waar vraag naar is dan zou het zelfs geld op kunnen leveren.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoewel dat in zekere zin off-topic is beschouw ik dat wel als een leuke spin-off van deze discussie; geld vangen voor afval.

 

Oud papier kan ik goed "schoon" scheiden en dat geldt ook voor plastiek (diverse verpakkingsfolie's). Beide bestandsdelen zijn ook in behoorlijke hoeveelheden aanwezig.

 

Het restant is dan niet zo veel meer.

 

Weet iemand waar en hoe je "schoon" plastiek afval kan verkopen ?

Link naar reactie
  • 0

Mc Donalds is een bekend voorbeeld.

 

Ook de drogisterijketen Schlecker doet het.

 

Voordelen:

- je doet "iets" aan/met het milieu en kunt dit dus ook naar je klant gaan communiceren.

- directe besparing van afvalstoffenheffing.

 

 

Nadelen:

- het filiaalpersoneel is bezig met afval scheiden i.p.v. verkopen

- je krijgt in je retourstroom naar je dc dus containers met afval binnen, dus extra activiteiten op je dc

- meer gewicht vervoeren leidt tot een hoger brandstofverbruik

 

Kwestie van doorrekenen dus. Misschien een leuke stageopdracht voor een MBO/HBO-er milieukunde o.i.d.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

ik dank jullie voor de tips; weer even wat denkwerk.

 

Dat afval scheiden doen we trouwens zo-wie-zo; Die eventuele extra brandstofkosten vanwege vervoer van vuilnis heb ik niet aan gedacht.

 

Ik heb ook niet gedacht aan het publicitaire voordeel van deze wijze van afval scheiden/verzamelen/afvoeren. Onder het motto van "duurzaam en maatschappelijk verantwoordt ondernemen".

 

Daarnaast twee grote voordelen: ruimtebesparing op die plaatsen waar de vierkante meters het duurste zijn en een ruime vuilcontainer op de plek waar daar plaats voor is.

 

Daardoor inkoopvoordeel; één grote container is goedkoper dan een aantal kleinere.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 279 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.