• 0

Marketing idee... svp even schieten...

Binnenkort (eind dit jaar, begin volgend jaar) komt er een auto op de Nederlandse markt die gegarandeerd zeer succesvol zal zijn, gezien de reacties die 't autootje al heeft gehad in de pers en gebaseerd op de verkopen in landen waar ie reeds te koop is.

 

Van deze auto heb ik (via de dealerorganisatie) een mooi setje modellen in mijn assortiment.

 

Nou wil ik meeliften op het succes van het échte model en heb het volgende idee en hoor graag van de doorgewinterde marketing mensen of dit een goed idee is of dat dit direct wordt afgeschoten, als ik het de importeur ga voorstellen:

 

Als men een proefrit maakt met de auto, krijgt men na afloop een bon/folder/whatever met daarop een code waarmee ze bij mij de set met modellen met korting kunnen kopen (of wellicht helemaal gratis), inclusief de verzendkosten.

 

Voordeel importeur/dealerorganisatie:

* één punt die de 'gadget' verstrekt

* geen voorraad nodig van de gadget bij de dealers (sorry mevrouw, de modelletjes zijn net op)

* registratie van naw gegevens van mensen die een proefrit gemaakt hebben

 

Wat mijn voordelen zijn, mag duidelijk wezen.

 

De kosten om dit 'gratis' te kunnen leveren, zijn inclusief verzendkosten en gebaseerd op de inkoopsprijs bij de dealer, zo'n 16,50 ex btw.

De bedoeling is dat de importeur een (gedeelte) van deze kosten voor z'n rekening neemt als dank aan de consument voor het maken van die proefrit.

Als de importeur slechts een gedeelte van de kosten dekt, dan wordt er dus een zware korting verleent aan de consument. Deze zal dan toch een gedeelte van de kosten moeten dragen, oftewel een (grote) korting op de prijs van het setje auto's krijgen.

 

Ik neem aan dat als de modellen rechtstreeks bij de importeur vandaankomen, het nog goedkoper kan.

 

Is dit een sterk verhaal, of wordt ik hiermee uitgelachen...

 

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik voeg er even een dimensie aan toe.

 

Op dit moment is de Dacia stationwagen vanwege zijn succes niet direct uit te leveren. Er is dus een wachttijd/levertijd.

 

Aangezien ik een vermoeden heb over welke bolide dat het hier gaat is de kans groot dat iets soortgelijks ook met die auto gaat gebeuren. Een mogelijke insteek kan dan dus ook zijn dat wanneer het een dusdanig verkoopsucces wordt dat er een levertijd ontstaat, de kopers direct zo'n model kunnen aanvragen bij jou. Dan neem je de dealer/importeur een stuk organisatie uit handen. Doordat zoiets weer in het nieuws gebracht kan worden wordt de hype alleen nog maar extra gevoed.

 

(ik blijf het een leuke toko vinden, maar ja ik heb dan ook een historie met de matchbox en siku autootjes ...)

 

Succes!! Ard

Link naar reactie
  • 0

Dank je, Ard!

 

De Dacia Logan MCV verkoopt idd ook enorm goed. Ik sta (volkomen zonder mijn toedoen) op een aantal liefhebbers sites van deze auto en dat heeft al aardige verkopen opgeleverd!

 

Het lijkt mij onvermijdelijk dat bij de 'bolide' (understatement) ook een wachtlijst gaat onstaan. Ik vind je idee erg goed.

 

Het idee zou dus verschuiven van proefrit naar ondertekenen koopcontract. Dat zou de importeur toch zeker oren naar moeten hebben, de 'winst' is dan al immers binnen...

 

Erg goed idee!!!

 

(wat de overige zaken betreft: onze eerste beurs was zeer succesvol, binnenkort opent het 3 Inch forum...)

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Hij is écht briljant!

 

Wie wil mij (offline) helpen om dit tot een succes te maken, waarbij ik als succes definieer dat een autoimporteur een dergelijke actie met mij wil opzetten?

 

Ik heb al twee andere kandidaten op het oog...

 

SUPER idee. eerst even een reus uitdelen.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat de clou vooral is dat je mensen na de proefrit alvast iets meegeeft dat ze in hun handen kunnen houden.

Ik weet niet of men een pakketje een paar dagen na het bezoek aan de dealer nog associeert met de gemaakte proefrit met hetzelfde model.

Volgens de nlp methode moet je mensen juist iets geven op het moment dat je ze helpt mooie herinneringen ophalen.

Dus een verkoper die dat aanhaalt en tegelijkertijd de potentiele koper een autootje in zijn handen duwt legt een associatie tussen proefrit en modelauto.

Elke volgende keer dat de rijder of rijdster het autootje in handen neemt zullen die emoties van de proefrit weer bovenkomen en een gevoel creeren dat ze een dergelijk autootje willen.

 

Ik weet niet hoe proefritten normaal gaan maar ik kan me voorstellen dat er misschien ergens een website in de steigers staat waar klanten zich centraal aanmelden. Wat ik bedoel is, in principe weet je wat de behoefte aan autootjes is door registratie van proefritten. Logistiek gezien zou jij de dealers aan de hand van een agenda kunnen beleveren.

Of dealers kunnen via een achterdeurtje rechtstreeks bij jouw bestellen, bv via een apart emailadres bv proefritactie@ttc.nl. De rekening gaat dan naar de importeur of een andere joint promoter.

Ik denk bijvoorbeeld aan uhm een culinair pakket wat mensen thuis zouden kunnen krijgen o.i.d. een stukje land van herkomst promotie.

 

 

Jaren geleden met de ferrari-actie van Shell had ik het volgende idee.

Bij Mars, Lays, Coca Cola en andere merken kun je soms grote prijzen winnen met actiecodes die verstopt zitten in het product..

Ergens zou het ook mogelijk moeten zijn om zoiets met autootjes te kunnen doen. Mensen kopen een modelletje en kunnen het grote exemplaar winnen, hebben ze geen prijs dan hebben ze toch niet iets in handen, win-win-win eigenlijk. Misschien kun je zoiets er doorheen weven.

Als je er een euro op gooit kun je zelf wel uitrekenen hoeveel er verkocht moeten worden. Misschien ook wel leuk voor de importeur of ene hele grote dealer om zoiets samen te doen. Geeft hun namelijk weer extra mogelijkheden om publiciteit te genereren.

Het wordt natuurlijk nog spannender als jij een speciale genummerde proefrit editie uit zou kunnen brengen, dan worden het exclusieve autootjes.

Link naar reactie
  • 0

 

De importeur geeft een enorm bedrag uit om mensen naar de dealer te krijgen. Dus die probeert 100X mensen te bereiken, waarvan 4X een proefrit maakt en 1X uiteindelijk tot aankoop overgaat.

 

Jouw belang is tussen die 100X en 4X te gaan zitten, niet aan het end van het traject. Dus modelauto bij bezoek aan garage. Dat traject faciliteren zou wel eens interessant kunnen zijn.

 

Als die auto trouwens erg gevraagd is, hoeft de importeur helemaal geen moeite te doen. Misschien iets voor een actie bij andere modellen. "Ik kwam kijken voor een A, maar kwam met B thuis..."

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Zo, heb er een weekend op zitten broeden, hier en daar wat mensen gesproken en we gaan er voor!

 

Echter, twee belangrijke vragen waar ik graag jullie mening wederom graag over hoor:

 

1) Mijn 'coach' riep: wat als zo'n importeur nu de exclusiviteit eist van een dergelijke actie? Tja, dat was nou niet de bedoeling... Eigenlijk wil ik dat niet, ik wil dit concept aan meer bedrijven kunnen aanbieden. Wel kan ik overwegen om exclusiviteit voor een bepaalde tijdsperiode te garanderen. Wat vinden jullie daarvan?

 

2) Prijsbepaling: wat mag zo'n actie nou kosten? Wat heeft een importeur er voor over om met iets 'leuks' te komen wat waarde toevoegt aan de verkoop van zijn nieuwe auto's?

Stel: we gaan uit van 3000 verkopen over drie maanden, wat is dan een reeele prijs voor zo'n actie? 'Wat heeft men er voor over?'

 

Als dit van de grond komt (liefst op Europees niveau) dan kan ik zelfs de mogelijkheid bieden om de modellen zelf te maken, dus écht unieke modelauto's. Vanaf 10.000 stuks is dat rendabel te doen, maar dat kun je niet binnen de NL alleen verkopen, dan moet je of met de fabrikant van het merk in gesprek voor een grote order, of een aantal imprteurs tegelijk een deal aanbieden.

 

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

(Grote) auto's maken en verkopen is een lastig vak.

 

Dat is een van de redenen dat er veel aan marketing gedaan wordt door automerken en autoverkopers (dealers).

 

Er zijn verschillende scenario's mogelijk, o.a.:

 

Als een model/merk niet aanspreekt moet er van alles uit de kast gehaald worden om mensen in de showroom te krijgen.

 

Als het model wel aan spreekt heeft men vaak het probleem dat de levertijd gaat oplopen. Dit kan zo erg worden dat de verkopers vervolgens getraind gaan worden om de levertijd te gaan "verkopen" aan hun klanten.

 

Een auto heeft een zichtbare levenscyclus, na verloop van tijd is het model gedateerd of uit de gratie.

 

Kortom er is altijd wel een marketinguitdaging in autoland, wanneer je als toeleverancier hier op inspeelt met een nieuwe aanpak en een aanwijsbare toegevoegde waarde kunt leveren zul je een open oor vinden.

 

Als iemand exclusiviteit wil dan kan dat maar daar hoort ook altijd een apart prijskaartje bij, dus dat is een luxeprobleem als iemand dat zou vragen.

 

De vraag is niet zo zeer wat mag een actie kosten, de vraag is meer wat dient de actie op te leveren? 1000 showroombezoeken? Merkbeleving? Een hype? 500 orders?

 

Dit soort partijen werken met budgetten en getallen. Dus je kunt gewoon vragen naar getallen en budgetten. Veel gegevens zijn openbaar. Ze hebben een actieve branchevereniging die allerlei zaken meet en bijhoudt. Die kun je dus in je voordeel gebruiken.

 

Er is maar 1 vraag: hoe ga jij er voor zorgen dat zij hun doelstelling halen? Als je die goed kunt beantwoorden is er altijd budget.

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 311 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.