• 0

Van VOF naar BV - wanneer is beste moment?

Wij willen onze VOF (2 vennoten) overbrengen in een B.V.

We willen vanaf volgende maand handelen als een B.V. i.o.

 

Op welke datum we daadwerkelijk over willen gaan in een BV hangt af van de winst in 2007. (is nu nog niet te overzien)

 

Ik heb begrepen dat je met terugwerkende kracht kan beslissen wanneer de VOF/BV i.o. daadwerkelijk overgaat in een BV.

 

Is het volgende mogelijk? :

 

- per 1 oktober inschrijving van BV i.o. bij Bdienst

- In 2008 beslissen per wanneer de VOF een BV wordt.

 

Kunnen we dan later beslissen dat de VOF een BV wordt, bijvoorbeeld per 1 jan. '08 i.p.v. oktober '07 ?

Zo ja, wanneer dient de 18.000 euro op onze bankrekening te staan , bij de BV i.o. (1 oktober) of op het moment van overgang in een echte BV?

 

Dank

 

(deze topic heb ik ook bij rechtsvormen gevraagd, maar het past misschien beter hier bij fiscale zaken)

 

 

[titel aangepast - mod]

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarom wil je de activiteiten van de v.o.f. in een besloten vennootschap inbrengen? Om fiscale of juridische redenen? Zoals je schrijft is de winst van 2007 nog niet bekend ("niet te overzien"). Je kunt het voornemen tot het oprichten van een besloten vennootschap middels een intentieverklaring bij de Belastingdienst laten registreren. Zo'n registratie bindt je tot niets zodat je ook per 1 januari de besloten vennootschap kunt oprichten.

Meestal ontvang je daarna de inschrijvingsformulieren van de Belastingdienst. Op het moment dat de akte van de oprichting passeert moet er bankverklaring bij de notaris aanwezig zijn. 1 ei is geen ei werd vroeger altijd gezegd, bekijk de mogelijkheid voor het oprichten van een werkmaatschappij en twee beheersmaatschappijen, vaak is dat beter. Misschien moeten de v.o.f. geruisloos in de bv's worden gebracht, dit kan fiscaal gunstiger zijn. Maar hiervoor weet ik te weinig van jouw onderneming, ik adviseer eerst een fiscalist hierover te raadplegen.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Waarom wil je de activiteiten van de v.o.f. in een besloten vennootschap inbrengen? Om fiscale of juridische redenen?

Bedankt Rovened.

 

1. De twee voormaamste redenen:

-een BV komt beter over, naar grote klanten toe.

-voor de beperkte aansprakelijkheid.

 

2. Dus we kunnen de BV i.o. laten registreren in oktober '07, en later beslissen om de BV in te laten gaan per 1 januari '08?

Als we nu de 18.000 euro op de bankrekening hebben, maar op 1 januari is een deel al uitgegeven aan marketing etc, is het dus niet mogelijk een BV op te richten per januari? Op het moment van overgang (akte) moet dus de 18.000 aanwezig zijn?

 

3. Ik heb al vaker gelezen over de constructie met een holding, maar op dit moment hebben we daar helaas de financien niet voor (2x 18.000 , plus 2x notariskosten). Of is er al wat bekend over de nieuwe wet waar de 18.000 niet meer verplicht is?

Link naar reactie
  • 0

Hoi Natty,

 

Volgens mij zijn jouw vragen al eerder beantwoord, maar toch nog een korte reactie.

 

1. Tja, realiseer je wel dat bij een gezamenlijke winst van de v.o.f. tot circa € 150.000 een v.o.f. fiscaal voordeliger is.

 

De beperking van de aansprakelijkheid is in de realiteit relatief, vanwege borgstellingen, bestuurdersaansprakelijkheid e.d.

 

2. Die € 18.000 (of € 36.000 bij 2 personal holdings) is helemaal niet nodig als de waarde van de inbreng (de v.o.f.) al gelijk is aan € 18.000 c.q. € 36.000. Alleen als je een BV in contanten opricht, dus zonder inbreng, moet je de € 18.000 in contanten storten. Bij een inbreng in natura volstaat een accountantsverklaring.

 

3. De nieuwe wet gaat volgens de laatste berichten in medio 2008 (wanneer precies medio is weet ik ook niet). Indien 2 x € 18.000 + notariskosten een probleem is, moet je je afvragen of de BV wel zo'n goed idee is. Ik kom regelmatig spijtopanten tegen, dus ga wel zorgvuldig na of de BV wel iets voor jullie is.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

1. Tja, realiseer je wel dat bij een gezamenlijke winst van de v.o.f. tot circa € 150.000 een v.o.f. fiscaal voordeliger is.

 

De beperking van de aansprakelijkheid is in de realiteit relatief, vanwege borgstellingen, bestuurdersaansprakelijkheid e.d.

 

is tot circa 150.000 euro winst een vof fiscaal voordeliger?

Elders op dit forum zag ik dat het bij 90.000 al voordeliger is. ???

 

Als er verder geen onroerend goed in de zaak zit etc., zijn de volgende percentages toch de enige waar we in de berekening rekening mee moeten houden bij een BV?:

 

- Salaris voor de twee dga's gaat van de winst van BV af.

- Vennootschapsbelasting BV: 20 - 25,5% van de winst

- IB per persoon:

33,65% van salaris (dga)

25% van het 'opgenomen' bedrag voor prive (dividend-aanmerkelijk belang)

 

- Klopt het dat je over de bedragen die je 'vanuit prive inbrengt' in de BV en in hetzelfde jaar weer 'eruithaalt' geen 25% voor aanmerkelijk belang betaald?

Link naar reactie
  • 0

Even het omslagpunt berekenen tussen de BV, eenmanszaak of VOF blijft actueel en komt iedere keer weer terug.

 

Wat ik helaas vaak constateer dat er geen goede vergelijkingen worden gemaakt en dat deze berekening vaak niet juist wordt uitgevoerd.

 

Wanneer het gaat om de belastingdruk in 2007 bij de volgende uitgangspunten:

- winst 150.000 voor arbeidsbeloning

- salaris DGA 39.000

- recht op zelfstandigenaftrek

- dividend wordt uitgekeerd in hetzelfde jaar

- geen andere aftrekposten in BV en privé

dan ontvang je ongeveer netto hetzelfde in de BV situatie als in de eenmanszaak.

 

Wanneer FOR en dergelijke ook onderdeel worden van de berekening, moet je natuurlijk ook iets dergelijks in de BV-situatie meenemen. En ga zo maar door.

 

Volgend jaar wordt het tarief in Box 2 weer verhoogd van 22% naar 25% en zullen de verhoudingen weer anders komen te liggen. Daarnaast moet men zich afvragen dat bij een winst van 150.000 voor arbeidsbeloning het DGA salaris wel EUR 39.000 kan blijven, maar dat terzijde.

 

Hoeveel salaris ken jij eigenlijk de DGA toe, want de genoemde 33,65% is de eerste trede bij de IB. Bij een salaris van EUR 39.000 zal ook de derde trede van 42% gebruikt gaan worden.

 

Als ik dit zo allemaal lees, denk ik dat het zeer raadzaam wordt om dit eens voor te leggen aan jouw adviseur/boekhouder/accountant. Hij is op de hoogte van jou complete vermogen en inkomen en kan een goede vergelijkende berekening gemakkelijk opzetten. Alleen dan kun je tot een goede keuze komen en dan maar hopen dat ze niet te veel gaan aanpassen op prinsjesdag.

 

Succes met de keuze!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 295 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.