• 0

Wat te doen met hoge winst?

Ik onderneem sinds september 2006, heb een holding-BV en werkmaatschappij met 1 fulltime medewerker. Het gaat erg goed, dit jaar tot 31 aug 750.000 euro omzet en 215.000 euro winst ( salarissen staan hier los van ).

Er speelt een opmerking door mijn hoofd die een oude leraar eens maakte: als je winst maakt in nederland heb je het eigenlijk niet goed begrepen. Nooit begrepen die uitspraak. Ik zie echter geen enkele reden om nog meer te investeren in een nieuw kantoorpand, meer personeel of anderszins; wie kan er wat zinnigs over zeggen ?

 

Als het zwaard van damocles zie ik de aanslag van de belastingdienst al voor me. Die komt volgend jaar weer met een definitieve aanslag 2008 ( over ( naar verwachting) een winst van +/- 280.000 en een voorlopige aanslag 2009 mbt de vennootschapsbelasting. Dat kost me alweer een ton. Heeft iemand ooit een dergelijk probleem gehad en hoe ben je hiermee omgegaan?

 

[titel verduidelijken - mod]

Jan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

De opmerking is natuurlijk wel een beetje kort door de bocht. Indien je je winst wilt drukken zou je kunnen overwegen een deel te investeren in andere bedrijven o.i.d. als je het kapitaal "over" hebt binnen je eigen bedrijf.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Nou ja, misschien is dat wel een idee. Maar bedoel je dan een ander bedrijf opkopen oid ? Binnen mijn eigen branche heb ik daar nu niet genoeg geld voor maar ik ben van alle markten thuis, dus wil ik best een percentage aandelen van andere bedrijven kopen als ik er wat in zie.

 

Ik heb ook gedacht misschien iets met onroerend goed te gaan doen maar zie hier ook weer haken en ogen.

Jan

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat die oude leraar van jou het niet heeft begrepen. Als hij gelijk heeft, waarom zitten er dan nog uberhaupt (winstgevende) bedrijven in Nederland, hebben we relatief veel multinationals (die zich gemakkelijk elders kunnen vestigen) en behoren we volgens het World Economic Forum tot de 10 meest aantrekkelijke vestigingslanden?

 

Met het huidige VpB-tarief zitten we binnen de EU aan de onderkant en met jouw winst zou ik niet zo klagen.

 

Afgezien daarvan zijn er natuurlijk altijd wel mogelijkheden om belasting te besparen. Kosten opvoeren, voorzieningen treffen etc. of wellicht verleggen van activiteiten naar een in jouw ogen fiscaal vriendelijker buitenland. Het herinvesteren in andere bedrijven voorkomt niet dat je over de reeds gerealiseerde winst vennootschapsbelasting moet betalen. Wellicht is de Cyprus-route iets voor jou, hoewel ik mijn vraagtekens bij dergelijke constructies zet..

 

Succes,

 

Odeon

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties op mijn vraag. Ik besef dat het als gezeur overkomt, want 'je moet gewoon belasting betalen' als je winst maakt. Dat doe ik ook altijd braafjes.

De uitspraak van die leraar sloeg waarschijnlijk op het feit dat je je bedrijf niet moet uithollen door op je winstuitkering aan te sturen, maar dat je de winst gebruikt ter vergroting van je slagkracht in de periode die voor je ligt. Dat heb ik allemaal al gedaan, ik kan even niet meer verzinnen waar ik nog meer in moet investeren.

Ik ben zeker niet op zoek naar slinkse wijzen om de winst af te romen, maar puur naar een manier waarop ik ervoor zorg dat ik nu minder belasting hoef te betalen die me later meer oplevert.

Ik ga dan ook met mijn accountant in conclaaf.

 

Jan

Link naar reactie
  • 0

Ik onderneem sinds september 2006, heb een holding-BV en werkmaatschappij met 1 fulltime medewerker. Het gaat erg goed, dit jaar tot 31 aug 750.000 euro omzet en 215.000 euro winst ( salarissen staan hier los van ).

 

Je hebt in 8 maanden met zijn tweeën een omzet gerealiseerd van 750k en 215k euro winst voor belastingen gemaakt.

Kun je ons misschien ook vertellen wat jouw bedrijf doet?

Link naar reactie
  • 0

Ik zou een bezoekje aan een fiscalist aanbevelen. In de marge valt altijd wat te verbeteren. Je zou wat reserveringen kunnen treffen voor tegenvallers, handelsvoorraad, garanties etc. Maar vroeger of later vallen die reserveringen weer vrij en moet je er alsnog belasting over betalen.

 

Die opmerking van je leraar ken ik. Dat is eigenlijk oud nieuws. Vroeger kon je van alles aftrekken voor de belasting. Dat was voor sommige ondernemers nieuw. Als je daar handig in was kon je veel belasting besparen. Het leek er op, of dat belastingbesparen in het eindeloze kon worden doorgetrokken. Inmiddels zijn we 30 jaar verder en is het belastingregime ernstig vereenvoudigd (al zou je dat niet zeggen) en betaal je minder belasting over een groter bedrag.

 

Dus ik zou maar niet te veel naar die oude leraar luisteren en een serieuze fiscalist raadplegen.

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 1

Breng even verslag uit voor de lezers. De uitkomst van de gesprekken is als volgt:

 

A. Reserveringen voor je pensioen treffen

B. Alle investeringen binnen 1 jaar plannen

C. Je vrouw op de loonlijst zetten

 

Allemaal van die loze zaken. Mij is het duidelijk: ik heb verkeerd gedacht.

Ik ga nu toch nog meer investeren in groei en slagkracht, want vergeet niet: 25% vpb over dit jaar, maar ook alvast een voorschotje op het komende jaar van 25% zorgt ervoor dat je prachtige winst wordt gehalveerd. Beter dit jaar een ton uitgegeven aan het bedrijf dan volgend jaar aan de belasting.

 

Met een mannetje of 2 erbij

Nieuwe PC's, werkplekken

Nieuwe software

Nieuwe brochures

Ontwikkeling van diensten

En een paar zakelijke reizen verwacht ik dat ik dit jaar nog wel een ton kan uitgeven .

 

Mijn gedachte is: Als je dus niet mag investeren, geef het dan gewoon uit aan zaken die je volgend jaar meer brengen.

Jan

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.