• 0

Bijna failliet V.O.F. omzetten naar B.V.?

Geachte mede-ondernemers,

 

Sinds maart 2006 hebben mijn vriendin en ik een eigen zaak (Italiaanse ijssalon-broodjeszaak) in een V.O.F.

Nu, anderhalf jaar later, staan we er financieel zeer slecht voor (ook de langetermijn-prognose ziet er niet goed uit).

Ondanks vele overleggen met onze accountant zitter we er nu mee wat wijsheid is.

Zo snel mogelijk verkopen of de sanering in?

Op dit moment zijn we ook privé aansprakelijk, is het verstandig om onze V.O.F. nog snel om te zetten in een B.V.? En is dit juridisch gezien wel mogelijk? (Zal de bank hiermee accoord gaan of hebben ze daar geen invloed op; immers de lening is verstrekt op het moment dat we een V.O.F. gingen starten).

Ook heb ik vernomen dat er een wet in de maak is, die stelt dat je geen eigen startkapitaal van 18.000 € meer nodig hebt om een B.V. te starten.

 

Ik hoop dat ik het duidelijk geformuleerd heb...we zitten echt met de handen in ons haar...

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1

Het benadelen van potentiële schuldeisers in het zicht van het failisement (paulianeus handelen) is een strafbaar feit. Het omzetten van een VOF in een BV om aansrakelijkheid te ontlopen kan zo gezien worden. Niet doen dus.

 

Je kan twee dingen doen.

 

A: Zelf je VOF liquideren, zoek een koper voor je activa en doe je crediteuren een voorstel voor gehele of gedeeltelijke uitbetaling.

B: Je schulteisers informeren dat je niet langer aan je verplichtingen kan voldoen, dan zal of de bank je onder curatele stellen of je schuldeiser vragen je faillisement aan. In dat geval betekend het ook het persoonlijk faillisement van de VOF partners als ze niet aan de verplichtingen t.o.v hun schuldeisers kunnen voldoen.

 

Als er schuldeisers zijn die je te zwaar onder druk zetten om hen uit te betalen te koste van andere schuldeisers, kan je suceance van betaling aanvragen. Dan ben je (nog) niet failliet, maar je krijgt wel een bewindvoerder die je helpt de liquidatie van je onderneming netjes af te wikkelen. Echter, zo'n bewindvoerder haalt ook weer een vergoeding uit je bedrijf.

 

Ik zou soieso hulp vragen bij de afwikkeling van deze zaak. Probeer eens www.ondernemersklankbord.nl

 

Je zou nog kunnen overwegen je VOF een andere naam te geven, dan val je niet zo op in het register van de curator.

 

Veel succes en wijsheid toegewenst en doe geen gekke dingen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

 

Beste mede HL'er

 

Het lijkt me moeilijk om een bijna failliet VOF om te zetten in een nieuwe BV, dan zul je misschien beter de oude VOF kunnen liquideren en een helemaal nieuwe BV opstarten (met nieuw ondernemingsplan, nieuwe ideeen, nieuw marktonderzoek etc.).

Op deze site http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob10/ob10-03.html#P37_3675 staat al wel wat informatie over een VOF omzetten in een BV.

 

Hopelijk heb je wat aan de informatie op deze site.

 

Succes met je VOF/BV

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Wanneer een ondernemer een bijna failliete onderneming in een BV inbrengt, zal de curator bij een deconfiture met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid de betreffende ondernemer(s) in privé aanspreken. Daarnaast is ook de kans op vervolging wegens het benadelen van schuldeisers (Actio Pauliana) niet denkbeeldig.

Link naar reactie
  • 0

Wanneer de onderneming niet meer levensvatbaar is dan zou ik adviseren om de onderneming te verkopen en met de opbrengst ervan de lening af te lossen. Anders rest er niets anders dan te liquideren en met de schuldeisers om de tafel te gaan zitten. Het "snel" oprichten van een besloten vennootschap zal geen oplossing bieden omdat de lening destijds aan de vof is verstrekt. Succes

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Omzetten naar een BV gaat niet werken, zie daarvoor de bovenstaande reacties.

 

Kunnen we niet wat positiever kijken? Waarom ziet de prognose er nu slecht uit en wat kan daar aan gedaan worden? Een slechtlopende zaak verkopen schiet je per defenitie niets mee op tenzij het echt een zaak is zonder enig toekomst-perspectief. Ik verwacht dat er waarschijnlijk nog wel wat opties zijn.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Het is slim om nu in ieder geval actie te ondernemen. Vaak ontbreekt de kennis en het overzicht als je denkt dat je "bijna failliet" bent. In navolging op Nils zou ik je dan ook adviseren om er een ander met een frisse kijk naar je zaak te laten kijken. Misschien zijn er nog wel mogelijkheden voor je bedrijf die je op dit moment zelf niet ziet.

 

Investeer vooral geen geld in dubieuze schijnoplossingen, komt alleen maar ellende van.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.