• 0

aandelen onderbrengen in holding

Ik heb in verschillende BV's een meerderheids belang.

Maar deze aandelen heb ik nu in prive bezit dus ook prive aansprakelijk?

Nu ben ik ook in het bezit van een holding bv.(100%)

 

Nu is mijn vraag hoe doe ik die overdracht van prive naar mijn holding (zo voordelig mogelijk)

 

ik hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wanneer je de aandelen aan de holding verkoopt dan bestaat de mogelijkheid dat je over de meerwaarde moet gaan afrekenen. Afhankelijk van de hoogte van de belastingclaim zou je kunnen overwegen om de een van werkmaatschappijen een nieuwe besloten vennootschap op te laten richten. De bestaande besloten vennootschap wordt dan een beheers-/of holdingmaatschappij (naam laten wijzigen) de nieuwe besloten vennootschap krijgt vervolgens de bestaande naam van de werkmaatschappij. Vervolgens laat je activa en passiva doorzakken, dus van de beheer-/holdingmaatschappij naar de (nieuwe)werkmaatschappij. Maar ik ken de situatie van jouw besloten vennootschappen niet dus het is maar een idee.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 1

Hoezo kan je privé aansprakelijk zijn als je aandelen bezit? Aansprakelijk waarvoor?

 

Als aandeelhouder loopt alleen je geïnvesteerde vermogen risico. Verder ben je niet aansprakelijk, dus daar heb je geen holding voor nodig.

 

Het nut van een holding moet je je uit laten leggen door een fiscalist (en niet door een jurist die rechtspersonen verkoopt)

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Aansprakelijkheid is hier geen issue, zoals Nils terecht stelt.

 

Het nut van een Holding is gelegen in het feit dat je bij verkoop van 1 van je BV's niet direct hoeft af te rekenen met de fiscus. Geen directe belastingheffing over de meerwaarde (verschil tussen ver- en aankoopprijs) van je aandelen.

 

Maar aangezien je de BV's al direct bezit, dus niet via een Holding, ben je eigenlijk al te laat. Je moet dit soort zaken regelen bij de aankoop van de BV's en niet pas achteraf.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.