• 0

Bijtelling bestelbus

Beste Mensen,

 

Ikheb een eenmanszaak en ik ga binnenkort een bestelbus met grijs kenteken kopen. Deze wil ik ook deels prive gaan gebruiken, echter zeer beperkt aangezien ik een normale personenauto heb. Uiteraard zal ik een kilometer registratie bijhouden.

 

Het is echter wel de verwachting dat ik boven de 500 km uitkom. Is het mogelijk om mezelf een factuur te sturen voor prive gebruik? Zijn deze kilometers hierdoor te rechtvaardigen als zakelijk. Wat zou een reele vergoeding hiervoor zijn?

 

Bedankt voor jullie hulp.

 

Met vriendelijke groet,

 

Eelco Wolthuizen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als ondernemer zou je in theorie aan jezelf kunnen verhuren tegen kostprijs. Maar omdat bij een eenmanszaak zakelijk en prive niet gescheiden is lijkt me dat niet te kunnen.

Je zou jezelf dan ook een rekening kunnen sturen voor advies om zo de winst en belasting te drukken.

Ben bang dat als je meer dan 500 km prive rijdt je met bijtelling te maken krijgt. Hopelijk denken anderen er anders over.

Link naar reactie
  • 0

Eelco,

 

Je moet eerst de afweging maken of je de bestelauto op de zaak wilt zetten of in privé wilt aanhouden. Als vuistregel geldt dat je een auto jonger dan 3 jaar het beste op de zaak kunt zetten en een oudere auto op privé. Indien je twijfelt wat de beste keuze is, kun je het één en ander laten doorrekenen door een boekhouder/adviseur.

 

Als je de auto in privé aanhoudt, kun je de zakelijke kilometers tegen € 0,19 per km declareren aan je eenmanszaak. Je hoeft daarvoor geen factuur aan jezelf te sturen, maar je moet wel een deugdelijke kilometeradministratie bijhouden. Een factuur aan jezelf sturen is sowiso niet mogelijk (rechtsgeldig). Zie ook opmerking 913N.

 

Succes,

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties.

 

In dit geval is het beter om de bestelbus op de zaak te zetten. In verband met vooornamelijk zakelijk gebruik en hogere wegenbelasting (grijs kenteken).

 

Ik vraag mij alleen af hoe het zit als iemand hem gebruikt tegen betaling voor bijvoorbeeld verhuizen. Met andere woorden mag ik hem ook verhuren?

 

Groet,

 

Eelco Wolthuizen

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.