• 0

wat hou je eraan over?

Al enige tijd ben ik me in het verdiepen in het starten van een eigen zaak maar er zijn zoveel dingen te weten en te onderzoeken! afijn t zal jullie maar al te bekend voorkomen,gelukkig heb ik dit forum gevonden en ben ik al een heel stuk wijzer geworden.

 

Een heel belangrijke vraag is natuurlijk,hoeveel hou je er aan t eind van t jaar aan over en kan je daar van leven.

 

stel: omzet (ex btw) 35000

kosten 5000-

 

Brutowinst 30000.

 

 

-ondernemersaftrek

-meewerkaftrek partner

-oudedagsreserve

 

=belastbaar bedrag

+4.4%inkomensafhankelijke bijdrage zorg

+woningwaarde forfait

- betaalde hypothheekrente

 

-inkomstenbelasting

 

=nettoinkomen?

 

kunnen jullie aangeven of deze opsomming/volgorde zo klopt?

 

hoe ziet t plaatje eruit als je bijvoorbeeld niet aan de 1225 uren komt en verder geen inkomsten hebt?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

De nieuwe mkb-vrijstelling komt er nog bij.

 

Als je niet aan het urencriterium voldoet dan vervalt de ondernemersaftrek.

 

Een grove versimpeling, om je bij de start niet in details te verliezen, is: winst uit onderneming = bruto inkomen + 13e maand e.d. + pensioenbijdrage + AOV-bijdrage.

 

Ik weet ook wel dat het niet klopt, maar voor een grove indicatie voldoet het wel. Tegenover de extra aftrekposten als ondernemer staan extra kosten en risico's.

 

Reken uit welk bruto inkomen je gewend bent en streef naar die winst.

Link naar reactie
  • 0

Tja het brutoinkomen van nu nastreven met de bijkomende kosten is een makkelijk rekensommetje en daar gaan we ook voor,maar stel....dat je een stuk minder verdient?

 

Ik weet ook wat ik minimaal (netto)nodig heb om alles een beetje draaiende te houden en dat is een ander bedrag dan mijn bruto-looninkomsten,ik zou graag het omslagpunt zo ongeveer kunnen berekenen met gebruik van ondernemersaftrek etc of is dit heel lastig?

 

 

Link naar reactie
  • 1

Met de berekening ben ik het niet helemaal eens, maar het geeft wel een aardige indicatie wat je eraan over gaat houden. De berekening wil eigenlijk aangeven wat het verschil is tussen de BV vorm en eenmanszaak, maar je kunt hem natuurlijk wel goed gebruik om te kijken welke belastingdruk je kunt gaan verwachten.

 

Zie voor de berekening op: http://www.esset.nl/bvofeenmanszaak.htm

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.