• 0

octrooibaar idee / vergeet het maar?

Hoi!

 

Ik heb een idee voor een product en ik ben aan het uitzoeken of er al een octrooi op bestaat in Europa en de VS.

 

Mijn idee heb ik nog niet gevonden in de octrooi-databanken. Ik heb echter wel iets gevonden wat er sterk op lijkt :(

 

Je kan eigenlijk stellen dat mijn idee al is uitgevonden, alleen mijn idee is een onderdeel van die gehele uitvinding.

 

Ik kan het alleen heel theoretisch en abstract uitleggen, dus ik hoop dat jullie me nog kunnen volgen.

 

Voorzover uit mijn (nog beperkte) research is gebleken is er nog niemand op het idee gekomen om slechts een gedeelte van die uitvinding op de markt te brengen. Hierdoor ontstaat een product dat heel geschikt is voor de particuliere markt.

 

Mijn vraag natuurlijk is. Is mijn idee octrooieerbaar? (is dat een woord?)

 

Een vergelijking: Stel er bestaat een apparaat om een ei te koken, te pellen en in een eierdopje te plaatsen, gereed om te eten, alles in één. Mag ik dan een product op de markt brengen dat een ei kan pellen? ;D ???

 

Bedankt voor jullie hulp! :)

 

Nothing in the world can take the place of persistence. Talent will not. Nothing is more common than unsuccessful people with talent. Genius will not. Unrewarded genius is almost a proverb. Education will not.The world is full of educated derelicts.Persistence and determination alone are omnipotent.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee, het is niet octrooieerbaar, want het bestaat al! Je mag het wel/niet op de markt brengen als het onderdeel niet/wel geoctrooieerd is cq in het algemeen toegepast wordt zonder bescherming.

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Als je het proces een op een kopieert dan maak je in principe inbreuk op andermans octrooi. Wel kun je proberen dmv een andere techniek te kijken of je zelf een dit product in de markt kunt zetten.

 

Als jouw product geen directe concurrent is voor de huidige octrooihouder kun je ook denken aan een licentie.

 

Er zijn misschien wel meer mogelijkheden maar helaas staat de openheid van dit forum jou denk ik teveel in de weg om er over te kunnen praten.

Neem eens contact op met de NOVU.

 

Om te zeggen dat er niks mogelijk is, dat gaat mij te ver.

Link naar reactie
  • 0

@Highio: Bedoel je dat het onderdeel specifiek geoctrooieerd moet zijn om te voorkomen dat ik het op de markt mag brengen?

 

Die uitvinding waar ik het over had bestaat een octrooi voor, maar voor mijn specifieke idee niet.

 

Ik wil met zekerheid weten met welke kaarten ik in mijn handen sta.

 

@Merkava: Ik kan met andere technieken het product op de markt brengen, simpelweg omdat ik een heel vereenvoudigd product in gedachte heb, waarbij simpelere technieken komen kijken. Het product zal minder hoogwaardig zijn, goedkoper te produceren en ideaal voor mensen die de handeling handmatig uitvoeren.

 

Ik zal eens rondkijken bij de NOVU, die waren nog onbekend bij mij. Bedankt voor de tip.

 

 

 

Alle opmerkingen zijn welkom!

Nothing in the world can take the place of persistence. Talent will not. Nothing is more common than unsuccessful people with talent. Genius will not. Unrewarded genius is almost a proverb. Education will not.The world is full of educated derelicts.Persistence and determination alone are omnipotent.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben door de NOVU geadviseerd om een afspraak te maken bij de KvK bij een Technostarter coach. Ik heb vrijdag een afspraak. Ik zal laten weten hoe het is gegaan.

 

Nogmaals bedankt Merkava.

Nothing in the world can take the place of persistence. Talent will not. Nothing is more common than unsuccessful people with talent. Genius will not. Unrewarded genius is almost a proverb. Education will not.The world is full of educated derelicts.Persistence and determination alone are omnipotent.

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Kwam hierlangs gesurft en zag dat je een uitnodiging voor elkaar hebt gekregen bij de kvk, technostarters.

 

Je berichtje is al wat ouder, maar ik mag vrijdag a.s. naar de coach in Rotterdam, voor het voorleggen van mijn idee.

 

Mocht je dit nog lezen ben ik zeer benieuwd hoe de hulp van de coach van de kvk is geweest en wat het je wel of niet heeft opgeleverd vwb jouw idee.

 

Greets!

Link naar reactie
  • 0

Ik ben uiteindelijk niet verder gegaan om mijn idee verder uit te werken. Dat lag overigens niet aan het gebrek aan hulp. Mijn gesprek bij de KVK was zeer behulpzaam. Ik heb gesproken met een man die zelf aardig wat praktijkervaring had. Bereid je goed voor op wat je wilt weten om verder te komen. Schrijf een paar goede vragen op, zodat hij je verder kan helpen. Neem zijn advies serieus, maar bedenk ook dat het slechts de mening is van één persoon.

 

Succes!

Nothing in the world can take the place of persistence. Talent will not. Nothing is more common than unsuccessful people with talent. Genius will not. Unrewarded genius is almost a proverb. Education will not.The world is full of educated derelicts.Persistence and determination alone are omnipotent.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Bedankt voor je reply!

 

Jammer voor je dat je dat je niet verder bent gegaan, dat is bij mij zeer zeker ook nog mogelijk.

Probleem is dat je natuurlijk makkelijk iets bedenkt, echter gaan er al snel zaken boven de pet, tenminste in mijn geval.

Betreft toch en aantal technieken waar ik eerlijkgezegd niet veel verstand van heb en investeringen waar ik niet eens over na durf te denken...

Maar goed, heb nu al 1 firma bereid gevonden tot ontwikkeling van eea en daar is tevens een gemeente bij betrokken.

Vrijdag dat gesprek en heb idd al de nodige vragen voor de coach.

Het gaat iig zeer leerzaam worden!

 

Thanks!

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.