• 0

Ik voel me een verdwaalde ondernemer

Geen idee of dit het juiste subforum is, en ik weet niet precies wat ik met deze post hoop te bereiken... Maar om het kort te stellen: ik voel me momenteel qua ondernemen vrij stuurloos, en wellicht dat de mening van andere ondernemers mij tot nieuwe inzichten kan brengen. Het is een lap tekst, maar ik hoop dat jullie de moeite willen nemen het te lezen.

 

Ik ben mijn hele leven al ondernemend ingesteld, altijd bij klussen en handeltjes begonnen waar dat kon. Begin 2005, op 19 jarige leeftijd heb ik mijn webdevelopment bedrijf geregistreerd, wat dingetjes op touw gezet etc. Het was allemaal kleinschalig, freelance programmeerklussen, en het draaide allemaal best aardig. Ik was een enthousiast ondernemer.

 

Het vierde kwartaal van 2006 ben ik langzaam aan begonnen met een bepaalde vorm van online adverteren. Het was een tijdelijk markt waar ik zojuist mee gestopt ben, en ik kijk terug op een succesvol jaar. De omzet is dit jaar ongeveer 250.000 euro geweest, de winst staat op 55.000.

 

Ik heb dus niks te klagen zou je zeggen. Zakelijk gezien is het een topjaar geweest, op 22 jarige leeftijd verdien ik 2x modaal en bovendien werken mijn vriendin en 2 werknemers in het buitenland binnen het bedrijf. Wat wil je nog meer, hou ik mezelf steeds voor. Maar toch ben ik niet -echt- tevreden, en weet ik niet wat ik verder wil...

 

Ik hou van het ondernemen, heel erg zelfs, en sta mijn mannetje: Dat hebben de afgelopen twee jaar voor mezelf bewezen, want de markt was verre van eenvoudig. Ik hou heel erg van het managen, ben goed in het tackelen van vraagstukken en ben goed in het bedenken van nieuwe ideeën binnen de markt waar ik actief ben. Een hard werker eveneens, en ben communicatief ingesteld. Ik zou wat dat betreft graag ondernemer willen blijven, want ik zie dat ik een verschil kan maken ten opzichte van de concurrentie, en kan daar veel voldoening uit putten. Ik hou er gewoon erg van dingen op te zetten, en daarbij geldt hoe groter hoe beter.

 

Anderzijds heb ik moeite om te bedenken wat ik nu precies wil. Ik heb het een beetje gehad met de advertentiemarkt, althans waar ik nu in zat, en voor andere advertentievarianten heb ik vermoedelijk niet voldoende ervaring. Voor andere sectoren behalve webdevelopment heb ik weinig ideeën. Ik moet op de een of andere manier een duwtje hebben, een zetje een bepaalde kant op, me een beetje verdiepen in iets en dan komen de ideeën vanzelf. Bij bestaande projecten staat de ideeënmachine vrijwel nooit stil.

 

Ik heb zelf vaak gedacht dat de oplossing wel eens zou kunnen zijn dat ik een serieus partner zou moeten hebben. Iemand die net als ik een enthousiast ondernemer is, mijn zwaktes kan aanvullen, met ideeën op te proppen komt. Samen enthousiast de markt opstomen. Op die manier zou ik wellicht ook enthousiaster blijven te ondernemen. Ik ken echter niemand in mijn directe omgeving met een ondernemersprofiel, en het échte netwerken is niet echt mijn ding. Dus hoe vindt je een partner? Ook een sector buiten de IT, of in elk geval eentje met een langer toekomstperspectief en groeimogelijkheden, trekt me heel erg. Maar ik zou niet weten wat, en weet niet hoe ik wel op ideeën zou kunnen komen.

 

Al met al weet ik niet precies wat ik moet doen. Ik overweeg zelfs om als werknemer bij een bedrijf aan de slag te gaan, terwijl ik mijn kwaliteiten als werknemer voor mijn gevoel minder kan benutten. Iemand advies, tips, een mening? Ik sta er heel erg voor open.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben vrij nieuw hier maar zie veel vergelijkenis in de problemen. Dat is ook de reden waarom ik me heb aangemeld op dit forum.

 

Nu ben ik nog niet zo lang ondernemer (1jaar) en kom zowat om in het werk, de stap voor mij is vooral de durf te blijven tonen en eens de stap zetten naar personeel, echter ben ik totaal geen teamplayer en hou ik veranderingen, hoe drastischer hoe mooier ik het vind.

 

Momenteel draait me bedrijf vooral door me eigen enthousiasme en de manier van presenteren. Er zijn namelijk bedrijven die veel betere producten leveren tegen veel aantrekkelijkere prijzen.

 

Ik probeer me nu op iets te richten wat totaal iets anders is dan waar ik me nu mee bezig hou. Wellicht verkoop ik me bedrijf op korte termijn en begin ik opnieuw met iets anders.

 

Misschien is dit ook een oplossing voor jou? verkopen is misschien dan wat drastisch maar het aannemen van een bedrijfsleider/directeur welke jou zaken overneemt met je huidige bedrijf zal je een zware last van je schouders nemen. Hierdoor krijg meer tijd en inspiratie om met de dingen bezig te gaan die je ook aanspreken.

 

Of het bedrijfskundig verstandig is, is natuurlijk de vraag echter ben je ondernemer om deze beslissingen te nemen.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat heel veel ondernemers dit gevoel wel kennen. De oplossing lijkt een open deur, maar ik geloof echt in de werking er van: proberen, proberen en nog meer proberen! Het is echt niet erg als sommige dingen mislukken. Probeer gewoon zoveel mogelijk dingen uit totdat je bij iets het gevoel hebt dat het helemaal bij je past. Laatst werd het zo mooi omschreven: je hebt je passie gevonden als je hetzelfde werk ook gratis zou doen.

Link naar reactie
  • 0

Heb even een paar dagen aangekeken voordat ik nu reageer. Ondertussen ook contact gehad per mail (via dit forum) met iemand die met soortgelijke gevoelens rondloopt. Door de reacties hier te lezen en de gesprekken met deze jongen probeer ik de dingen wat beter op een rij te zetten nu. Dat lijkt te helpen, dus alvast bedankt iedereen!!

 

Iets wat er in elk geval uit springt is dat ik behoefte heb aan terugkoppeling met andere mensen (ondernemers eigenlijk). Ik denk dat ik binnen mijn bedrijfstak te weinig écht contact heb met ondernemers. De mensen die werken binnen mijn bedrijf zijn super, en hebben ook absoluut hun kwaliteiten, maar die liggen niet in der ondernemershoek.

 

Ik luister graag naar anderen, lekker sparren over nieuwe ideeën waar dan vervolgens weer nieuwe ideeën uit voort komen. Daar ben ik goed in, maar dan moet ik wel geprikkeld worden. Als dat proces niet plaats vindt lijk ik minder gemotiveert te raken. Wellicht dat dit ook te maken heeft met het feit dat ik nog een jong ondernemer ben, en graag wil leren / ontdekken etc. en terugkoppling voor dat proces belangrijk is? Een ding is in elk geval zeker, in bepaalde opzichten heb ik bewezen een vrij goed ondernemer te zijn, maar anderzijds heb ik op veel vlakken gewoon nog veel te leren.

 

Veel van de ideeën en projecten die ik in mijn hoofd heb blijven op deze manier een beetje aanrommelen en ik heb moeite om ze op te pakken en echt te concretiseren. Ik merk dat ik nu vaak probeer terug te koppelen met mijn ouders, vriendin en werknemers binnen het bedrijf, maar geen van allen heeft ondernemerscapiciteiten om de terugkoppelende rol te vervullen.

 

Om een aantal vragen te beantwoorden in die topic:

 

- Het bedrijf verkopen was niet echt een optie, daar was de markt niet geschikt voor. Het bedrijf suddert nu een beetje door, maar echt veel inhoud heeft het niet, het grootste gedeelte heb ik al opzij gezet.

- Ik ben benieuwd wat Global Lexis over www.ondernemersklankbord.nl te zeggen heeft.

- Het succes voelt niet als overweldigend, eerlijk gezegd doet het me niet zoveel... Vrienden en familie vinden het wel leuk voor me, maar hebben in bepaald opzicht een hekel aan het ondernemersschap. Verder loop ik er niet zo mee te koop, ik kom nooit verder dan te zeggen dat ik ondernemer ben en het wel OK gaat. En tja, succes hebben in je eentje is niet zo boeiend geloof ik, mij doet het niet zoveel tenminste.

- Het bedrijf brengt momenteel niet zo gek veel meer op. Dat vind ik ook niet zo erg, want ik was uitgekeken op de markt waarin ik actief was. Ik zou op zich wel opnieuw beginnen binnen een andere markt/niche, met het voordeel hier en daar wat contacten te hebben, een betere financiele basis als onderbouwing van mijn ondernemeing en een flinke dosis extra ondernemerservaring. Maar ik weet niet zo goed hoe ik dat nu moet gaan aanpakken, zeker niet in mijn eentje...

- Wat betreft creatief genoeg zijn, ik vind mezelf wel creatief, maar op bepaalde momenten laat ik het af weten vanwege gebrek aan terugkoppeling en motivatie... Op die momenten ben ik niet creatief genoeg. Ik haal gewoon niet het maximale uit me wat erin zit, zo voelt het.

Link naar reactie
  • 0

Heb je contacten met andere jonge, of pas gestarte ondernemers?

Word lid van een netwerk waar jij een goed gevoel bij hebt. Dat laatste is belangrijk. In een informele sfeer met andere ondernemers komen soms de mooiste ideeën tot stand.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Nee, ik ken verder niemand echt... Weet ook niet zo goed hoe ik daarmee in contact kan komen, want netwerken is niet mijn sterkste kant.

 

De kamer van koophandel, om maar iets te noemen, heeft me ook nooit echt aangetrokken. Een echt goede reden kan ik er niet voor noemen, maar ik geloof dat het me te massaal is. Te veel poespas voor niks ofzo als ik de beschrijvingen van netwerkavonden etc. lees.

Link naar reactie
  • 1

Een bekend verhaal. Ik heb er zelf af en toe mee te kampen en ik spreek regelmatig andere ondernemers die hetzelfde hebben.

Voor mij is het luxe -net zoals voor jou maak ik op uit je verhaal- omdat ik al een eigen zaak heb en daar goed de kost mee verdien. Maar het knaagt af en toe. Doe ik wel wat ik wel? Is het gras aan de overkant nu echt groener of lijkt dat alleen maar zo?

 

Het ondernemersklankbord dat je eerder is geadviseerd is meer een oplossing als je gericht advies wilt omdat je zaak niet zo goed loopt, maar je niet weet hoe de koers bij te stellen.

 

Waar je eerder mee kampt, denk ik, is een motivatieprobleem. Het enthousiasme ontbreekt om je voor 200 procent op je zaak te storten. Of, het zit meer in je persoonlijkheid om zaken op te zetten, niet om ze uit te voeren. Veel serial entrepreneurs 'lijden' aan die kwaal...

 

Zelf heb ik er veel baat bij om met andere ondernemers een biertje op het terras te drinken (bij slecht weer binnen). Het biedt niet direct een antwoord, maar helpt wel om je gedachten over je eigen ondernemerschap op een rij te krijgen. Het is niet netwerken in de strikte zin van het woord misschien, noem het borrelen met gelijkgestemden. Daar hoef je niet veel voor te doen of te kunnen, ik weet zeker dat je wel een handvol mensen kent die die borrel met je willen delen.

 

Wat je ook kunt doen (om op een rationele manier wat zicht te krijgen op je ondernemersstijl) is de e-scan maken. Kost je geloof ik 45 euro (hou me ten goede) en dan krijg je in beeld wat je eigenlijk allang wist.... www.ondernemerstest.nl. Ik meen het serieus hoor, ondanks al die puntjes, het maakt tastbaar wat nu misschien als een grijze vlek door je hoofd spookt.

 

Stoppen is in ieder geval de slechtste optie. Verkopen of op een andere manier zaken overdragen is beter. Dan heb je weer even je hoofd leeg om iets nieuws te verzinnen. Het is jammer dat je een goed draaiend bedrijf laat doodbloeden omdat je er geen zin meer in hebt. Het barst van de enthousiaste ondernemers die wel lust, maar geen idee hebben. Verkoop je bedrijf (hoeft helemaal niet om grote bedragen te gaan) en begeleid vanaf de zijlijn!

 

 

 

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

Herkenbaar verhaal René.

 

Het ondernemersklankbord spreekt me niet zo aan, afgaand op wat anderen er tot nu toe over gezegd hebben.

 

Wat betreft het motivatieprobleem wat je aan kaart, dat is absoluut het geval. Ik heb dat de afgelopen twee weken heel sterk gemerkt. Een gebrek aan motvatie, onder andere omdat ik gewoon te weinig kan terugkoppelen en samenwerken met andere ondernemers.

 

Omdat dit zo duidelijk is geworden voor me, ben ik op het moment op zoek naar ondernemers om mee te sparren en/of ondernemersclubs om lid van te worden in Amsterdam. Ik heb er eentje gevonden waar ik contact mee heb, wellicht dat ik daar binnenkort heen ga om te kijken of de groep mensen me ligt (ze zijn nog in oprichting overigens).

 

Tevens heb ik eigenlijk redelijk wat berichten per mail gehad van mensen. Met een aantal van hen heb ik nu zo nu en dan contact, helaas laat de afstand niet 1,2,3 toe om dat contact voor te zetten onder het genot van een biertje. Maar wellicht dat digitaal contact ook wel wat kan toevoegen.

 

Overigens heb ik nu geen enkele ondernemer om me heen, die lopen er gewoon niet rond in mijn kennissenkring. Veel van hen vinden het zelfs helemaal niks omdat ze het in mijn geval met 'je moet zoveel werken' identificeren.

 

Overigens hoop ik ooit een partner tegen het lijf te lopen waarmee ik samen een bedrijf mee kan runnen. Ik denk dat dat heel veel goed zou doen voor mijn motivatie. Maar dat is in de sector waar ik in zit niet zo eenvoudig, maar wie weet ga ik toch wel op zoek naar iets nieuws op termijn. Je weet nooit wie je tegen het lijf loopt nietwaar?

 

Ik zal de ondernemerstest eens bekijken wat het is.

 

Wat betreft verkoop, dit zal vrij moeilijk gaan momenteel, en het voelt ook niet zo fijn. Ik denk er echter wel veel over na, maar weet nog niet wat ik ermee wil doen.

 

Als iemand in de omgeving Amsterdam overigens eens zin heeft om wat te kletsen over ondernemersdingen, dan hou ik me aanbevolen!

Link naar reactie
  • 0

Matjong,

 

Als iemand in de omgeving Amsterdam overigens eens zin heeft om wat te kletsen over ondernemersdingen, dan hou ik me aanbevolen!

 

Er is geen ondernemer die geen ondernemer te woord wil staan. Stap de deur uit en klop bij de eerste de beste aan. Of pak de telefoon en bel er één. Volgens mij hebben we elkaar al gesproken toch?

 

Bel, mail gerust, maar ga niet zitten piekeren. Da's zonde.

 

Perry

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Matjong,

 

Als iemand in de omgeving Amsterdam overigens eens zin heeft om wat te kletsen over ondernemersdingen, dan hou ik me aanbevolen!

 

Er is geen ondernemer die geen ondernemer te woord wil staan. Stap de deur uit en klop bij de eerste de beste aan. Of pak de telefoon en bel er één. Volgens mij hebben we elkaar al gesproken toch?

 

Bel, mail gerust, maar ga niet zitten piekeren. Da's zonde.

 

Perry

Ik probeer hier en daar al wat contacten op te pakken. Hopelijk komt daar wat uit.

 

We hebben elkaar inderdaad gesproken, en er ligt nog een onbeantwoorde email van je in mijn mailbox. Ik zal daar snel een antwoord op geven!

Link naar reactie
  • 0

Interessant verhaal, herkenbaar ook.

 

Mijn probleem is dat ik nog steeds veel ambitie heb maar geen goed idee om me volledig op te kunnen storten. Werk momenteel bij een werkgever en daarnaast ondersteun ik de bedrijven van mijn vriendin.

 

Sta nu echter voor een keerpunt, wil op zeer korte termijn echt stoppen met werken in loondienst. Het bedenken van dingen om mee aan de slag te kunnen, dat hele proces, loopt echter nog niet soepel.

 

Het heeft er waarschijnlijk mee te maken dat ik denk in een vastgeroest patroon, (bijv. je eigen vakgebieden) en te weinig out-of-the-box.

 

Ik hou in ieder geval dit topic in de gaten en ben benieuwd wat je uiteindelijk gaat doen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.