• 0

Vraag mbt starten op uitkeringsniveau en financiering

Hoi allemaal,

 

Op dit moment ontvang ik een abw uitkering als aanvulling op mijn lage inkomen vanuit mijn werk. Ik ben bezig met een bedrijfsplan en wil tzt een Bbz aanvraag indienen voor een bedrijfslening (inrichting bedrijf etc). Het bedrijf dat ik wil starten is een horecabedrijf.

 

Nu kan ik een baan krijgen waarmee mijn verdiensten boven de uitkeringsgrens uitkomen en uiteraard wil ik niets liever dan uit de uitkering komen. Desalniettemin heb ik een probleem; mijn inkomen is te laag om een reguliere bedrijfslening te krijgen. Dat bleek al bij de ABN Bank, tevens omdat ik een (inmiddels herstelde) codering had bij het BKR.

 

Concreet is mijn vraag als volgt. Ik wil genoeg verdienen om uit de uitkering te zijn, maar ik heb alleen recht op een Bbz aanvraag als ik een uitkering heb. Als ik deze baan aanvaard kom ik net boven de uitkeringsgrens uit. Dan heb ik dus geenh recht meer op een Bbz aanvraag. Waar zou ik dan op mijn inkomensniveau wel terecht kunnen voor een bedrijfslening? Bij een volksbank? Die kan ik niet vinden in mijn stad Deventer.

 

Ik hoop dat iemand me een beetje kan helpen met advies waardoor ik een goede beslissing kan nemen. Ik vind het te zot dat ik wel ondersteund kan worden als ik een uitkering heb maar niet als ik uit eigen beweging uit de uitkering zou gaan. Of begrijp ik deze regel verkeerd?

 

En zijn er investeerders op de markt die het aandurven te investeren in een plan van iemand met weinig tot geen eigen inbrengmogelijkhedenh nhaar jullie ervaring?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Sabineb,

 

Ik zou soieso gaan overleggen met die lui van de BBZ. De regeling is veranderd en volgens mij wordt hij van gemeente tot gemeente anders toegepast, maar als jij jezelf met behulp van de BBZ uit een uitkering kan houden, zou het kunnen zijn dat ze willen helpen. Nee heb je, ja kan je krijgen.

 

Verder zijn er maar weinig (eigenlijk geen) in vesteerders die "zomaar"in je zullen investeren als je een horeca bedrijf begint zonder ervaring, tenzij je die nu al kent. De enige kans die je hebt is vrienden en/of familie die je helpen.

 

Zou het geen idee zijn om eerst in de horeca te gaan werken en daar ervaring op te doen? als je hard werkt is er misshien wel een horecabaas die je partner wil maken of zijn bedrijf aan je wil verkopen. Dat gaat makkelijker als je er "in" zit dan dat je er buiten staat.

 

Veel succes,

 

Nils de Witte

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je bericht. Ik heb niet gezegd dat ik geen ervaring had, heb een Vakbekwaamheidsdiploma horeca en heb 4 jaar bar-ervaring. Tevens ben ik in het bezit van een AOV diploma. Ervaring is er dus wel, alleen geen kapitaal. Ik wil z.s.m. uit de uitkeringssituatie kunnen komen, maar de wetenschap dat ik dan wellicht niet meer aan een bedrijfslening komt houdt me tegen.

Link naar reactie
  • 0

Hmm, dat is wel lastig inderdaad. Het lijkt me toch een goede gedachte om eens te gaan praten met die BBZ mensen, voordat je een job aanvaardt en leg ze de problematiek voor aan de hand van een hypothetisch voorbeeld.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 168 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.