• 0

Idee: Cradle to Cradle voor Albert Heijn

Zojuist zat ik eens door de lijst met initiatieven te bladeren die gisteren aan minister Cramer zijn aangeboden in het kader van de 9e Duurzame Dinsdag. Nadenkend over het thema ‘Duurzaam Consumeren’ kijk ik naar mijn eigen consumptie gedrag. Veel van mijn consumptie, en ik denk dat dat voor de meeste huishoudens in Nederland geldt, zit vooral in de dagelijkse boodschappen die ik doe bij de Albert Heijn. Elke week breng ik een hoop geld voor boodschappen naar AH en elke maandagmorgen zet ik de vuilnis buiten die voor 90% (!) bestaat uit verpakkingsmateriaal van de spullen die bij deze supermarkt vandaan komt.

 

Wat een enorme kans, denk ik dan. Zou het niet fantastisch zijn als Albert Heijn zich commiteert aan het Cradle to Cradle principe? De macht die Albert Heijn heeft als inkooporganisatie is ongekend. Zij kunnen eisen stellen aan hun toeleveranciers om zich te certificeren voor Cradle to Cradle. Al het verpakkingsmateriaal zou of biologisch afbreekbaar kunnen zijn of AH zou verpakkingsmateriaal kunnen (laten) toepassen dat volledig herbruikbaar is. AH zou daarbij hun logistieke kracht kunnen inzetten om het afval in te nemen.

 

Albert Heijn zou zich ongelovelijk sterk kunnen onderscheiden van haar concurrentie, een voorbeeld kunnen stellen in de branche, een kettingreactie kunnen veroorzaken onder haar toeleveranciers en heel, heel veel burgers tevreden kunnen stellen. Los daarvan vind ik het eigenlijk een morele plicht van ieder bedrijf om zich in te richten volgens de Cradle to Cradle principes. Hoe AH daar zelf over denkt is mij nog onbekend. In de missie van AH kan ik nog geen enkele verwijzing vinden naar de wijze waarop AH haar maatschappelijke verantwoordelijkheid wil nemen.

 

Vind u dit een sympatiek idee? Laat dan uw steunbetuiging achter in de reacties en laat AH weten dat u achter dit idee staat. Ik ben benieuwd naar de respons!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Herinner ik mij geen initiatief waarbij AH zijn vleesbakjes en andere verpakkingen aanpast om de afvalberg te verkleinen? Volgens mij is er zat te vinden.

 

Bovendien ben ik geen voorstander van handtekeningenacties en andere welgemeende wereldwijdverbetering op dit forum over innovatief ondernemen. Maar wellicht hebben andere bezoekers daar een andere mening over?

 

Dichtdoen of toestaan? :P

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Herinner ik mij geen initiatief waarbij AH zijn vleesbakjes en andere verpakkingen aanpast om de afvalberg te verkleinen? Volgens mij is er zat te vinden.

Dichtdoen of toestaan? :P

 

Het is inderdaad niet zo dat AH nu niets doet op dit terrein. Hier kan men lezen dat '...waar het mogelijk is gebruiken we zo min mogelijk verpakkingsmateriaal.' en 'AH heeft ook biologisch afbreekbare verpakkingen voor een aantal biologisch geteelde producten...'. AH noemt dit zelf ook '...een eerste aanzet naar een biologisch afbreekbare verpakkingslijn   voor AH Biologisch...'.

 

Natuurlijk complimenteer ik AH hiermee, maar “Being less bad is not being good” (McDonough). Daarom zou ik toch willen hopen dat AH kiest voor de Cradle to Cradle filosofie.

 

Modbreak link naar eigen blog verwijderd.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.