• 0

Wanneer ontstaat de betalingsverplichting?

Even een juridisch vraagje over het ontstaan van de betalingsverplichting.

 

Ik heb een klant goederen geleverd en bij de goederen een pakbon met factuur meegestuurd. Betalingstermijn van de factuur was 30 dagen. Nadat deze termijn was verstreken heb ik de klant keurig een betalingsherinnering gestuurd, gevolgd door een aanmaning en daarna de zaak overgedragen aan mijn incassobureau.

 

Binnen één dag nadat het incassobureau een aanmaning had verstuurd werd het factuurbedrag alsnog op mijn rekening overgemaakt, maar nu weigert de klant om de incassokosten te betalen omdat hij zogenaamd nooit een factuur ontvangen zou hebben.

 

Nu is mijn vraag: wanneer ontstaat er voor de klant een betalingsverplichting? Is dat direct bij ontvangst van de goederen of pas na ontvangst van de factuur? Strikt formeel bekeken is de overeenkomst dat ik goederen lever en hem voor de betaling een factuur toezend.

 

Weet iemand of hier jurisprudentie over beschikbaar is?

 

Is het slim om de klant voor de 37 euro incassokosten alsnog te dagvaarden of gaat dit mij alleen maar meer geld kosten?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

nu weigert de klant om de incassokosten te betalen omdat hij zogenaamd nooit een factuur ontvangen zou hebben.

 

Je had toch een aanmaning verstuurd? Die kun je neem ik aan aantonen.

 

Nu is mijn vraag: wanneer ontstaat er voor de klant een betalingsverplichting?

 

IANAL, maar ik meen: bij het aangaan van de overeenkomst.

 

Is het slim om de klant voor de 37 euro incassokosten alsnog te dagvaarden of gaat dit mij alleen maar meer geld kosten?

 

Als je je gelijk kunt aantonen (verzendbewijs en fotokopie aanmaning) en als volgens overeenkomst incassokosten verschuldigd zijn, dan krijg je die uiteindelijk wel terug, met opslag. Dat hoeft geen geld te kosten.

 

Of het slim is om zo'n formeel duw-en-trektraject in te gaan voor die paar tientjes kun je zelf wel beoordelen.

Link naar reactie
  • 0

Wel!

 

Er zijn inderdaad een betalingsherinnering en aanmaning verzonden, maar niet per fax, e-mail of aangetekende post. Alleen per reguliere post en de klant ontkent nu deze te hebben ontvangen. De klant is wel met een faxbericht en bijbehorend verzendbewijs op de proppen gekomen waarin hij rond het moment dat de aanmaning is verzonden om een kopie van de originele factuur heeft gevraagd, maar die fax heb ik nu juist nooit ontvangen.

 

Even voor de volledigheid: ik kan wel aantonen dat de goederen zijn verzonden en de factuur zat daar dus bij, maar dit laatste wordt door de klant ontkend.

 

Of ik er echt op uit ben om een zaak tegen deze klant te beginnen laat ik maar even in het midden. Het gaat hier puur om de vraag of er jurisprudentie aanwezig is over deze kwestie, zodat ik in ieder geval weet hoe de rechtspraak hier tegenaan kijkt.

 

Weet iemand of hierover ooit een uitspraak is gedaan?

Link naar reactie
  • 0

Zonder aangetekende brief heb je in feite geen bewijs dat de klant jou betalingsherinnering en aanmaning ontvangen heeft. En reguliere post kan ''zoek'' raken. Ik denk dat je je niet in een sterke uitgangspositie bevind .succes ermee in ieder geval. En laat svp weten hoe het afgelopen is.

 

Mvg,

 

Michiel

Link naar reactie
  • 0

Het is niet handig om op deze manier een incassobureau in te schakelen. Dan kun je inderdaad met de kosten blijven zitten. Een incassobureau is gewoon een dienstverlener die iets kost en in zo'n vroege fase van het incassotraject (vóór de aantoonbare laatste aanmaning) kun je die kosten niet altijd verhalen.

 

Beter is zelf herinneren, uiteindelijk aanmanen per aangetekende én gewone post (daarmee staat juridisch vast dat het is aangekomen) en daarna zonodig naar de gerechtsdeurwaarder. Dan kun je (normaliter) alle incassokosten op de wanbetaler verhalen. Op onderstaande site staat een handleiding met modelbrieven.

 

Dit keer zou ik de kosten maar voor eigen rekening nemen, want het is jouw woord tegen het zijne en je staat niet sterk. Het verhaal van de klant zou zomaar kunnen kloppen.

Link naar reactie
  • 0

Communiceren met jouw klant is heel belangrijk in het voortraject (offerte, order, uitvoering werkzaamheden, levering producten), maar vergeet niet ook het traject na het sturen van de factuur!

 

Het is zeer effectief om het aanmaningenproces goed in te richten en wanneer je altijd zeer consequent en klantvriendelijk tijdens het voortraject bent, moet je dat ook zeker in het natraject zijn. Bij veel cliënten van mij zie ik dan ook het volgende stappenplan:

- factuur versturen

- overschreiding betalingstermijn -> verzenden rekeningoverzicht

- na aantal dagen en zonder reactie afnemer een betalingsverzoek

- na aantal dagen en zonder reactie een telefoontje

- na aantal dagen en zonder nakomen afspraken een aangetekende aanmaning en leveringstop

- na aantal dagen en zonder nakomen afspraken uit handen of rechtszaak

 

Met name de belronde voorkomt een hoop kosten van incasso, een slechte relatie en irritatie. Smoezen als die heb ik niet ontvangen, kunnen direct ontracht worden door opnieuw die factuur toe te zenden en het is voor de afnemer lastig om een mondelinge betalingsafspraak ('wanneer gaat u telebankieren?') niet na te komen (tenzij het geen nette ondernemer is).

 

Succes met de debiteurenbewaking!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.