• 0

Sneller starterskrediet voor werklozen

Sneller starterskrediet voor werklozen (bron nu.nl)

 

AMSTERDAM - Uitkeringsgerechtigden die een eigen bedrijf willen beginnen, kunnen voortaan makkelijker een lening krijgen. Daarover is vrijdag op het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een overeenkomst ondertekend met de banken.

 

De overeenkomst maakt het voor banken eenvoudiger om mee te doen aan een proef waarin werklozen met een borg van de overheid een starterskrediet krijgen.

 

Bedrijfsplan

 

De overheid stelt zich voor tachtig procent van het geleende bedrag garant. Daarvoor moet het bedrijfsplan zijn goedgekeurd door SenterNovem, een dienst van het ministerie van Economische Zaken.

 

Banken die de overeenkomst hebben ondertekend hoeven niet meer voor elk krediet dat zij verstrekken een aparte afspraak te maken met de overheid over de garantstelling. Ze kunnen kredieten verstrekken van 31.500 euro.

 

Banken

 

De proef wordt gehouden in Leeuwarden, Lelystad en Rotterdam en is op 1 juli van start gegaan. De banken die meedoen aan de proef zijn ABN Amro, Rabobank, Fortis en de kredietbanken Friesland en Rotterdam.

 

De proef duurt een jaar. Voor die periode is maximaal zes miljoen euro beschikbaar. De eerste kredieten zijn inmiddels verstrekt.

 

Eerste kredieten

 

Staatssecretaris van Sociale Zaken Ahmed Aboutaleb (PvdA) zei vrijdag na afloop van de ministerraad dat er vijftig aanvragen binnen zijn en dat de eerste kredieten zijn verstrekt.

 

Hij sprak de wens uit dat dit op termijn groeit naar duizend. Dat de overheid een financieel risico loopt, vindt hij geen probleem. "Linksom of rechtsom is het rijk geld kwijt. Als ze geen baan vinden, krijgen ze een uitkering."

 

bron:

 

http://www.nu.nl/news/1226509/36/Sneller_starterskrediet_voor_werklozen.html

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mooi, een moderne versie van de oude BBZ. Dat was 10 jaar geleden een hele goede regeling. Er werden destijds heel wat jonge mensen uit de bijstand geholpen door zo'n krediet. Er is een geval bekend van een uitkeringsgerechtigde die met zijn BBZ kredietje een bedrijf opzette waar drie jaar later zo'n 200 uitkeringsgeregtigede een baan hadden gevonden.

 

Ik hoop dat de route via de banken niet tot ellende gaat leiden. Banken verdienen niet zoveel aan een kredietje van 30.000 euro en uitkeringsgerechtigden is ook niet direct hun doelgroep.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Goed initiatief, zeker omdat de businessplannen gechecked worden e.d. Wellicht zou verplichte coaching nog een goede toevoeging zijn. Bijvoorbeeld maandelijks even 15 minuutjes door de cijfers heen lopen. Daardoor valt het risico voor de overheid weer een stukje in te dammen en is de kans op succes wat hoger.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Goed initiatief, zeker omdat de businessplannen gechecked worden e.d. Wellicht zou verplichte coaching nog een goede toevoeging zijn. Bijvoorbeeld maandelijks even 15 minuutjes door de cijfers heen lopen. Daardoor valt het risico voor de overheid weer een stukje in te dammen en is de kans op succes wat hoger.

 

Ja, alleen jammer dat die business plannen gechecked moeten worden door een uitvoeringsorganisatie van EZ. Niks naars over SenterNovem, maar het checken van een businessplan is een mooie gelegenheid om feedback te geven. Ik zou daar eerder mensen uit de praktijk voor inschakelen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Klopt, is natuurlijk wel de eenvoudigste weg voor een andere overheisorganisatie. Wellicht kunnen we hier een kopje maken waar de mensen de plannen in kunnen dienen zodat we ze van een eerste commentaar sessie kunnen voldoen. ;)

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Klopt, is natuurlijk wel de eenvoudigste weg voor een andere overheisorganisatie. Wellicht kunnen we hier een kopje maken waar de mensen de plannen in kunnen dienen zodat we ze van een eerste commentaar sessie kunnen voldoen. ;)

 

Ja, dat lijkt me een toffe service!

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

In het begin had ik hier ook mee te maken (ik kom uit Breda) en het is ook maar een beetje hoe je er als beginnend ondernemer tegen overstaat..

 

Ik wilde perse de mening van een serieuse persoon dus geen instelling, mijn ondernemingsplan was door de instelling Fith heel snel goedgekeurd, waardoor ik de lening kon krijgen (maar het businessplan van hun was heel simpel en zelf voor mij makkelijk in elkaar te zetten! ) dat plan kan en wordt door inversteerders niet echt serieus genomen..

 

Vandaar dat ik zelf los van dat plan, mijn eigen weg gevolgd heb en zelf een businessplan opgesteld... op de manier wat mj goed leek (na veel lezen en kijken naar voorbeelden.. en vooral veel feedback gevraagd van mensen die er dagelijks mee te maken hadden, en ik had dan uiteindelijk ook geen echt probleem om inversteerders te vinden..

en alles op mijn manier op te zetten (ik denk dat het met het ondernemigsplan van fith nooit was gelukt) das vooral om mensen zoet te houden die het leuk lijkt een iets voorzich zelf te beginnen..

 

Er waren mensen die dachten het beter te weten en dus geen zin hadden in de verplichte bijeenkomsten en ook niet kwamen terwijl als je echt iets op wilt zetten en je hebt er geen verstand van het heel nutig is de info die e er krijgt. Maar daar werd niks tegen gezegd, als ze het ondernemingsplan maar af hadden dan was oke en kregen ze de lening! (Na goedkeuring) das in mijn ogen geld weg gooien!

 

Mijn menig is dan ook, het is goed dat het bestaat (voor de mensen die echt iets willen bereiken is het een goede opstap) maar blijf wel je eigen weg volgen en loop niet met de stroom mee, van de 15 mensen die toen mee deden zijn er nu al 9 mee gestopt (met verschillende redenen) maar ook gewoon omdat ze het niet voor elkaar kregen... hier in Breda staat een bedrag van 30.000 dat is gewoon een heel klein bedrag om daar een goede zaak mee op te bouwen.. (zelfs voor een klein bedrijfje)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 278 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.