• 0

Draadloze energie...

Ik kwam hierop, omdat alles de laatste tijd draadloos wordt en je nu heerlijk overal draadloos via internet kan werken, maar toch moet je om de zoveel tijd je laptop weer op gaan laden en dichtbij een stopcontact gaan zitten.

 

Weet er iemand wat de problemen/(on)mogelijkheden hiervan zijn? Als je dit op kunt lossen dan kun je volgens mij een erg groot gat in de markt vullen.

 

Groeten,

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Tja, wat dat betreft zijn batterijen en/of zonnecellen op dit moment toch wel de aangewezen bronnen. Eventueel kinetische energie, maar of dat genoeg oplevert? Je hebt al wel van die radiootjes of horloges (buiten de zandloper ;D), maar meer ook niet.

 

 

Je zult ofwel gebruik moeten maken van energie die bijna overal te vinden is, of je zult het moeten meenemen.

 

Ik denk wel dat als je een methode hebt om de wat meer energierijke straling (UV bijvoorbeeld) om te zetten dat je eventueel meer mogelijkheden krijgt. Of daarvan genoeg de aardoppervlakte bereikt is natuurlijk ook een vraag.

 

M.a.w. ik denk dat je het voornamelijk in straling moet zoeken. Misschien dat een combinatie van bewegingsenergie en zwaartekracht nog iets extra's kan opleveren, maar ik denk dat de opbrengst daarvan altijd beperkt zal zijn.

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

Voor de laptop is er al een oplossing: Een direct-converting brandstofcel op methanol, daar was een aantal maanden geleden het een en ander van in het nieuws. Helaas ben ik vergeten welke fabrikant ze maakt, maar ik meen dat ze al op de markt zijn.

 

Om verder te werken als de methanol is opgebruikt kun je er zo een nieuwe 'cartridge' met brandstof in klikken. Het is een elegante techniek met goedkope brandstof (methanol is goedkoper dan benzine zeg maar), alleen zijn die brandstofcellen vrij prijzig.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik geloof dat de werktijd op zon cartridge op zich maar iets langer is dan op een volle accu, maar die carts hebben het voordeel dat je gemakkelijk 1 of 2 extra mee kunt nemen natuurlijk, ze zijn kleiner en lichter dan een pak accus, en -neem ik aan- goedkoper om bij te kopen.

 

Overigens voorzie ik ook nog wel refill-mogelijkheden omdat er eigenlijk alleen maar water en methanol in zit als actief bestanddeel. Ik voorzie ook meer toepassing van dit soort brandstofcellen dan de cellen die men in auto's etc wil gaan toepassen.

 

 

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Of je gaat back to basics. Gramofoons werkten heel lang geleden ook goed als je ze aan bleef slingeren en auto's startte ook op die manier. Dus je eigen energie gebruiken om de laptop weer op te laden?

 

Maar ff zonder dollen. Ik vraag me af of het niet mogelijk is om hier met zonnecellen te werken. Rekenmachines, maken hier toch ook gebruik van? Of is de capaciteit die een laptop nodig heeft te groot daarvoor?

 

Bovendien ... lijkt mij ideeaal als hier inderdaad een oplossing voor komt. Ook handig voor mijn mobieltjes namelijk. En wellicht dat dit helemaal doorgetrokken kan worden ... naar alles wat een accu/energie nodig heeft.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Probleem is dat zonnecellen te weinig vermogen leveren om een laptop te poweren (tenminste, als het portable moet blijven). Je zou de batterijen kunnen opladen met zonne energie, en dan later gebruiken. Een dag laden voor een half uur laptoppen met een zonnepaneel van laptop formaat schat ik.

 

Er bestaan trouwens solar-laders voor GSM's, heb er wel eens een gezien. Maar om het er nou permanent aan te monteren heeft niet zoveel zin natuurlijk, een gsm zit vaak in een zak ofzo, of ligt op tafel. Meestal niet onder fel licht of in de zon in ieder geval. Zo'n solar-lader is ook meer een speeltje en misschien geschikt voor survival voor zover iemand daar gsm bereik heeft.

 

Link naar reactie
  • 0

Okay, hier nog een tweetal directe links erheen.

 

Webwereld

SplashPower (Het product)

 

Een leuk idee, ziet er hoopgevend uit. Maar wie wil zo'n ding meezeulen? Ik kies wel voor een oplader of een carkit. Tijdens de rit alles opladen en bellen... gaat net zo makkelijk!

 

Het zou pas leuk worden als ze dit weten in te bouwen in een bureaublad. Zonder dat je het ziet en standaard op de nieuwe bureau's. Of nog beter, standaard in de tafels in de kantine. Tijdens de lunch alles opladen...

 

Tot nu toe, weer een extra ding op me bureau... ik wacht nog wel even ;)

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Een Britse start-up heeft een technologie ontwikkeld waarmee mobiele telefoons en pda's allemaal tegelijk kunnen worden opgeladen.

Gebruikers hoeven hierdoor niet langer te stoeien met allerhande niet-compatibele stekkertjes en snoertjes. De oplaadapparatuur voor mobiele apparaten kunnen binnenkort naar de kringloopwinkel.

 

Lees verder bericht in webwereld >>>

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Stel je batterij van je laptop was genoeg om dat ding een paar dagen aan te hebben (net als een mobieltje?)

Hebben we dan echt draadloze energie nodig?

 

Overigens,

Solar cells, hydrogen fuel cells en andere technologieen komen in de komende 20 jaar een heel eind voorspel ik.

Een leuk boek is Technologies of the 21st century (special edition Scientific American) te koop bij amazon.

 

Karel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Karel van der Poel

www.mirror42.com

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het wel met karel eens dat het niet nodig is om allerlei exotische technologieen te bedenken een apparaat op te laden als hij een week mee gaat zonder op te laden. Mijn huidige telefoon gaat wel een aantal dagen mee zonder opt e laden. Door technologische vooruitgang van accu en batterrijen zal dit toenemen. Ik denk dat de techniek van batterijen en accu;s nu goed genoeg im telefoons te maken die meer dan een week mee gaan. Probleem zijn de consumenten die ook kleurenschermen, nieuwe functionaliteiten en een lichter apparaat willen.

De race voor meer vermogen begint dan van vooraf aan.

 

Oplossing voor laptops ligt in het gebruik van brandstofcellen en niet in zonne cellen.

Deze techniek is bijna markt rijp.

het fraunhofer Institue is hier erg actief in: (http://www.ise.fhg.de/german/fields/wisa/mb/english/0_mikro.html)

of kijk of Fuelcelltoday.com

 

Fraunhofer:

" Camcorders, organisers, portable audio devices or industrial sensors - the essential requirement for these products is a reliable, stand-alone power supply.

In the Fraunhofer-Initiative on Miniature Fuel Cells, partners from five institutes are developing innovative energy systems based on portable, miniature fuel cells. We apply the most recent advances in materials development and in the technology for production and assembly in this development".

 

 

Generalife Business Acceleration

www.generalife.nl

www.marbella.nl

www.valerionsolutions.com

Link naar reactie
  • 0

Was even het topic uit het oog verloren, maar inderdaad is dit natuurlijk een erg goede oplossing. Is er al iets meer bekend op welke manier dezze cellen "bijgeladen" worden? Is dat echt een kwestie van fysiek "bijtanken" of kunnen cellen "vervangen" worden, zoals batterijen? Of zit ik nu helemaal de verkeerde kant op te denken?

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

er zijn beperkte mogelijkheden voor draadloze energieoverdracht. Kema heeft hier 10 jaren gelden een onderzoek naar gedaan en men kwam tot de conclusie dat via speciale EM-velden tot 1 watt aan vermogen (meen ik me te herinneren) kan worden getransporteerd over enige 10-tallen meters.

Optisch kan via laser/maser natuurlijk al veel meer. Canadezen zijn er het meest ver in.

J.Verne

Link naar reactie
  • 0

Waar ik het over heb is een echte powertransfer technologie (met alle gevaar vandien!). Splashpower etc. zijn low-density gadgets voor de consument. Met de technologie die ik bedoel, mits getransformeerd naar de consumptiemarkt, kun je echt datgene dat jij bedoeld. Een PC opladen binnen een paar seconden, draadloos! Maar niet in de weg lopen!

 

J.Verne

Link naar reactie
  • 0

Voor een business idee al eens uitgezocht wat de opties zijn. Daar kwam uit naar voren dat voor 'wireless power transfer' inductie, bekend van de electrische tandeborstel, geschikt is mits op termijn één probleem wordt opgelost:

 

efficiency: 80% van de energie gaat verloren bij de overdracht.

 

gevolg: warmte ontwikkeling en hoge kosten

 

hoge wattages voor bijvoorbeeld een laptop worden dus nog niet veilig gerealiseerd. Het engels bedrijf Splashpower schijnt een gepatendeerde oplossing voor het efficiencyprobleem te hebben(?). Maar je ziet aan de voorbeelden dat ze het over kleine apparaten hebben en niet over laptops.

Pim de Bokx

www.pioneerz.com | managing the risk to dramatically improve

Link naar reactie
  • 1

Voor serieze vermogens verwacht ik niet dat het in de voorzienbare toekomst wat zal worden. Efficiency-problemen zijn inherent aan de techniek, evenals veiligheidsproblemen. De laatste niet alleen objectief, maar zeker ook subjectief: er is al 'gedoe' over de paar watt's die uit een gsm komen, je kunt vast wel raden wat voor gelazer het geeft als dat een factor 100 omhoog gaat.

 

Maar voor kleinere vermogens is efficiency helemaal geen issue. Als je een apparaatje van 1 watt wilt poweren, maar daarmee 20 watt verbruikt is dat een droevige 5%. Aan de andere kant kun je het geheel wel een week laten draaien (op netstroom) voordat 1 euro energie is verbruikt... dus voor zaken als pda's, draadloze telefoons, draadloze muizen etc. etc. is het met de huidige techniek misschien best een alternatief.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ja precies. Toen ik op zoek was naar een draadloze oplossing (el. over 1 m afstand, 60 watt) heb ik even een natuurkundige gesproken die reageerde als volgt:

Het is helaas niet zo efficient en is niet leuk voor mensen die 'n (bank?)

pasje hebben met 'n magneetstip of een pacemaker of iets waar een

Magnetoferisch metaal aan zit (bv een chipknip), een (laptop) harde schijf

bij zich hebben, en zal ook wel 'n lachen effect op pacemakers hebben.

Gelukkig is 'n magnetisch veld niet richtbaar, en daalt de effectiviteit

evenredig met 1/r^3, waarbij r in 'n willekeurge afstandsmaat met dezelfde

sub grootheid als je veldstrekte , dus na 'n paar meter stelt 't zonder

krachtstroom installatie al bijna niet meer voor... Met 'n aantal

krachtstroom aansluitingen moet het goed mogelijk zijn om uiteindelijk zo'n

60Watt over te houden.

 

Hij gaf aan dat we het moeten hebben van betere accu's en de ontwikkeling van chemische en biologische brandstofcellen. Mogelijk is het ook met radioactief materiaal maar daarvan is geen maatschappelijke acceptatie te verwachten.

 

Pim de Bokx

www.pioneerz.com | managing the risk to dramatically improve

Link naar reactie
  • 0

MIT ontwikkelt methode voor draadloos opladen

 

Het Massachusetts Institute of Technologie (MIT) ontwikkelt een methode voor het draadloos opladen van mobiele apparatuur. De werking van de methode is vooralsnog alleen via computertests aangetoond. De praktijktest moet nog volgen. De methode steunt op resonantie van elektromagnetische velden. De antenne van de stroombron kan radiogolven uitzenden met een frequentie van 6,4 mhz. De zender houdt de radiogolven bij zich, totdat het een apparaat detecteert met een gelijkaardige frequentie. Als er geen ander geschikt apparaat wordt gedetecteerd, dan absorbeert de zender zijn eigen energie. De energie kan worden verzonden over een afstand van drie tot vijf meter. Het is wel al mogelijk om kleine draadloze apparaten als mobiele telefoons draadloos op te laden. Het bedrijf Splashpower te Engeland produceert een onderlegger die via elektromagnetische inductie draadloos stroom levert. Het mobiele toestel moet daartoe op de onderlegger worden geplaatst. In het Holst Centre te Eindhoven worden proeven gedaan met `scavengers`, oftewel systemen die energie putten uit hun omgeving. Scavengers kunnen worden toegepast in onder meer de gezondheidszorg, procesautomatisering en de landbouw. Bert Gyselinckx, directeur van het Holst Centre, verwacht dat scavengers over tien jaar mainstream zijn.

 

bron: Automatisering Gids (01-12-06)

Link naar reactie
  • 0
er is al 'gedoe' over de paar watt's die uit een gsm komen, je kunt vast wel raden wat voor gelazer het geeft als dat een factor 100 omhoog gaat.

 

Dat is omdat mensen de em-golven met de gsm-frequenties niet kunnen zien. Draadloze energieoverdracht in het zichtbaar deel van het spectrum wordt juist verwelkomd. Zie het succesverhaal van de zon (meer dan 99% marktaandeel zonder marketinginspanningen).

 

Misschien moeten we meer kunstzonnetjes ophangen en de apparaten opladen met zonne-energie. Dan krijgen we apparaten die overdag opladen en 's nachts in de spaarstand gaan, net als wij.

Link naar reactie
  • 0

Als zichtbaar licht ben je er ook niet blij mee denk ik... 100W aan zichtbaar licht is het equivalent van 5000W gloeilampen - niet bepaald sfeerverlichting!

 

Maar apparaten van stroom voorzien uit licht is best mogelijk, mits ze maar weinig verbruiken - de overbekende calculator met zonnepaneeltje erin. Om er een gsm of pda van stroom mee te voorzien vereist een onhandig groot paneel.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.