• 0

DGA van personal holding naar loondienst?

Ik worstel met een lastig probleem. In mijn huidige situatie ben ik via mijn personal holding BV aandeelhouder/partner van een BV (25%) en ontvang ik een management fee.

Nou is het geval dat mijn gezondheidssituatie dusdanig veranderd is dat ik mijzelf niet kan verzekeren voor arbeidsongeschiktheid etc. (wist ik niet toen ik mij inkocht). Voor mij (en mijn gezin) is deze situatie een te groot risico en heb ik besloten dat ik hoe dan ook sociale zekerheid wil hebben (wat ik nu niet heb).

Ik denk zelf aan het in loondienst treden van de BV waar ik mede aandeelhouder van ben (mijn mede partners staan hier voor open). Zelf zie ik veel mogelijkheden maar vooral ook onmogelijkheden.

Zo heb ik enkele vragen:

-Als ik in loondienst treedt als DGA mag ik dan weer 'meedoen' met de sociale verzekeringen?

-Of kan dat alleen als ik geen directeur meer ben maar wel aandeelhouder?

-Of is het in mijn constructie (personal holding, 25% aandeelhouder) per definitie een onmogelijke zaak?

-Kan het salaris in mijn personal holding op € 0,- staan op het moment dat ik in loondienst ga? (er blijft nog een klein stroompje naar mijn holding gaan i.v.m. de financiering van de aandelen en mijn auto).

-Hoe zou ik aan de collectieve pensioenregeling voor medewerkers kunnen meedoen die DGA's uitsluit?

 

Zoals jullie zien heb ik veel vragen en wellicht zie ik ook nog zaken over het hoofd. Op voorhand ben ik zeer dankbaar voor jullie hulp in deze.

Groet,

Arjen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Allesbepalend is de machtsverhouding tussen de aandeelhouders.

Om als DGA aanspraak te kunnen maken op de sociale verzekeringen is het nodig dat de desbetreffende persoon in een ondergeschikte rol verkeert ten opzichte van de overige aandeelhouders.

 

Voor wat betreft de pensioenregeling zal echt inhoudelijk de pensioenregeling beoordeeld moeten worden.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.