• 0

Gesprekken doorberekenen?

Goedendag,

 

Ik heb een webdesign bedrijf.

Regelmatig heb ik kennismakingsgesprekken en offerte gesprekken met nieuwe klanten, die tijd breng ik niet in rekening.

 

Maar nu heb ik ook regelmatig gesprekken met bestaande klanten om na een tijdje eens te praten hoe de site loopt en wat er eventueel nog verbeterd zou kunnen worden. Kan ik dat soort gesprekken doorberekenen aan mijn klanten? Weet iemand wat gebruikelijk is?

 

Alvast bedanktt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als het echt om aqcuisitiegesprekken gaat, ook voor vervolgopdracht, zou ik die tijd niet rekenen. Aqcuisitie hoort nu eenmaal bij ondernemersschap en je tariefsopbouw zou zo moeten zijn dat je tijd voor deze gesprekken hebt zonder daarmee in omzetproblemen te komen.

 

Ik vindt het zelf altijd heel onproffessioneel als een bedrijf wel een kennismakingsgesprek of eavluatiegesprek wil (waarbij ik de klant ben) en me daarvoor een rekening wil presenteren. Bij mijn notaris bijvoorbeeld kan ik gewoon terecht met vragen, en pas als iets 'echt' werk wordt (het opstellen van een contract of voorwaarden) gaat de teller lopen.

 

Zelf doe ik het nooit. Wel kan het zijn daat als ik in zo'n gesprek of naar aanleiding ervan veel adviezen geef en het wordt uiteindelijk een odpracht, een deel van die tijd is meegerekend in de offerte. Dat ziet de klant niet, en mijn kosten/uren zijn dan gedekt.

Link naar reactie
  • 0

Van wie gaat het initiatief uit?

Ik zou het behoorlijk schofterig vinden als jij me belt voor een gesprek en daarna een rekening stuurt... Andersom (advocaat, notaris, accountant etc. bel ik) kan misschien wel.

 

Succes!

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties.

 

Die gesprekken worden door mijn klanten aangevraagd en meestal komen daar kleine werkzaamheden op uurbasis uit, waar ik dus eigenlijk altijd bij in schiet.

Ik ga hier nog maar eens over nadenken.

 

In ieder geval bedankt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mijns inzien kun je voor de tijd die je besteed aan je klanten ivm met acquisitie of aftersales geen geld in rekening brengen. Waarom zou je? Die gesprekken zijn er nu juist om klanten te werven of tevreden te houden. Een stukje service dat men biedt. Door ze een rekening te sturen jaag je ze juist weg. Je gaat toch ook niet voor de koffie die je ze geeft 1 euro vragen.

 

 

 

"The Best Way To Predict The Future Is To Invent It"

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties.

 

Die gesprekken worden door mijn klanten aangevraagd ...

 

Ja, dan is het gewoon advieswerk en zou ik er inderdaad een prijskaartje aan hangen.

 

Ik heb er zelf nog wel eens last van gehad dat opdrachtgevers me voor een wissewasje het land door lieten rijden om 'iets met de aannemer' op te lossen. Da oplossen valt veelal binnen mijn offerte, maar om er een rem op te plaatsen ben ik de reiskosten door gaan berekenen, dan kan er ineens veel meer via de telefoon of de mail met wat digitale foto's.

Link naar reactie
  • 0

Die gesprekken worden door mijn klanten aangevraagd en meestal komen daar kleine werkzaamheden op uurbasis uit, waar ik dus eigenlijk altijd bij in schiet.

 

Je uurtarief hoort overhead als acquisitie gewoon te dekken. In die zin kun je er dus niet bij inschieten.

 

Als je 2 uur moet praten voor een klusje van een half uur doe je wat anders fout. Je kan dan je gesprekken inkorten, meer per mail of telefoon doen. Gaan factureren voor uren waar voor je klant niets uit komt is in ieder geval geen oplossing.

Link naar reactie
  • 0

Een rare zaak om voor een adviesgesprekken een tarief te rekenenen. Tenminste, in geval van een webdesigner. Zoals eerder al gezegd, reken je dit soort gesprekken door in je tarief. Ik haak af als ik een kennismakingsgesprek met een leverancier aanvraag, en ik daarvoor een rekening gepresenteerd krijg. Hetzelfde geldt eigenlijk voor een tussentijds evaluatiegesprek.

 

In mijn ogen gewoon een stukje service, en zeker niet factureren.

Link naar reactie
  • 0

Er is natuurlijk een grens tussen acquisitie en advies. Kort bespreken wat de klant wil is iets anders dan een plan uitwerken.

Zeker in de ICT kan bijvoorbeeld een offerte traject overlap hebben met consultancy. Soms is het ook nodig om een uitgebreide inventarisatie te doen voordat een offerte is uit te brengen. Ik los dat altijd als volgt op: eerste gesprek (ter oriëntatie) gratis. Wil je meer details dan breng ik je het vooronderzoek in rekening. Gaan we daarna door, dan crediteer ik het vooronderzoek weer.

Link naar reactie
  • 0

Bij mij ligt de grens van acqisitie ook vrij ver. Ik maak vaak volledige functionerende demo's voor klanten. Bijvoorbeeld als zij een heel specifiek planningsprobleem hebben.

 

Vaak is er ongeloof dat de technieken die ik gebruik zo snel werken en zoveel betere planningen opleveren. Zien is dan geloven. Daar komen dan wel weer vaak grote opdrachten uit, dus uiteindelijk verdien ik het weer terug.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb hier laatst ook over lopen nadenken.

Ik ben in dit geval de klant die een nieuwe site laat maken.

In de offerte die ik heb ontvangen staat dus ook "vergaderuren"

Dit zijn alle uren dat de mannen bij ons zijn om door te bespreken hoe de site eruit gaat zien... Ik vond dat een beetje raar, je betaald toch ook geen timmerman voor de uren dat hij komt kijken wat voor aanbouw je wilt?!?

Ik betaal het nu toch maar wel met een beetje een raar gevoel erbij.

(vooral omdat ze zelf erggggggggg lang ouwehoeren en maar blijven zitten :()

Link naar reactie
  • 0

Als het een door de klant zelf aangevraagd consult cq adviesgesprek is, dan kun je dat prima factureren onder de noemer consult. Zeker als hij al een tijdje een "afgeleverd product"(in dit geval website) online heeft staan.

 

Dan is dat in mijn ogen "iets nieuws" wat geschiedt na oplevering van de oorspronkelijke omschrijving in de offerte.

 

Wat ik wel zou doen is op het moment dat je klant om zo'n gesprek vraagt, direct aangeven dat dit niet onder het (eventueel nog lopende) reguliere "onderhoud van de site" valt maar iets is wat apart gefactureerd wordt a xx,- per uur. Dan kunnen er later ook geen onduidelijkheden over bestaan.

 

Het MKB pakket voor de startende ondernemer - www.mini-websites.nl

CreArtions Multimedia Design - www.creartions.com

Banner design studo - www.bannerdesigner.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Bij mij is een eerste gesprek altijd gratis en voor nix ; )

 

Als een klant verder wil bied ik aan een plan te schrijven adhv een uitgebreide (business) analyse en dat is een betaalde opdracht. Als dat plan uitmondt in een opdracht wordt een deel van de eerste kosten verrekend en na oplevering bied ik standaard een ondersteuningscontract aan, waarbinnen zaken als hierboven beschreven prima passen. Op basis van de te verwachten ondersteuning en adviesgesprekken is zo'n contract per maand goed voor x uur tegen x tarief.

 

Zo werk je aan de relatie met je klant, die verzekerd is van dedicated aandacht en je bouwt aan je vast inkomensstroom.

 

GJ

Link naar reactie
  • 0

Kennismakingsgesprekken bereken ik ook niet door. Bij offertegesprekken hangt het er een beetje van af. Zowel van de klant als de opdracht:

 

- Als het puur het maken van een offerte is en ik deze met de klant moet doornemen, dan bereken ik daar niks voor. Maar zorg er wel voor dat dit wordt gedekt door mijn uurtarief en/of de prijs van de opdracht.

 

- Moet er bij een offerte ook een grafisch voorstel komen dan maak ik hier soms eerst een afspraak over. Dit houdt dan vaak in dat de klant een x bedrag altijd betaald. Of hij nou opdracht geeft of niet.

 

Evaluatiegesprekken na een opdracht zitten er bij mij ook altijd in, maar die komen vaak van mijn kant. Vind het belangrijk om te weten hoe de klant de samenwerking heeft ervaren en geeft me ook weer de mogelijkheid om andere diensten te verkopen. Tevens kan ik dan eventuele knelpunten goed doornemen om zo te zorgen dat deze de volgende keer niet voorkomen.

 

Voor bijvoorbeeld Google Adwords gaat dit wel op contract basis, dan zit het evalueren bij het onderhoud in. Hier betaald de klant dan een x bedrag per maand voor.

Chatteam, live chat contactcenter - www.chatteam.nl

4fence - internet & vormgeving - www.4fence.nl

Linkedin: http://www.linkedin.com/in/jhekke

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties.

 

Die gesprekken worden door mijn klanten aangevraagd en meestal komen daar kleine werkzaamheden op uurbasis uit, waar ik dus eigenlijk altijd bij in schiet.

Ik ga hier nog maar eens over nadenken.

 

In ieder geval bedankt.

 

 

 

Het lijkt mij dat je meer uren in rekening moet brengen voor je werkzaamheden of je uurprijs omhoog dient te gooien om minimaal breakeven te draaien. Nu is het geen gezonde zaak als je aldoor geld moet meenemen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 96 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.