• 0

terugkoop aandelen werknemer

Beste forummers,

 

Ik ben hier vrij nieuw, maar hoop dat iemand/jullie ervaringen hebben met het volgende vraagstuk:

 

Een werknemer van ons kan op basis van prestaties aandelen gaan verwerven in de BV. Nu willen we van te voren een afspraak maken over wat diegene ontvangt, wanneer we nadat hij aandelen heeft verkregen toch uit elkaar gaan (als hij ons verlaat moet hij verplicht zijn aandelen inleveren). Dat bedrag wordt niet zo hoog als het bedrag dat hij via targets kan 'verzamelen' om om te zetten in aandelen. Maar wat is een reeel bedrag om diegene te bieden als we uit elkaar gaan? Dat willen we wel contractueel vastleggen. De nominale waarde van de aandelen uitkeren als bonus is te weinig, maar bijvoorbeeld een marktwaarde van de aandelen gebaseerd op "percentage aandelen * omzet * 0,8" is veel te veel (uitgaande dus van een voorbeeld van een groffe aandeelwaarde van 0,8 maal de omzet).

 

We kunnen er wel ergens tussenin gaan zitten, maar ik ben meer benieuwd naar wat er op dit gebied in de markt weleens voorkomt aan afspraken.

 

Erg bedankt voor julllie aandacht

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 1

Terugkopen van aandelen onder de marktwaarde lijkt me niet reëel. Zo ontneem je je werknemer de toekomstige waardestijging van de aandelen. En ik neem aan dat het hem daar juist om te doen is :).

 

Met verstrekken van aandelen aan personeel moet je voorzichtig zijn. Zijn er gevolgen voor de inkomstenbelasting (aanmerkelijk belang) en voor de vennootschapsbelasting (fiscale eenheid)? Hoe worden de aandelen gewaardeerd voor de loonbelasting (loon in natura)? Bij verkoop van de onderneming aan derden moet de werknemer wellicht "uitgekocht" worden. Mochten de aandelen in de toekomst minder waard worden, dan voelt je werknemer zich "bekocht". Om deze redenen, is mijn ervaring, beginnen de meeste MKB-ondernemingen er niet aan. Veel te veel gedoe.

 

Waarom geef je de werknemer niet gewoon een bonus, zoals de meeste bedrijven doen. In plaats van aandelen kun je ook denken aan verbeteren van andere arbeidsvoorwaarden, zoals bv. pensioenrechten.

 

Als je werknemer zo graag aandelen wil, kan hij ze ook op de beurs kopen. Die kunnen ook in waarde stijgen en veel minder gedoe. :)

 

Als er sprake is van een ingroeiregeling en het de bedoeling is dat de werknemer op termijn mede-bestuurder wordt, wordt het natuurlijk een ander verhaal.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie Odeon, nuttige opmerkingen.

 

Het laatste is idd het geval, toewerken naar managing vennoot.

 

Als de BV aan een derde wordt verkocht, dan zal een minderheidsaandeelhouder akkoord moeten gaan met verkoop van zijn/haar aandelen.

 

Als we uit elkaar gaan moet die nieuwe aandeelhouder uiteraard wel meer krijgen naarmate de aandelen zijn gestegen, alleen vinden we het te duur worden als diegene een geprojecteerde marktwaarde ontvangt van bijvoorbeeld dat aandeel*omzet*0.8 (terwijl hij omdat hij als werknemer bezig is aandelen te verwerven is die waarde wel waarop zijn target wordt gebaseerd om het binnen te halen).

 

Ik had alleen het idee dat het wel gebruikelijk is dat je afspraken maakt met mensen die aandelen verwerven, dat je als bedrijf niet cash meteen een marktwaarde moet betalen als je van elkaar afscheid wil nemen.

Link naar reactie
  • 0

Aandelen zijn uiteindelijk waard wat de gek ervoor geeft.

 

Laat je de verkrijger zichzelf inkopen (eventueel betaald door z'n bonus)? Als dat het geval is, dan zou ik het niet meer dan fair vinden om hem bij uitkoop ook marktwaarde terug te laten krijgen. Maar nogmaals, dan moet ie ook zichzelf inkopen tegen marktwaarde.

 

Ik zou inderdaad een eventuele omzet-gerelateerde bonus heroverwegen als deze persoon ook aandelen gaat verkrijgen. Helemaal afschaffen zou ik niet doen, want dan is er helemaal geen incentive meer om persoonlijk hard te werken, maar zeker bekijken wat de hoogte hiervan gaat zijn.

 

Je kunt altijd in een aandeelhoudersoveeenkomst afspreken dat de persoon z'n aandelen de eerste 3 jaar niet mag verkopen natuurlijk (buitengewone situaties uitgezonderd). Ik weet niet of het onder NL recht mogelijk is om aandelen bij eerder vetrek bijvoorbeeld tegen een gereduceerd tarief terug te kopen. Wat ik me herinner is dat je de prijs dan van te voren moet afspreken en die afspraak niet kunt koppelen aan een bepaalde conditie (zodat het eigenlijk in feite een soort optie regeling is met gegarandeerde prijs en vaststaande expiratiedatum).

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Lastige materie. Ook hoe je een goede target en bonusregeling opstelt. Het moet bijvoorbeeld een bonus zijn waarin ook teamwork wordt gestimuleerd.

We zullen het allemaal eens goed gaan uitzoeken.

 

Verdere tips op gebied van toetredende vennoten in BVs, bonusregelingen, etc, zijn natuurlijk erg welkom!

 

Bedankt!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.