• 0

Webapplicatie patenteren

Goedemorgen iedereen,

 

Hierbij wil ik julie graag even vragen of het uberhaupt mogelijk is om een webapplicatie te beschermen mbv een patent/octrooi. Ik heb namelijk een hele simpele toepassing (=prototype) ontwikkeld (deels laten ontwikkelen) die een bepaald productieproces kan verkorten van 2,5 uur naar 10 minuten.

 

Heeft iemand ervaring met het aanvragen van een webbased softwarepatent voor Europa en de Verenigde Staten? Kun je iets vertellen over de kosten? En hoe heb je jouw vooronderzoek opgezet?

 

Een van de haken en ogen is dat het deels is gebaseerd op een onderdeel in software die reeds bestaat, alleen heb ik dit onderdeel webbased gemaakt. Waar het uiteindelijk voor gebruikt wordt is wel innovatief (sorry, maar wil er niet te veel over zeggen). Het andere punt is dat er ook derden aan hebben meegewerkt, maar zij hebben hun rechten overgeheveld en zijn gewoon netjes betaald. Kunnen zij ooit gaan piepen?

 

Ik zit in een bevoorrechte positie want ik ben in een vroeg stadium via via in contact gebracht met invloedrijke mensen (lees: voormalig investeerders die mijn plan met mij doornemen en mij coachen). Nu wil ik ze de volgende keer dat ik ze zie het liefst het prototype laten zien in de hoop dat zij zweethandjes krijgen en er misschien zelf in willen meegaan. Ik ben natuurlijk niet van gisteren en wilde - ondanks dat ik ze via via ken - toch even vragen of er een manier is om mijn idee en prototype tijdens deze fase al te beschermen. Misschien valt het kwartje definitief met bij het zien van het prototype en gaan ze er zelf mee aan de haal (je moet afentoe een beetje voorzichtig zijn toch?!).

 

Alvast hartelijk dank voor jullie 2 cents!

 

Cheers,

Geee

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Software opzichzelf is in Europa niet te patenteren. In de VS kan dit wel. Echter als de software in combinatie met een technisch proces/apparaat werkt is die combinatie hier wel te patenteren. Neem hierover contact op met het OctrooicentrumNederland: www.octrooicentrum.nl of de Nederlandse Orde Van Uitvinders: www.novu.nl

Link naar reactie
  • 0

De situatie in de VS wijkt inderdaad fundamenteel af van die in Europa. In de VS kun je octrooi krijgen op software en business methods.

 

Maar ook in Europa lijken er in dit geval mogelijkheden voor octrooi te zijn. Omdat je aangeeft dat je verbetering betrekking heeft op een productieproces, moet het mogelijk zijn een en ander zo te verwoorden, dat het niet meer over software "als zodanig" gaat.

 

Mijns inziens is het beste wat je nu kunt doen een octrooigemachtigde zoeken. Als je je coaches en je potentiële investeerders echt blij wil maken dan zorg je dat je idee zo goed mogelijk beschermd wordt in dit stadium. Het is zo goed als uitgesloten dat je dit zelf kunt. Als je octrooiaanvrage goed is opgesteld kun je na indiening ervan zonder zorgen over je uitvinding praten. Als je aan je potentiële geldschieters (terloops) meldt dat voor je idee octrooi is aangevraagd, zul je zien dat ze voor je in de rij staan.

 

Kosten voor het opstellen en indienen van een octrooiaanvrage zullen enige duizenden euro bedragen. Eerste consult bij een octrooigemachtigde kost meestal niets.

 

Zoek op de website van de orde van octrooigemachtigden (www.octrooigemachtigde.nl) naar een octrooigemachtigde.

 

Vóór alles geldt: hou je vinding geheim zolang er geen octrooiaanvrage is ingediend.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen iedereen,

 

Hierbij wil ik julie graag even vragen of het uberhaupt mogelijk is om een webapplicatie te beschermen mbv een patent/octrooi. Ik heb namelijk een hele simpele toepassing (=prototype) ontwikkeld (deels laten ontwikkelen) die een bepaald productieproces kan verkorten van 2,5 uur naar 10 minuten.

 

Heeft iemand ervaring met het aanvragen van een webbased softwarepatent voor Europa en de Verenigde Staten? Kun je iets vertellen over de kosten? En hoe heb je jouw vooronderzoek opgezet?

 

Geee

 

Indien puur om het algorithme gaat, zorg dan voor goede registratir i.v.m. het auteurs recht. Wie het eerst is, die het eerst maalt.

 

Wat het onderzoek betreft kan je zelf in de octrooilitteratuur kijken via het internet. Uit eerdere opmerking kun je concluderen dat in America software WEL onder het octrooirecht valt. Ik zou je dan ook aanraden om zeker in de databank van de USPTO te gaan zoeken.

succes.

 

www.octrooicentrum.nl

Link naar reactie
  • 0

Indien puur om het algorithme gaat, zorg dan voor goede registratir i.v.m. het auteurs recht. Wie het eerst is, die het eerst maalt.

 

Voor het auteursrecht is geen registratie vereist en ik denk niet dat het van toepassing is op een algoritme. Dat is net zoiets als een idee.

 

Dat geldt i.i.g. voor de VS:

 

Copyright protection extends to all the copyrightable expression embodied in the computer program. Copyright protection is not available for ideas, program logic, algorithms, systems, methods, concepts, or layouts.

 

Bron: http://www.copyright.gov/circs/circ61.html

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 105 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.