• 0

startkapitaal BV aan BV i.o. lenen

Ik ben onlangs een holding en een werkmij BV gestart. Het startkapitaal dat ik nodig had (18.000 €) heb ik aan de BV geleend uit privé-middelen. Nu geeft mijn accountant aan dat ik dat geld wel terug mag halen maar dat dat dan gaat in de vorm van een lening. Ik moet er dan een marktconforme rente over betalen.

 

Ik begrijp dit verhaal niet. Ik heb toch aan mijn BV i.o. geleend?! Wat kan ik eventueel wel doen om dit kapitaal terug te vorderen zonder dat ik daar ineens rente of belasting over moet betalen?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je accountant heeft gelijk. Je hebt het geld namelijk niet aan je BV geleend, maar in je BV "gestort". Het geld was nodig om het aandelenkapitaal vol te storten.

 

Je kan het geld dus niet zomaar uit de BV halen, anders dan in de vorm van een lening.

 

In de loop van 2008 komt de stortingsplicht - zoals het er nu naar uit ziet - te vervallen. Dat wil nog niet zeggen dat je het geld dan wel zonder meer uit de BV kunt halen. Daarvoor zul je eerst naar de notaris moeten gaan om de aandelen af te stempelen en de statuten aan te passen.

 

Succes,

 

Odeon

 

Link naar reactie
  • 0

In de Wet Werken aan Winst is vastgelegd dat een rekening-courant tussen de DGA en de BV die niet meer bedraagt dan EUR 17.500 debet of credit vrijgesteld is van het berekenen van rente.

 

Met andere woorden:

wanneer je geld opneemt van jouw bv en je keert bijvoorbeeld geen salaris aan jezelf uit, dan wordt de rekening-courant tussen jou en de BV meerdere malen gemuteerd. Wanneer het gehele jaar het saldo de EUR 17.500 niet overstijgd, hoef je geen rente en eventuele belastingen hierover te betalen.

 

De tip in dit verhaal. Misschien moet je EUR 500 minder opnemen om hier onderuit te komen.

 

Succes met ondernemen!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.