• 0

Combinatie werken in loondienst en urenbasis

Hoi,

 

Enige tijd geleden heb ik de stap gemaakt naar het ondernemerschap. De keuze was om dit geleidelijk te doen en dus ben ik 3 dagen in de week in loondienst en 2 dagen in de week zelfstandig ondernemer in organisatieadvies.

 

Nu komt er vanuit mijn parttime werkgever een project aan die eigenlijk 4 dagen werk per week omvat. Om dit in te vullen bespreken we nu de optie dat de klant een factuur krijgt van 4 dagen van mijn werkgever en dat ik deze 4 dagen invul via mijn 3 dagen in loondienst en dat ik voor 1 dag een factuur op uurbasis vanuit mijn eigen bedrijf naar mijn werkgever stuur.

 

Samengevat houdt dit dus in dat ik bij mijn parttime werkgever zowel in loondienst maar dat het ook een klant is die mij voor 1 dag in de week inhuurt op deze klus te klaren.

 

Ik vraag me af of dit fiscaal complicaties met zich meebrengt? Zijn er mensen die een hier vergelijkbare situatie hebben meegemaakt? Hoe kan ik hier het beste mee om gaan? Wellicht is het namelijk ook een optie om alle 4 dagen door de salarisadmin van mijn werkgever te laten lopen maar ik schrijf liever een factuur.

 

Alvast bedankt voor uw reactie!

 

Vriendelijke groet,

 

Dennis Swart

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Dennis,

 

Het is een beetje vreemd als je voor dezelfde werkzaamheden op maandag, dinsdag en woensdag in loondienst bent en op donderdag zelfstandig ondernemer.

 

In principe is er gewoon een dienstbetrekking tussen jou en je werkgever. Er is sprake van een gezagsverhouding en je mag je - bijvoorbeeld bij ziekte - niet door een ander laten vervangen.

 

Je kunt dit voorleggen aan de Belastingdienst, door middel van het aanvragen c.q. wijzigen van een VAR-WUO of VAR-ROW. Wellicht gaat men hier soepel mee om.

 

Succes,

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Met name op juridisch gebied, aansprakelijkheid e.d, zit er een groot verschil. Dat is zeker iets om rekening mee te houden.

 

Een factuur sturen is natuurlijk niet zo moeilijk en kan ook gewoon maar de hele situatie veranderd wel. Je moet je afvragen wat je er mee wint om te factureren, mag je in overleg met je baas een hoger tarief rekenen o.i.d. waardoor het de moeite waard is?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

De voorgestelde constructie zal onmiddellijk stuiten op de zelfstandigheidseisen. De belastingdienst zal de constructie aanmerken als een fictief dienstverband. Het enkele feit dat de werkgever al de belastingen en sociale premies inhoudt voor de drie dagen maakt dat deze constructie niet gaat werken.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het met Edward eens. De financiele risico's voor zowel jou als je werkgever zijn aanzienlijk indien de Belastingdienst hier induikt.

 

Tevens is het zo dat zodra je bij de werkgever "op vrijdag" vertrekt als werknemer, om "op maandag" als freelancer terug te keren, dit ontslag fiscaal en juridisch niet heeft plaatsgevonden. Er is dan sprake van een "voortgezet dienstverband".

 

Er zijn verschillende manieren om dit te vermijden. Mocht je daar meer over willen weten, stuur me dan svp een mailtje.

 

Groet

Kees

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.