• 0

Boekhoud gegevens

Beste mensen,

 

Ik ben me aan het verdiepen in de materie van het ondernemersschap. Veel dingen snap ik naar mijn idee al wel, maar alleen de finaciële kant blijft spoken voor mij.

 

Wat ik graag zou weten is het volgende.

 

De op te starten onderneming zou een VOF moeten worden samen met een collega. We gaan ons bezig houden met een 3 tal dingen, training, verkoop en outdoor assistentie op medisch gebied.

 

Klopt het als ik het zo bereken?

 

We verdienen met een opdracht 500 euro excl BTW. Inclusief wordt dit dus 595 euro.

Hiervan moeten we dus 95 euro af dragen aan de belastingdienst. Tevens willen we beide van deze 500 euro 150 euro "salariskosten". Hierover zullen we ook belasting moeten betalen (42% ??, dit hebben we nu beide als tarief bij onze werkgever), betekend dus dat er 87 euro overblijft netto toch?

 

Kort door de bocht zou het betekenen dat er van de 595 euro totaal 221 euro naar de belastingdienst gaat en dat er 174 euro (2x 87) naar ons als "salaris" en dat er dan 200 euro overblijft als winst.

 

Of heb ik het helemaal mis.

 

Weet iemand misschien waar ik een simpel schemaatje kan vinden waar ik deze variabelen in kan vullen en zo kan kijken wat er netto onder de streep overblijft als "salaris" ?

 

Graag hoor ik van jullie, waarschijnlijk ben ik weer veel te ingewikkeld aan het denken.

 

Hartelijke groet.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Thijs,

 

Het is inderdaad een wat ingewikkelde gedachte. Als vof wordt je fiscaal net zo behandeld als een eenmanszaak. Je kunt natuurlijk wel een zeker bedrag per periode als salaris aanmerken maar uiteindelijk wordt de winst in de vof over een boekjaar verdeeld over de partners volgens afspraken en fiscaal gezien als winst voor de privé persoon. Of er dan 42% moet worden betaald is een vraag die eerst aan het einde van het boekjaar kan worden beantwoord omdat dat percentage afhankelijk is van de hoogte van de winst.

 

Van de verdiende 500 Euro moeten eerst nog de bedrijfskosten van de vof worden afgetrokken. Eerst dan resteert de nettowinst welke dus kennelijk 50/50 wordt verdeeld.

 

Overigens is het niet van belang of deze winst wel of niet wordt opgenomen uit de vof. De winst wordt gewoon belastbaar inkomen.

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.