• 0

winstverdeling VOF

Goedenavond,

 

Ik ga deelnemen in een VOF. Het was vroeger een eenmanszaak met mij als werknemer.

We zijn nu bezig met het vennootschapscontract.

Ik krijg 1/3 van de aandelen en de andere vennoot (oorspronkelijke ondernemer) krijgt 2/3.

 

Nu vraag ik me af of de volgende constructie mogelijk en/of gebruikelijk is:

 

Ieder krijgt 5.000 per werkdag. Dus als we allebei fulltime werken krijgen we ieder 25.000 vast arbeidsloon.

De winst die resteert wordt als volgt verdeeld:

40% van de restant winst wordt verdeeld naar rato van gewerkte dagen; nu dus 50%/50%

60% van de restant winst wordt verdeeld volgens de aandelen (1/3,2/3)

 

Daarnaast vraag ik me af hoe bij een eventuele toekomstige opheffing van de VOF de waarde van het bedrijf verdeeld wordt? Volgens de verdeling van de aandelen (1/3,2/3)?

 

Daarnaast heb ik nog een vraag over wat gebruikelijk is bij langdurige arbeidsongeschiktheid, of wanneer één van beide besluit te stoppen met werken. Krijgt de niet werkende vennoot dan geen arbeidsdeel meer, maar nog wel gewoon de restant winst? En zo ja, hoelang gaat dat normaal gesproken nog door ?

 

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

 

Alvast bedankt!

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij dit soort bedragen ga ik toch twijfelen aan de rechtsvorm - een BV-structuur is wellicht wat beter op zijn plaats. En ik zou wat professionele adviseurs inschakelen. Daar valt veel mee te verdienen c.q. besparen!

 

Bij een VOF vindt de winstverdeling plaats volgens de gemaakte afspraken. Het 'salaris' is feitelijk ook gewoon winst. De eigendomsverhouding is 1/3-2/3, maar de winstverdeling ligt meer in het voordeel van de 1/3 eigenaar. Dat is op zich geen probleem en komt vaker voor.

 

Daarnaast vraag ik me af hoe bij een eventuele toekomstige opheffing van de VOF de waarde van het bedrijf verdeeld wordt? Volgens de verdeling van de aandelen (1/3,2/3)?

Normaal wordt in het contract ook een winstverdeling bij verkoop/liquidatie opgenomen. Zeker in een geval als deze, waarin de winstverdeling afwijkt van de eigendomsverhouding. Ik ben geneigd om dezelfde winstverdeling aan te houden.

 

Meestal is er overigens ook een bepaling opgenomen dat de stille reserves die er op dit moment mogelijk inzitten (goodwill) van de oorspronkelijke eigenaar blijven.

 

Daarnaast heb ik nog een vraag over wat gebruikelijk is bij langdurige arbeidsongeschiktheid, of wanneer één van beide besluit te stoppen met werken. Krijgt de niet werkende vennoot dan geen arbeidsdeel meer, maar nog wel gewoon de restant winst? En zo ja, hoelang gaat dat normaal gesproken nog door ?

 

Ook dat is wat je afspreekt. Staat er niets in, dan krijg je ook niets, behalve je aandeel in de overwinst (dus wat je krijgt op basis van de eigendomsverhoudingen). Dat blijft doorgaan totdat je geen medevennoot meer bent. (ook over uittreden zullen er bepalingen in het contract staan).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Was het maar 1.3 miljoen per jaar ;-)

Het is inderdaad 5.000 euro per werkdag op jaarbasis!

 

>> Normaal wordt in het contract ook een winstverdeling bij verkoop/liquidatie opgenomen. Zeker in een geval als deze, waarin de winstverdeling afwijkt van de eigendomsverhouding. Ik ben geneigd om dezelfde winstverdeling aan te houden.

 

Bedoel je om alle winst volgens de eigendomsverhoudingen te verdelen? Of juist andersom?

Mag je zelf weten hoe je de eindwaarde verdeeld bij beeindiging van de vof? Of moet dit in overeenstemming zijn met de winstdeling gedurende het bestaan?

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

hehe, ik had net zo goed gelezen als Odeon...

 

Je mag helemaal zelf weten hoe je welke winst gaat verdelen. Dat hoeft voor de stakingswinst niet hetzelfde te zijn als voor de normale winst (de stakingswinst zul je meestal niet op basis van gewerkte uren doen, omdat je vaak niet kan zien wanneer die is ontstaan).

 

Zolang je geen bijzondere band (familie, etc) met je medevennoot hebt, handel je per definitie zakelijk, dus zal de belastingdienst er weinig op aan te merken hebben. Wel is het (met name voor de huidige eigenaar) belangrijk om te kijken hoe de overdracht/inbreng in de VOF plaatsvindt, omdat de belastingdienst daar wel in is geinteresseerd. Het kan namelijk zijn dat de huidige eigenaar fiscaal winst gaat realiseren bij de overdracht, terwijl dat niet nodig is (er zijn mogelijkheden om dit fiscaal "geruisloos" te doen).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Tip: houd in je contract vast rekening met de nieuwe Wet inz. titel 7.13 BW. De vof bestaat nl. nog maar (naar verwachting) 3 maanden. In het nieuwe OV (openbare vennootschaps-) recht zijn bepalingen omtrent vermogen, toe- en uittreding drastisch anders dan huidige wetgeving. Hoe bestaande contracten worden geconverteerd is nogal onduidelijk. Daarom leg ik mijn cliënten een OV®-contract voor (thans een vof/maatschapscontract, o.b.v. toekomstige wetgeving), om allerlei misverstanden te voorkomen. Dit doet niet iedere jurist. Thans zelf een vof-contrac opstellen is m.i. erg risicolvol. Zeker bij vastgoed CV's, vof's in conversie in OVR een hot-issue.

 

Kijk dus ook vooruit!

 

Succes.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.