• 0

ondernemer voor de inkomstenbelasting: criteria

hallo, ik ben begin 2006 begonnen met mijn webwinkel. Het eerste jaar verliep goed qua omzetten, maar door veel te investeren in nieuwe producten (assortiment) en een aantal hoge startkosten, heb ik het eerste jaar met een verlies van 1000 euro afgesloten. Ik heb zo'n 1500 klanten, en zo'n 1900 uur in de onderneming gestoken. Daarnaast wegens financiën mijn bijbaantje van 5 uur in de week (jaja... da's ongeveer 21 uur per maand) aangehouden. Daar ben ik inmiddels overigens mee gestopt aangezien de investeringen zich beginnen terug te verdienen. 8)

 

Afgelopen week kreeg ik mijn voorlopige aanslag voor de IB 2006 binnen. Of ik even 3000 euro wil dokken inplaats van de teruggaaf van 300 euro. (en mijn verzamelinkomen is even vertienvoudigd vergeleken met wat het was bij de aangifte) :-X

"De belastingdienst is afgeweken van uw aangifte. Voordat u de definitieve aanslag ontvangt, wordt u hierover geïnformeerd". Ik ben natuurlijk meteen aan de telefoon gaan hangen, maar geen medewerker bij de belastingdienst die er iets over kan zeggen. Mijn vermoeden is dat men bij de belastingdienst besloten heeft dat ik geen echte onderneming drijf.

 

Heeft iemand eerder hiermee te maken gehad? Tips voor wat ik kan doen? Mijn boekhouder heeft bezwaar ingestuurd, maar wat als idd blijkt dat de belastingdienst vindt dat ik geen echt bedrijf run? Ik heb een complete urenadministratie en het zal echt geen probleem zijn om aan te tonen hoeveel uur ik er in heb gestoken.

 

pff, ik ben echt teleurgesteld, ik heb me helemaal gek gewerkt om al een jaar na de start winst te maken! Ik zal toch zeker niet het eerste bedrijf zijn dat het eerste jaar verlies heeft? Lijkt me toch redelijk normaal in de detailhandel. Als je een dienst levert heb je niet zoveel kosten, maar ik heb een lieve 16.000 euro gestoken in producten en als je dat niet kunt opgeven als inkoop ben ik mooi de pineut zeg.

Zo, lekker om dat even van je af te schrijven, maar nauurlijk zijn wat tips ook fijn :-*

 

O, en deze link had ik gevonden:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_ondernemerworden/ondernemen_ondernemerworden-02.html

* Maakt u winst? Zo ja, hoeveel?

Als u slechts marginale winst heeft en/of structureel verlies leidt, is het niet aannemelijk dat u winst gaat maken. Er is dan geen sprake van een onderneming.

Inmiddels maak ik dus wel winst, ik leef er van. Maar in 2006 dus nog niet. Hoe bepaalt de Belastingdienst na 1 jaar of het aannemelijk is dat ik winst ga maken?! En hoe breng ik ze aan het verstand dat ik nu wel winst maak!

* Hoe zelfstandig is uw onderneming?

Als anderen bepalen hoe u uw onderneming moet inrichten en hoe u uw werkzaamheden uitvoert, dan is er meestal geen sprake van een onderneming.

Ik bepaal het al-le-maal zelf :P

* Beschikt u over kapitaal (in de vorm van geld)?

Kapitaal is voor veel ondernemingen noodzakelijk. U moet investeren in bijvoorbeeld reclame, inhuur van mensen en verzekeringen. Voldoende kapitaal om een onderneming te starten en enige tijd draaiende te houden, wijzen erop dat u mogelijk een onderneming heeft.

tsja, hier moet ik helaas op zeggen dat ik met zeer weinig euri's (niet al te lang na mijn afstuderen, hoe rijk is een gemiddelde student?!) ben begonnen, en dankzij flinke giften het eerste jaar heb uitgezongen

* Hoeveel tijd steekt u in uw werkzaamheden?

Als u erg veel tijd aan een activiteit besteedt zonder dat dat rendement oplevert, is er meestal geen sprake van een onderneming. U moet daarentegen wel voldoende tijd aan uw werkzaamheden besteden om deze rendabel te maken.

Dit is even een lastige: als je verlies maakt (= veel tijd er aan besteden zonder rendement), is er geen sprake van een onderneming. Maar, dat is wel erg krom: als je het eerste jaar heel geld er in stopt waardoor je op verlies uit komt ... is dit dan ook 'niet rendabel' in de ogen van de belastinginspecteur.

* Wie zijn uw opdrachtgevers?

U streeft ernaar meerdere opdrachtgevers te hebben, onder andere om betalings- en continuïteitsrisico's te verminderen. Wanneer u meerdere opdrachtgevers heeft, neemt uw afhankelijkheid van een of enkele opdrachtgevers af en neemt uw zelfstandigheid toe. Als uw klantenkring echter voornamelijk uit uw familie en vrienden bestaat, wordt u niet als ondernemer erkend.

Nou dit zal geen probleem zijn met 1500 klanten in binnen- en buitenland

* Hoe maakt u uw onderneming bekend naar buiten?

U bent voor uw bestaan afhankelijk van opdrachtgevers. Om ondernemer te zijn, moet u zich voldoende kenbaar maken, bijvoorbeeld door reclame, een internetsite, een uithangbord of eigen briefpapier.

website natuuuurlijk! (professioneel ogend, maar ik denk niet dat de belastinginspecteur daarnaar heeft gekeken)

* Loopt u 'ondernemersrisico'?

Bestaat er een kans dat uw opdrachtgevers niet betalen? Gebruikt u uw goede naam voor de uitoefening van uw werkzaamheden? Bent u afhankelijk van de vraag naar en het aanbod van uw producten en diensten? Loopt u 'ondernemersrisico', dan heeft u waarschijnlijk een onderneming.

Met een webwinkel lijkt me dit toch wel het geval? Ik ben in ieder geval zeer afhankelijk van de vraag naar de producten die ik aanbied.

* Bent u aansprakelijk voor de schulden van uw onderneming?

Bent u aansprakelijk voor de schulden van uw onderneming, dan bent u ondernemer.

dat ben je toch altijd wanneer je eenmanszaak runt, of zie ik dat verkeerd? Nou, ja dus

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Allereerst wil ik je graag even verwijzen naar mijn weblog en wel de volgende: http://www.ondernemeneninternet.nl/weblog-over-ondernemen/ondernemer-to-be-or-not-to-be.html

Zoals de titel hopenlijk al doet vermoeden, gaat het hier over wanneer je nu ondernemer bent en wanneer niet.

 

Hobby geef je niet aan op je aangifte inkomstenbelasting, maar een bijverdiensten wel. Het verschil hiertussen is vaag, maar houdt wel in dat je het resultaat wel of niet moet aangeven op jouw aangifte. Daarna krijg je het verschil tussen bijverdiensten (resultaat uit overige werkzaamheden) of winst uit onderneming en bij deze laatste heb je dan weer de mogelijkheid of je wel of niet in aanmerking komt voor ondernemersaftrek.

 

Dit alles was te voorkomen geweest, want bij het aanvragen van de fiscale nummers dient een startersformulier te worden ingediend. Aan de hand van dit formulier bepaald de belastingdienst of je ondernemer voor de IB bent of niet. Ik vermoed dat de belastingdienst jou heeft ingedeeld als niet IB-ondernemer en nu een andere aangifte hebben ontvangen, dan zij hadden verwacht.

 

Bezwaar maken heeft dan alleen nut, als je deze goed onderbouwd, want eigenlijk had je al bezwaar moeten maken tegen de toekenning. Zet overigens ook in het bezwaar dat je gehoort wilt worden indien de inspecteur voornemens is om niet aan het bezwaar tegemoet te komen. Je kan dan je complete administratie meenemen en aan hem vragen of je ondernemer bent of niet. Immers als het bezwaar wordt afgewezen, heb je nog wel wat mogelijkheden, maar zijn deze wel beperkt.

 

Al met al ben ik bang dat er over een aantal zaken te gemakkelijk is gedacht. Vergeet daarnaast ook niet dat de belastingdienst nogal wat aangiften moet verwerken en hierbij alleen uitgaat van de gegevens die jij hebt opgegeven.

 

Tuurlijk worden er wel wat controles losgelaten op jouw aangifte (aansluiting omzet met de btw aangiften bijvoorbeeld), maar het raadplegen van jouw website hoef je niet te verwachten. De dienst heeft het al zo druk en dus daar absoluut geen tijd voor.

 

Veel succes met de bezwaarprocedure!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor je reactie!

 

ik heb de oorspronkelijk brief er nog eens bijgepakt, en daarin staat letterlijk: "dit is een voorlopig oordeel. Bij later onderzoek kan blijken of er wel of geen sprake is van ondernemerschap / inkomstenbelasting of inhoudingsplicht voor de loonbelasting". Bij deze brief werd vermeld dat ik voor de omzetbelasting ben opgenomen in de administratie. En inderdaad, niet voor de IB, zie ik nu.

Geen woord over de moglijkheid tot bezwaar en omdat er ook stond 'een voorlopig oordeel' heb ik er destijds niet zo veel aandacht aan geschonken.

 

Nu ja, het eerste bezwaar is al de deur uit. Maar even de reactie afwachten. Bedankt voor de tip om gehoord te worden, lijkt me erg zinvol want ik heb het idee dat ze niet goed genoeg hebben gekeken naar mijn zaak. Als iemand anders hier wel eens mee te maken heeft gehad, ben ik ook zeer benieuwd naar zijn/haar ervaring.

Link naar reactie
  • 0

Ervaring heb ik helaas wel met dit soort situaties. Ondernemers die eerst bij een andere boekhouder/accountant/adviseur zaten en voor deze problemen te rade kwamen bij mij. Helaas ben ik dan niet meer in staat de problemen te voorkomen, want dat is echt het halve werk.

 

Het verschil tussen ROW (resultaat uit overige werkzaamheden) en WUO (winst uit onderneming) is nogal vaag en sommige ondenrnemers switchen helaas nogal eens.

 

Mijn ervaringen met de belastingdienst zijn zeer goed, maar je moet wel weten hoe zij werken. Zij kunnen de stroom van aangiften maar op een paar simpele manieren controleren en jij hebt nu een van die manieren ondervonden.

 

Ik hoop dat het bezwaarschrift goed in elkaar zit, maar wees niet getreurd. Na het opleggen van de voorlopige aanslag en de daarbij samenhangende periode van 6 weken bezwaartermijn, komt ook nog de defintieve aanslag met wederom 6 weken bezwaartermijn. Je hebt dus nog mogelijkheden.

 

In de gevallen die ik heb moeten behandelen ,heb ik een kort bezwaarschrift opgesteld (ze moeten immers ook wat in het dossier kunnen doen voor de onderbouwing) en een dossier samengesteld voor het persoonlijke gesprek. Tijdens dit persoonlijke gesprek verstrek ik de belastingdienst dan mijn dossier en de conclusie is dan vaak dezelfde aan het einde van het gesprek als die van de inzet.

 

Een prognose overigens is een sterk dossierstuk. Hierin geef je immers duidelijk aan of je risico gaat lopen en welke inkomsten je denkt te gaan behalen in de toekomst. Wanneer de onderneming immers jou voorziet van een goed salaris, zul je niet gaan werken in loondienst. Ga je niet werken in loondienst, dan ben je al snel ondernemer als daarnaast geen andere inkomstenbronnen zijn!

 

Succes en even afwachten dus!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Het is gelukkig inderdaad de voorlopige aanslag en de motivering van de kant van de belastingdienst heb ik nog niet gezien. Het is dus een vermoeden van mij dat ze er vanuit uit gegaan zijn dat het inkomsten iut overige werkzaamheden zijn ipv winst. Het bezwaar dat nu is opgestuurd gaat hier nog niet op in, omdat ik van de belastingdienst nog geen reden heb doorgekregen dat er is afgeweken van de aangifte.

 

Is het trouwens mogelijk om alsnog bezwaar te maken tegen het oorrdeel dat ik alleen voor de omzetbelasting als ondernemer ben aangemerkt? Bij die brief stond niets over de mogelijkheid hiertoe, dus ik vraag me af hoe dat dan zit.

 

Nee, loondienst zit er voorlopig niet meer in (hoop ik!). Ik denk dat ik maar eens ga beginnen met het maken van een mooi dossier ;-)

Link naar reactie
  • 0

Begin heel benieuwd te geraken naar de inhoud van het bezwaarschrift. Deze had namelijk wel degelijk hiertegen in beroep moeten gaan. Al is het maar om de inkomstenbron te verschuiven van ROW naar WUO.

 

Het afwijken van de belastingdienst hoeft niet gemotiveerd te worden, omdat zij - volgens hun eigen gegevens - hebben aangegeven dat de inkomstenbron wordt aangemerkt als ROW.

 

In dat geval dus geen recht op startersaftrek, zelfstandigenaftrek, willekeurige afschrijvingen, investeringsaftrek, fiscale oudedagsreserve, etc., etc.

 

Succes met corrigeren!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

hmm, maar de belastingdienst heeft nergens zelf aangegeven dat 'de inkomstenbron wordt aangemerkt als ROW'. Op de aanslag staat alleen dat er is afgeweken en dat meer info nog volgt vóór de definitieve aanslag.

 

Is het niet een beetje lastig bezwaar maken als je niet zeker weet wat de reden is van het afwijken van de aangifte? Dan is het toch logischer dat je eerst vraagt om motivering en dan bezwaar maakt? Of denk ik nu verkeerd? Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo thuis ben in belastingdienst-denkwijzen.

 

Overigens nog een vraag. Op de site van de belastingdienst lees ik dat voor het berekenen van resultaat uit overige werkzaamheden grotendeels dezelfde regels gelden als voor het berekenen van winst uit onderneming. Nu weet ik inderdaad dat startersaftrek en zelfstandige aftrek niet mee mogen doen (de overige zaken die je noemt zoals investeringsaftrek en fiscale ouderdagsreserver spelen in mijn geval geen rol). Maar zoiets als productinkopen mag je toch wel van de omzet aftrekken?!

Link naar reactie
  • 0

Ik ken natuurlijk niet de exact tekst van jouw bezwaarschrift en de mededeling van de belastingdienst, maar ik ben altijd voor helderheid. Je kan nu al op jouw klompen aanvoelen waardoor het probleem ontstaat, dus meteen die koe bij de horens vatten zou ik zeggen. Scheelt een hoop tijd en kan een versnelde en gemakkelijke procedure bij de belastingdienst opleveren vandaar.

 

De wijze van administreren voor een ROW is hetzelfde als WUO, maar dan komen de verschillen. Bij een ROW moet je een simpele balans (bezittingen, vorderingen en schulden) en resultatenrekening aangeven (opbrengsten minus kosten) en bij WUO een zeer uitgebreide. Daarnaast biedt die WUO de mogelijkheid tot willekeurige afschrijven en zovoort, enzovoort. Deze zaken waren niet bij jou van toepassing, dus dan blijven de verschillen beperkt in aangeven.

 

Succes met de belastingdienst

 

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Nu wordt het toch wel heel gek, want stel je deze situatie eens voor:

omzet: 20.000

ingekochte producten: -15.000

kosten: -6.000- (porto, vervoer etc.)

-------------------

resultaat: -1.000

 

Of je nu over winst uit onderneming spreekt, of resultaat uitoverige werkzaamheden, inkopen zou je toch van omzet af moeten kunnen trekken. Dus zelfs áls de belastingdienst mij niet tot ondernemer bombardeert, zouden we toch op een resultaat van -1.000 uit moeten komen.

 

Maar wat staat er op de aanslag: verzamelinkomen 14.000. Kan het nu ook nog zo zijn dat de belastindienst vindt dat de ingekochte producten privé zijn?! (een krankzinnige gedachte overigens gezien de hoeveelheden, maar dat terzijde)/ En wat mag je daar dan weer tegen beginnen ???

Ik vind deze nog:

http://www.lancelots.nl/forum/showthread.php?p=6715

Echter kan het zijn dat de inspecteur bij ROW vindt dat de investeringen niet toe te rekenen zijn aan de onderneming, maar aan de privé persoon. Dit aantonen bij WUO lukt vaak niet, maar bij ROW wordt het regelmatig geprobeerd. Er is toevallig ook een draadje hierover al gestart.

dát draadje zou ik nu ook graag eens willen lezen. Ik kan hem helaas niet vinden.

 

 

je kan nu al op jouw klompen aanvoelen waardoor het probleem ontstaat

Dat is het hem nu net, ik dácht dat ik het wist, maar het wordt me nu een heel stuk onduidelijker.

 

Ook van http://www.lancelots.nl/forum/showthread.php?p=6715

Met betrekking tot winst uit onderneming (WUO) of resultaat uit overige werkzaamheden (ROW) heeft de belastingdienst al aangegeven waartoe zij jou rekenen. Aan de hand van het formulier startende ondernemers heeft de belastingdienst kunnen bepalen of jij een ondernemer bent voor de inkomstenbelasting (en dus WUO) of niet. Dit staat in de brief, waarin je ook kennis hebt genomen van het BTW-nummer.

Daarnaast heb jij ook nog een keuze. Wanneer jij aannemelijk kan maken dat jij ondernemer bent en dus WUO aangeeft op de aangifte, dan zal de belastingdienst moeten gaan aantonen dat dit niet juist is. Je geeft al aan dat je het urencriterium gaat halen en dus optimaal gebruik kan maken van de ondernemersfaciliteiten binnen de WUO.

Ik heb dus op de aangifte winst uit onderneming aangegeven, en hier zeg je dat de belastingdienst moet aantonen dat dit onjuist is? Laat ze maar komen dan ;D Nee beetje flauw natuurlijk, maar dit is wel zo'n beetje hoe ik dacht dat het ging tot ik de voorlopige aanslag ontving.

 

de exacte tekst op de voorlopige aanslag luidt trouwens:

"de belastindienst is afgeweken van uw aangifte. Voordat u de definitieve aanslag ontvangt, wordt u hierover geïnformeerd" That's it

ik ben het overigens helemaal met je eens dat je zoiets zo snel mogelijk moet zien op te lossen, maar ik ben eignelijk een beetje aan het uitvogelen nog waarom de belastingdienst is afgeweken. Ik kan wel hard gaan protesteren tegen reden A, maar als belastingdienst reden B aangeeft, heeft dat ook weer zo weinig zin.

 

In ieder geval heel erg bedankt voor je adviezen, en ik zal hier het verloop neerzetten

Link naar reactie
  • 0

Oke, rustig aan, zo heel veel is er nog niet aan de hand. Het gaat om een voorlopige aanslag, waartegen bezwaar is gemaakt. Volgens vaste rechtspraak is de benodigde motivering mede afhankelijk van de door de fiscus verstrekte informatie. Als de fiscus alleen aangeeft dat afgeweken wordt, is het dus voldoende om te zeggen dat het belastbaar bedrag te hoog is vastgesteld. Immers, je kan wel gokken wat de belastingdienst vindt, maar daarmee weet je het nog niet zeker.

 

Wel belangrijk:

- je krijgt niet (meer) automatisch uitstel van betaling, tenzij je daarom verzoekt in je bezwaarschrift (mocht je uiteindelijk toch moeten betalen, moet je wel rente betalen, nu 5,25% en vanaf 1 oktober 5,4%)

- Als je de definitieve aanslag krijgt, moet je ook daartegen een bezwaarschrift indienen. Je kan ook al reageren op de brief van de belastingdienst waarin staat waarom ze afwijken van de aangifte, maar stuur ook dan NA ontvangst van de definitieve aanslag nog een briefje waarin je bezwaar maakt, met verwijzing naar de eerdere brieven.

 

Je winstberekening ziet er op zich wel aardig uit, maar ik kan er niet aan zien of je alle ingekochte voorraad ook verkocht hebt, of dat je nog wat hebt liggen. De kostprijs van wat je nog hebt liggen mag je niet van je winst afhalen, maar komt op je balans terecht (net als je investeringen, etc.). Dat is dan dus niet privé, maar je mag de kosten pas later aftrekken.

 

"gemakkelijk" kom ik overigens niet vaak tegen bij de belastingdienst, en snel? Ach, alles is relatief he... Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar als ze niet eens de moeite nemen om even een vragenbriefje te sturen voordat ze afwijken, dan hoef je er meestal niet al te veel van te verwachten.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

't is hoe langer ik er over nadenk, hoe raarder het is. Maar ja, dat is natuurlijk omdat ik gewoon niet weet waaróm er is afgeweken. En ik vind het vreemd dat er wordt afgeweken, zonder dat er eerst om extra info gevraagd wordt.

 

Wat de voorraad betreft: daar heb ik in 2006 natuurlijk wel een gedeelte van verkocht, maar niet alles. Ik ben vooral bezig geweest om mijn assortiment (en dus voorraad) behoorlijk uit te breiden. Investeren noem ik dat zelf, maar dat is 't geloof ik niet in boekhoudtermen ;D. De waarde van de voorraad aan het einde van het boekjaar was (om het in verhouding te laten met de andere bedragen) zo'n 6.500 euro. Is dat trouwens van belang voor het berekenen van ROW?

 

je krijgt niet (meer) automatisch uitstel van betaling
Hmm.. op de site van de belastingdienst staat (http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/betalen/betalen-18.html).

Als u bezwaar maakt tegen een belastingaanslag, kunt u alleen uitstel van betaling krijgen voor het bedrag waarmee u het niet eens bent. De Belastingdienst beschouwt uw bezwaarschrift dan ook alleen als een verzoek om uitstel van betaling als u in uw bezwaarschrift aangeeft met welk bedrag van de aanslag u het niet eens bent.

Als u het bedrag en de berekening hiervan niet vermeldt, verleent de Belastingdienst geen uitstel van betaling.

 

In het bezwaar is uiteraard het bedrag genoemd en een kopie gedaan van de oorspronkelijke aangifte (dus de júiste cijfertjes) dus dat is in orde. :) dank voor de tip iig

 

- Als je de definitieve aanslag krijgt, moet je ook daartegen een bezwaarschrift indienen. Je kan ook al reageren op de brief van de belastingdienst waarin staat waarom ze afwijken van de aangifte, maar stuur ook dan NA ontvangst van de definitieve aanslag nog een briefje waarin je bezwaar maakt, met verwijzing naar de eerdere brieven.

Ok, dus ik ontvang (als ze doen wat ze beloven) binnenkort hun brief met de reden van de afwijking, en daar kan ik dan alvast op reageren. Als de definitieve aanslag komt en die is ook niet naar mijn wens, dán stuur ik pas het officiële bezwaar tegen de definitieve aanslag, met verzoek om gehoord te worden; want ik wil mijn woordje dan wel doen. Als het zover komt. Hopelijk niet, maar je weet maar nooit.

 

En dan is er natuurlijk ook nog de kans dat dit alles berust op een foutje, bijv. een technische storing bij de belastingdienst. Ik houd jullie op de hoogte van deze thriller :-[

Link naar reactie
  • 0

Een voorlopige aanslag is natuurlijk terecht. Bij loontrekkers wordt de IB maandelijks ingehouden, dat kan bij de ondernemer niet. Vandaar. Normaliter geef je zelf aan wat je van het volgende jaar verwacht en daarop krijg je de voorlopige aanslag. Het jaar daarop wordt het met je aangifte vereffend. Je krijgt terug als je via de VA te veel betaald hebt. Wat is in godsnaam daar fout aan? Als je niets voor de (voorlopige aanslag) hebt opgegeven, dan maakt de fiscus een schatting.

 

Ave Karel

Link naar reactie
  • 0

??? @Karel: dit ging om een VA nav een afwijking van de aangifte. TS verwachtte obv de aangifte een teruggaaf, maar moet nu bijbetalen. Gaat dus over iets anders.

 

Gelet op de datum van de vorige posts ben ik wel nieuwsgierig hoe dit is afgelopen.

 

 

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Het is inderdaad alweer ene tijdje geleden, maar ik wil er toch nog even op reageren: stot op heden heeft de belastingdienst geen besluit genomen... nog niets wijzer dus, maar de voorlopige aanslag is en blijft veel te hoog.

 

Ik snap natuurlijk best dat je terugkrijgt wat je bij de voorlopige aanslag teveel hebt betaald, maar de situatie was dat ik als beginnend ondernemer zeer weinig inkomen had. De bijna 4.000 euro die ik in totaal zou moeten betalen volgens de VA kon ik een jaar geleden onmogelijk ophoesten, of ik had mijn bedrijf weer moeten staken. Bovendien was aangifte al ingediend waaruit ik een kleine teruggaaf zou moeten krijgen. Vandaar mijn schrik en protest. Maar als de belastingdienst met wat concreets komt mbt tot 2006, zal ik het hier melden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.