• 0

Informatie Beheer Groep en een bedrijf

Bijna afgestudeerd, per augustus officieel helemaal klaar. Dus ook geen studiefinanciering meer. Nu mag je per jaar € 9.847,22 bijverdienen.

 

Na contact gehad te hebben met de IB-Groep en wat discussies, want die man wist ook niet alles, begrijp ik het onderstaande:

 

Max. bij te verdienen per jaar: € 9.847,22

Max. bij te verdienen per maand: € 9.847,22 / 12 = € 820,60

Max. bij te verdienen t/m aug: 8 x € 820,60 = € 6564,81

 

Bij een eigen bedrijf kijken ze naar de "winst uit onderneming".

Dit krijgen ze van de belastingdienst en is niet terug te herleiden naar een aantal maanden. Ze delen het dus gewoon door 12.

 

Momenteel ben ik nog werkzaam bij mijn werkgever, in loondienst. Uitendelijk betekend het dus dat mijn winst uit onderneming + loon uit loondienst, niet hoger mag zijn als die € 9.984,- ondanks dat ik niets meer met de IB groep te maken heb.

 

Klopt deze redenering?

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik had ook naar hun terugemaild, want volgens mij klopte zijn antwoord niet helemaal. Dit kreeg ik vanmorgen als antwoord:

 

Het is goed dat je me terugmailt. Ik heb nl. een fout gemaakt bij het beantwoorden van je vraag: Je winst uit onderneming wordt door 12 gedeeld en dat is het "toetsingsinkomen" per maand. In de periode dat je studiefinanciering hebt dus tot en met augustus mag je winst zijn: EUR 9847,22. Dus voor heel 2003 EUR 14770,83.

Sorry voor het aanvankelijk verkeerde antwoord. Investeren in je bedrijf lijkt me zowiezo een uitstekend plan en niet alleen voor het behoud van je studiefinanciering!

 

 

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Hé Persoon,

 

Deze heb je natuurlijk niet van mij, dat begrijp je. Maar.... als je op de grens hangt kan je, buiten investeren, ook met je facturatiemoment verleggen. Je kan er voor kiezen een aantal klanten pas aan het einde van een project te factureren. Dit zorgt ervoor dat de omzet pas in 2004 gerealiseerd word.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat is wel wat ik gedaan heb toendertijd inderdaad. Een beetje schuiven met de prive kosten (schuif ze gedeeltelijk naar je zaak) kan wat helpen, maar goed, je wil natuurlijk geen computers blijven kopen en aan drie bureau's heb je ook niks.

 

Ik kan er helaas zo ook weinig op verzinnen :-\

 

Hmm, is dit afhankelijk van de ondernemingsvorm?

Link naar reactie
  • 0

Ja, in dit geval ging het om een vof of eenmanszaak. Als je een B.V. hebt ligt de zaak toch wel wat anders.

 

Bij een B.V. moet je jezelf in principe een minimum (directeurs)salaris uitbetalen. Je kunt het tegen de belastingdienst wel hardmaken dat je een aantal jaren (zolang je verlies draait bijvoorbeeld) minder uitbetaald.

 

Misschien heb je concrete vragen of meer info over je situatie, dan kunnen we je misschien beter helpen...

 

Link naar reactie
  • 0

Ja, in dit geval ging het om een vof of eenmanszaak. Als je een B.V. hebt ligt de zaak toch wel wat anders.

 

Bij een B.V. moet je jezelf in principe een minimum (directeurs)salaris uitbetalen. Je kunt het tegen de belastingdienst wel hardmaken dat je een aantal jaren (zolang je verlies draait bijvoorbeeld) minder uitbetaald.

 

Misschien heb je concrete vragen of meer info over je situatie, dan kunnen we je misschien beter helpen...

 

 

Ik heb geen concrete vragen ik wilde alleen weten waar je in het geval van een student het beste aan kan beginnen i.v.m. de IB groep.

 

Bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Als student zou ik sowieso geen B.V. beginnen. De kosten zijn hoog en wegen waarschijnlijk niet op tegen de omzetten die je zult krijgen als het een naast-je-studie-bedrijf is. Mochten die er wel tegenop wegen, wat boeit die studiefinanciering je dan nog ;D. Blijft er dus eigenlijk nog maar één optie over (tenzij je aan stichtingen of verenigingen wil beginnen) en dat is een eenmanszaak/vof. Als je geen andere bijbaan hebt en niet al te veel verdient met je zaak, dan is het best mogelijk om onder de grens te blijven...

Link naar reactie
  • 0

Hoi Persoon,

Buiten de oorzaak HOE je meer dan het 'toegestane inkomen' van de studiefinanciering verdient, is het enkel en alleen een verhaal van terugbetalen vanaf het moment dat je afgestudeerd bent, of wanneer je ermee kapt. Het teveel ontvangen geld (stufi) wordt bij eventuele overige studieschuld ingedrukt en dat betaal je naar draagkracht terug.

Ik ben zelf afgelopen jaar over dit bedrag heen gegaan; dit zie je dan weer met ingang van afbetalen terug.

Succes met starten bedrijf!@

Sascha

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.