• 0

Copyright uitgeverijen

Hallo beste mensen,

 

 

Ik wil jullie het volgende voorleggen.

Ik heb wat speurwerk gedaan m.b.t. het opnieuw uitgeven van een boek [en].

Ik begrijp nu, zoals ik heb kunnen nalezen op Wikipedia, dat de auteursrechten komen te vervallen voor 1923 50 jaar na het overlijden van de maker en na 1923 70 jaar na het overlijden van, in dit geval de auteur.

 

Nu is mijn vraag: ik heb al eerder een onderzoekje gedaan m.b.t. het [opnieuw] uitgeven van een boek en hoorde van een uitgeverij dat zij de auteursrechten hadden ovegenomen.

Nu achteraf gezin heb ik er mijn grote twijfels over, want ik vind hier niets van terug, dat dit klopt, denk ik en ook kan ik nergens terug vinden dat zij dit boekje opnieuw hebben uitgegeven.

 

Kan een expert mij over de waarheid omtrent mijn vraag en op een op waarheid en onderbouwd antwoord geven?

 

Want ik moet wel weten waar ik aan begin!

 

Vooropgesteld; de auteur was overleden in 1900.

 

Ik hoop op [gedegen] antwoord [en].

 

Alvast bedankt!

 

En met een vriendelijke groet van,

 

Henr Klein

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo, vriendelijk bedankt voor uw antwoord, maar ik heb nog een vraagje...betekend dit dat die uitgeverij ''wat uit zijn nek zat te zammen''?

 

Betekend dit voor mij groen licht?

 

Ik neem aan dat u niet de eerste de beste bent, die mij antwoord, aangezien ik aanneem dat de moderators experts zijn.

 

U begrijpt, dat, voordat ik aan de slag kan gaan, ik wel alle zekerheid wil hebben, anders word ik misschien vervolgd ofzo.

 

In afwachting verblijf ik op uw reactie,

 

Met een vriendelijke groet van,

 

Henri Klein.

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat u niet de eerste de beste bent, die mij antwoord, aangezien ik aanneem dat de moderators experts zijn.

 

Even terzijde: renep is (nog) geen moderator, maar nog belangrijker uiteraard is dat moderators enkel opletten of de discussies allemaal netjes verlopen en of iedereen zoveel mogelijk antwoord krijgt op zijn of haar vragen. Weeg dus sowieso altijd de antwoorden die je krijgt, want moderators zijn dus slechts leden zoals elk ander hier :)

 

Overigens kan Google je ook een eind evrder helpen met je vraag. Succes!

Link naar reactie
  • 0

 

Niet goed begrepen. Dit is een forum waar ondernemers elkaar helpen. Er is allerlei expertise, maar iedereen kan vragen stellen en antwoord geven (mits passend bij de doelstellingen en regels van het forum), dus je krijgt groen en rijp door mekaar.

 

Afgaande op de diverse bronnen over auteursrecht, kun je een originele tekst na afloop van de genoemde periodes vrij gebruiken. De originele tekst, niet een versie die later geredigeerd is.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dus m.a.w. ik heb hier een boekje voor me liggen, gedateerd uit 1934 geschreven voor 1900.

Deze is dus ook vrij van copyright?

 

Bedoel je misschien iets anders dan je vraagt? Want je vraagt een paar keer hetzelfde, terwijl TwaLevel en ik die vraag al hebben beantwoord, je eigenlijk zelf het antwoord al hebt gegeven en dat antwoord bovendien vrij eenvoudig in allerlei bronnen is te verifiëren.

 

Overigens, ik ben hier inderdaad geen moderator en ik ben ook geen jurist. Ik ben zelf wel uitgever, heb regelmatig met auteursrechtkwesties te maken en weet er wel iets van. Als je een wat specifiekere vraag stelt, in plaats van een basisvraag telkens te herhalen, dan krijg je misschien ook nog wat reacties van de juristen die hier rondhangen.

Link naar reactie
  • -1

Wat dat betreft zijn jullie maar kort door de bocht.

Ik heb al vaker es een keer een topic gemaakt, maar werd a.h.w. ook een beetje de mond gesnoerd.

 

Ik stel gewoon op mijn manier vragen. Sorry dat ik niet hetzelfde IQ heb als jullie.

 

Ik wil gewoon zekerheid, maar stel mijn vragen hier niet meer!

 

het weekend is voorbij, dus ik heb een notaris in mijn woonplaats gebeld en die gaf mij op een hele vriendelijke en begrijpelijke manier uitleg en antwoord!

 

Tabee!

Link naar reactie
  • 0

Hallo hallo,

 

Geen paniek Henri. Je vraag is legitiem. Wanneer vervalt het auteursrecht en kan het vernieuwd worden. Over die zaken heerst nu duidelijkheid (bedankt renep en twalevel).

 

De manier waarop je de vraag stelt is echter ongebruikelijk. A: je eist een antwoord en wel een juist antwoord en B: je eist impliciet een soort garantie dat jij dat boek (waarvan we niet weten welk boek het is) vrij mag uitgeven zonder afdracht van auteursrechten.

 

Dat is precies één stap te ver. Die inschatting moet je zelf maken. Volgens de uitgangspunten van de auteurswet zou het boek vrij zijn van auteursrechten. Er zijn echter uitzonderingen mogelijk, dus je mag van ons geen harde uitspraken verwachten. Dat heeft niks met IQ te maken.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.