• 0

Ondernemerschap en onderwijs

Ik was vandaag bij het congres "Ondernemerschap en Onderwijs" in Den Haag waar o.a. de meest ondernemende "publiek gefinancierde" onderwijsinstelling werd bekend gemaakt (Is het Albeda-college geworden) en er een aantal best-practices werden gepresenteerd om ondernemerschap onder aandacht van studenten en leerlingen te brengen.

 

Erg interessant om te zien dat sommige scholen er al erg vroeg (basisschool) bij zijn om ondernemerschap te stimuleren. Al op deze jonge fase kinderen er op attent maken dat ondernemerschap een mogelijkheid voor ze is, daar zie ik zeker wat in! In deze categorie valt ook het initiatief van BizWorld, ik ben ook erg benieuwd naar de resultaten/voortgang van dit project. Ik hoopte op deze dag de stand van BizWorld te kunnen bezoeken voor meer informatie, maar helaas was die er niet ???

 

Ik ben er helemaal voor om al zo vroeg mogelijk (vanaf basisonderwijs) scholen de mogelijkheid te bieden om ondernemerschap te stimuleren en scholen daar dus ook financieel mee te steunen en ze de mogelijkheid geven om daar tijd voor vrij te maken. Iemand reacties hier op?

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi allemaal,

 

Ik reageer even als moeder met kids in de basisschool leeftijd en als aankomend(stormend ;D ;D) ondernemer.

 

Als je ziet dat o.a iemand van de landmacht, een student in technologie en iemand die werkzaam is in de horeca op de basisschool langskomen met informatie (vooral de pennen, petjes, folders en tassen zijn erg in trek bij de kids), denk ik dat ook het ondernemersschap best een plaats moet kunnen krijgen.

Maar met als doel: bevorderen van de samenwerking onderling, respect hebben voorelkaar etc.

 

De combinatie: kennismaken met het ondernemers vak en de sociale aspecten daarvan zijn leerzaam en leuk.

Ik kan daar in iedergeval heel veel leuke dingen bij verzinnen.

 

Helaas hebben de scholen daarin maar een beperkte speelruimte, als er al ruimte voor kan worden vrijgemaakt dan zijn er nog zo veel leuke en belangrijke projecten die gedaan kunnen worden.

Behalve de minime speelruimte heb je ook nog eens te maken met overbelaste leerkrachten, die dit er echt niet bij kunnen doen, ze zijn al blij als ze hun taal en rekenlessen kunnen bijbenen.

 

Dus; Ja erg leuk, maar daar moet geld en mankracht tegenover staan.

 

Nu is het meestal zo dat je moet investeren in de toekomst, dus degene die in de toekomst baat heeft bij nieuwe ondernemers moet daarin investeren, wie zijn dat?...ministerie, ondernemers zelf..nog meer??

Dit gaat ook op voor de tijd / mankracht die erin gestoken moet worden.

 

Maar ik denk dat ondernemende ouders, samen met de leerkracht ook heel veel leuke dingen kunnen doen.

In alle gevallen moet er en heel goed plan voor gemaakt worden, zodat alle scholen daar wat aan hebben.

 

Denk ik.....

 

Greetz;

Tirza :)

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me de laatste tijd steeds meer af waarom er niet (meer) bewust gezocht wordt naar interactie tussen opleidingsinstituten op het gebied van technologie & wetenschap en de zgn. "Business Schools".

 

Vaak kun je constateren dat de afstuderenden van eerstgenoemden beschikken over een grote hoeveelheid kennis en innovatieve ideeën maar weinig geschoold zijn in/op de hoogte zijn van de in's & out's m.b.t. ondernemersschap. Afstuderenden van de tweede genoemde groep beschikken over het algemeen juist over ondernemersvaardigheden, maar zijn nauwelijks op de hoogte van de rijkdom aan ideeën en mogelijkheden in de wereld van technologie & wetenschap.

 

Combineer je die twee dan heb je mijns inziens potentieel prachtige partnerships: beide partijen vullen elkaar's sterkten & zwakten prachtig aan!

 

Neem nou dit forum: ik lees voortdurend prachtige voorstellen over gezamelijke ondernemingsplannen en groepsgewijs a/d slag gaan. De gedachte van samenwerking is dus blijkbaar niet 'raar'!

 

Weet iemand of er door Nederlandse opleidingsinstituten (van welke aard dan ook) al dit soort samenwerkingsverbanden gezocht worden? Ik kan me zelfs voorstellen dat je in één en dezelfde stad zowel wetenschappelijke als business-achtige instituten gevestigd zijn. Dan zou de stap toch niet zo groot hoeven te zijn? ::)

 

Gr.

 

 

 

 

Bengel.

Vijf minuten "babbelen" met de juiste persoon, levert vaak meer op dan 3 dagen zelfstudie. Opnieuw het wiel uitvinden is zonde van je tijd .....!

Bengel.

Link naar reactie
  • 0

Tirza,

 

Heel leuk dat je eigenlijk precies aangeeft waar BizWorld voor staat. Wij proberen middels het project BizWorld de druk op de leerkracht te verminderen door (ondernemende) ouders of vrijwillige ondernemers het project te laten begeleiden.

De resulaten van dit project (4 x 2 uur) waarbij leerlingen in groepjes van 6 een bedrijf opstarten en leiden geven aan dat zijn samenwerken als het belangrijkste ervaren wat ze gedurende het project geleerd hebben (70%!!).

Momenteel is de stichting BizWorld op zoek naar sponsoring om de Nederlandse vertaalslag te maken. Tevens wordt er een aanvraag ingediend bij de commissie O&O. Zodra fondsen gerealiseerd zijn kan een goede basis gelegd worden voor dit project in Nederland.

 

m.vr.gr.

Pauline

 

Stichting BIZWorld

Pauline van Dulken-Jansen

De Run 1101

5503 LB VELDHOVEN

Tel. +31 (0)40-2582725

Fax. +31 (0)40-2582707

GSM +31 (0)6-46 075 684

Http://www.bizworld.nl

mailto: pauline@bizworld.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi Pauline,

 

Gaat BizWorld ook les materiaal ontwikkelen en

zijn er al ideeën hoe dit in de praktijk op te zetten?

 

Is er ook een nederlanstalige versie van de website, vooral kinderen zullen het E-Business spel leuk vinden om te spelen....

 

(heb ik weer een leuke link voor mijn kinderwebsite)

 

Thanx,

Tirza

Follow your dream, Feel the fear and do it anyway

Link naar reactie
  • 0

Hoi Tirza,

 

De eerste vertalingen heb ik nu klaar en we kunnen eenvoudig project doen in het Nederlands doen.

We kunnen pas het materiaal echt laten ontwikkelen zodra fondsen gerealiseerd zijn. We hopen dit deze zomer geregeld te hebben zodat we het materiaal voor het nieuwe schooljaar klaar hebben.

Tevens zal er dan tevens aan een website versie gewerkt worden.

 

Pauline

 

Stichting BIZWorld

Pauline van Dulken-Jansen

De Run 1101

5503 LB VELDHOVEN

Tel. +31 (0)40-2582725

Fax. +31 (0)40-2582707

GSM +31 (0)6-46 075 684

Http://www.bizworld.nl

mailto: pauline@bizworld.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.