• 0

Heeft het zin een bv te starten als je naar het buitenland gaat?

Hallo,

 

ik heb al anderhalf jaar een eenmanszaak, in de consultancy.

 

Om risico's te beperken, en omdat ik nieuwe internetactiviteiten wil gaan ontplooien, naast mijn huidige consultancyactiviteiten, wil ik twee bvs oprichten. Van mijn accountant heb ik begrepen dat een werkbv en holding de juiste structuur is.

 

Echter over 2 jaar zal ik me waarschijnlijk gaan vestigen op de Nederlandse Antillen (Curacao).

 

Kan je nog eigenaar zijn van een Nederlandse BV als je op Curacao woont? Heeft het zin om deze bv's op te richten? Hebben jullie ervaring hiermee?

 

groet,

 

Conguero

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Beste Conguero,

 

Je kunt nog eigenaar van een Nederlandse BV zijn als je naar het buitenland emigreert. Geen enkel probleem.

 

Waar je voor moet oppassen is het volgende:

 

Als jij naar het buitenland emigreert, zal de fiscus aannemen dat de werkelijke leiding van jouw BV ook is ge-emigreerd naar het buitenland. Zeker bij eenmans-BV's zal dit snel het geval zijn. Dat betekent dat je met de fiscus moet afrekenen over de opgebouwde winstreserves in jouw BV.

 

Dit kun je voorkomen door de werkelijke leiding in Nederland te houden door bijvoorbeeld het aanhouden van een Nederlands kantooradres van waaruit de BV de actviteiten verricht. Let er wel op dat dit de nodige realiteitswaarde heeft. Anders kom je in een soort "Guus Hiddink-situatie" terecht.

 

Indien de winstreserves op het moment van emigratie te verwaarlozen zijn, is er niets aan de hand en kun je met een gerust hart emigreren.

 

Denk er ook aan dat je bij emigratie ook moet afrekenen over de stille en fiscale reserves in je eenmanszaak, indien die niet in Nederland wordt voortgezet.

 

Succes,

 

Odeon

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.