• 0

VOF verhuurt rechten aan BV

Hallo,

 

Hierbij een voor mij ingewikkelde vraag. Ik hoop dat de experts hier een antwoord op weten.

 

Op dit moment werk ik vanuit een VOF. In deze VOF hebben wij een schuld gemaakt van €75.000 rek.courant. Deze is ontstaan door de ontwikkeling van een nieuw product. Door verkeerde beslissingen tijdens de start is deze ontwikkeling natuurlijk niet goed gefinancierd. Er ontbreekt op dit moment dus werkkapitaal.

 

Van de bank heb ik wel de garantie dat de volledige rek.courant aangehouden wordt.

 

Nu wil ik in de nieuwe situatie een BV opstarten met daarin een aantal aandeelhouders die zorgen voor in totaal €35.000.- werkkapitaal. Deze BV wil dan een maandelijks bedrag betalen voor het productierecht van het product uit de VOF. De VOF is zeg maar beheerder van de rechten van het product tot dat de BV de hele schuld van de VOF heeft afbetaald.

 

Is dit een mogelijke constructie? Het is voor mij op dit moment onmogelijk om investeerders aan te trekken binnen de huidige VOF.

 

[titel gecorrigeerd - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

De VOF is zeg maar beheerder van de rechten van het product tot dat de BV de hele schuld van de VOF heeft afbetaald.

 

Is dit een mogelijke constructie?

 

Twee vragen.

 

1. Als de VOF beheerder is, bij wie rust dan het intellectuele eigendom en welke afspraken zijn met die (rechts)persoon gemaakt?

2. Is het nu de bedoeling dat de BV de verplichtingen van de BV volledig overneemt op termijn?

 

Gedurende de overgangssituatie zou natuurlijk een licentie aan de BV kunnen worden verleend. Ik vraag mij echter in gerede af of investeerder bereid zijn om zo weinig zekerheid te aanvaarden. Investeerders zijn geen filantropen en willen tenminste enige zekerheid zien.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Hierbij antwoord op de vragen.

 

Ik ben eigenaar van de VOF welke verder zal gaan als eenmanszaak. De reden waarom ik een BV op wil starten is om het risico van de investeerders te beperken. De BV zal na een bepaalde periode de volledige rechten overnemen van de VOF. De verhuur/fee voor deze rechten zal zorgen voor de aflossing van de gemaakte ontwikkelingskosten. Hiermee is de huidige kredietverstrekker van de VOF tevreden en kan de BV een nieuwe start maken met voldoende werkkapitaal.

 

Ik weet alleen niet of ik tegen bepaalde problemen aan kan lopen bij het opzetten van deze constructie?

 

Link naar reactie
  • 0

Hierbij antwoord op de vragen.

 

Ik ben eigenaar van de VOF welke verder zal gaan als eenmanszaak. De reden waarom ik een BV op wil starten is om het risico van de investeerders te beperken. De BV zal na een bepaalde periode de volledige rechten overnemen van de VOF. De verhuur/fee voor deze rechten zal zorgen voor de aflossing van de gemaakte ontwikkelingskosten. Hiermee is de huidige kredietverstrekker van de VOF tevreden en kan de BV een nieuwe start maken met voldoende werkkapitaal.

 

Het is een toelichting maar geen antwoord op de vragen.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.