• 0

Programmatijden vermelden

Beste,

 

Voor een project is het benodigd de programmatijden van verschillende zenders te vermelden (dus denk aan 18.00 - NOS Journaal).

 

Nu vroeg ik me af: is dit juridisch toegestaan zonder toestemming (wellicht krijg ik die gewoon hoor, maar wel even afvragen voor ik ergens aan begin)? Mag ik zomaar programma's vermelden?

 

Punten die in mijn ogen tegen kunnen strijden:

  • Ik haal de informatie van de bronnen van de zenders zelf (denk aan hun website) waar zij copyright op hebben
  • Ik zou gaan in-direct gaan verdienen aan hun producten d.m.v. het vermelden ervan

 

Maar er zijn ook punten die het juist aannemelijker maken dat het toegestaan is:

  • Pure mededelingen doe ik in feite. Ik geloof niet dat de Volkskrant ooit iets juridisch zou kunnen winnen mochten zij er moeite mee hebben dat ik ergens vermeld dat er op zaterdag een Volkskrant Magazine in de krant zit. Zou bijvoorbeeld RTL4 niet net zo weinig te zeggen hebben als ik vermeld dat zij om bijvoorbeeld 18.00 RTL Nieuws uitzenden?
  • Ik verwijs naar hen, door de tijd en het programma te vermelden. Ik verdien niet aan de content (de programma's) zelf.
  • Ik vermeld enkel wát en wánneer, ik kopiëer geen beschrijvingen van programma's of soortgelijke content.

 

Persoonlijk zegt mijn gevoel dat als ze het bijvoorbeeld per e-mail zouden verbieden dit bluf zou zijn. Volgensmij mag ik vermelden wat ik wil zolang ik geen programmabeschrijvingen, fragmenten of dingen van dergelijke orde plaats zonder toestemming.

 

Graag zou ik jullie juridisch advies horen!

 

Alvast bedankt!

 

Michiel.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

"Programmagegevens van zowel publieke als commerciële omroepen genieten een vorm van bescherming tegen overneming door derden die verder reikt dan de gewone auteursrechtelijke geschriftenbescherming. De derde mag alleen zonder toestemming van de omroeporganisatie programmagegevens publiceren, indien hij bewijst dat de gegevens niet direct of indirect zijn ontleend aan de gegevens van die omroeporganisaties."

Bron: http://www2.law.uu.nl/priv/cier/nl/publicaties/Publicaties%20MdCB/03-III-omroep.pdf

 

"En tot slot: het kabinet is van plan met ingang van 2008 de programmagegevens vrij te laten geven."

Bron: http://portal.omroep.nl/nossites?nav=buvnwCsHjCqBfElCqCzB

 

"Door de Kamerleden Örgü en Bakker is dit initiatiefwetsvoorstel ingediend, dat voorziet in de kosteloze beschikbaarstelling van programmagegevens van omroepen aan derden. Daartoe is wijziging van de Mediawet noodzakelijk om te bereiken dat landelijke omroepen hun programmagegevens beschikbaar stellen, en wijziging van de Auteurswet om te bereiken dat programmagegevens zijn uitgezonderd van de geschriftenbescherming."

Bron: http://www.justitie.nl/onderwerpen/wetgeving/wetgevingsprogramma/privaatrecht/initiatiefwetsvoorstel-verstrekking-programmagegevens-ocw.aspx

Link naar reactie
  • 0

 

Goh, zoveel tijd aan je project besteed dat je de afgelopen jaren de krant niet meer gelezen hebt. De vrijgave van programmagegevens is al jaren een actueel thema. Harstikke aardig van Renep om je een voorzetje te geven; nu moet je verder je eigen research doen.

 

Topic gaat op slot.

 

Succes met het project! ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 145 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.