• 0

Opdracht bij voormalige werkgever: verkapt dienstverband?

Hallo ondernemers,

 

Waarschijnlijk ben ik niet de eerste met de volgende vraag maar ik kon het antwoord niet zo snel vinden op dit forum.

 

De situatie is deze: begin dit jaar was ik in loondienst bij werkgever X, vanaf maart tot op dit moment ben ik in loondienst bij werkgever Y, vanaf 1 oktober start ik als freelance informatieanalist (een IT-er dus). Ik heb mezelf ingeschreven bij de KvK, aangemeld bij de belastingdienst en inmiddels (zeer snel overigens) zowel een VAR-WUO als een BTW-nummer ontvangen.

 

Nu ben ik deze week benaderd door ex-werkgever X voor een opdracht die loopt van oktober dit jaar tot en met maart volgend jaar.

 

Loop ik, als ik deze opdracht aanneem, de kans dat de belastingdienst deze opdracht toch als een verkapt dienstverband beoordeeld?

 

Ik stel deze vraag omdat de opdrachtgever mijn ex-werkgever is. Als ik een soortgelijke opdracht (uitvoeren informatieanalyse en systeemontwerp) bij een soortgelijk andere opdrachtgever (grote verzekeraar met deels eigen IT-personeel, deels inhuur) zou krijgen, zou ik deze vraag niet stellen.

 

Erik Venema

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je aan de belastingdienst kunt aantonen dat je

 

-je sowieso je al in spant om meerdere opdrachten te verkrijgen

-misschien al meerdere opdrahcten hebt

-niet vijf dagen voor die opdrachtgever werkt, maar 3 of 4 (4x9 uur bijvoorbeeld)

 

Dan hoeft het niet gezien te worden als verkapt dienstverband. Vooral de laatste is belangrijk: als je opdracht al geen ruimte meer laat voor aqcuisitieinspanningen en andere opdrachten, wordt het bestrijden van een verkapt dienstverband wel erg lastig.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je snelle reactie.

 

Ik heb me inderdaad vlink ingezet om opdrachten te vinden. In dat opzicht ben ik dus gedekt maar in de omgeving waar ik werkzaam ben is het vaak niet mogelijk/wenselijk om meerdere opdrachten tegelijkertijd te doen. Daarvoor zijn de opdrachten te omvangrijk.

 

Is mijn aanname juist dat als ik maar voor zorg dat ik ná deze opdracht andere opdrachten krijg, bij andere opdrachtgevers, ik voor de belastingdienst 'goed' zit?

Link naar reactie
  • 0

In principe zit je dan goed. Als startende ondernemer begrijpen ze soms ook wel dat het niet altijd lukt om meteen 3 opdrachten per jaar te hebben, zeker niet bij omvangrijke opdrachten. Die inspanning om er meer te vinden is al 1 ding (en daar meot je dus mee doorgaan) en je zou kunen kijken of je sowieso in die periode nog wat kleine opdrachten erbij kunt doen, al duren ze maar een week oid. Je zit 'goed' met je VAR en opdrachten erna, maar je kunt 'beter'.

Link naar reactie
  • 0

Top! Dit geeft me voldoende zekerheid om vooruit te kunnen.

 

Die inspanning om er meer te vinden is al 1 ding (en daar meot je dus mee doorgaan) en je zou kunen kijken of je sowieso in die periode nog wat kleine opdrachten erbij kunt doen, al duren ze maar een week oid.

 

BTW: Misschien heb je nog een opdrachtje voor een week? ;)

Link naar reactie
  • 0

Top! Dit geeft me voldoende zekerheid om vooruit te kunnen.

 

Die inspanning om er meer te vinden is al 1 ding (en daar meot je dus mee doorgaan) en je zou kunen kijken of je sowieso in die periode nog wat kleine opdrachten erbij kunt doen, al duren ze maar een week oid.

 

BTW: Misschien heb je nog een opdrachtje voor een week? ;)

 

Nee, dat niet, maar heb je al een account op freelance.nl? Dan krijg je verzoeken voor opdrachten vanzelf in je mailbox.

Link naar reactie
  • 0

Erik,

 

Het is niet mogelijk dat er tussen jou en je voormalige werkgever een dienstverband ontstaat.

 

In theorie zijn er twee mogelijkheden:

Fictief dienstverband (je bent geen ondernemer maar werknemer). Dit probleem wordt ondervangen door je VAR WUO.

Voortgezet dienstverband (omdat je voor een exwerkgever werkt, ben je daar feitelijk nog in loondienst). Ook hiervan is in jouw situatie geen sprake omdat je langer dan drie maanden weg bent.

 

Met andere woorden: ga lekker aan de slag, maak je geen zorgen en succes met het opzetten van je onderneming!

 

Groet

Kees

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.