• 0

veel voorwerk, hoe van start met vennoot

Hallo,

 

2 jaar geleden kreeg ik een goed idee voor een bedrijf in de dienstverlening. Ik heb folders gemaakt, website, aquisitie gedaan, logo ontworpen, alles uitgezocht over ondernemen. Investering qua geld is nog niet nodig geweest.

 

Nu het werk gaat binnenstromen wil iemand graag meedoen, zij kan ook veel eigen werk binnenhalen en is even goed gekwalificeerd als ik. Zij zou ook alleen eenzelfde soort bedrijfje kunnen beginnen maar dat wil ze niet alleen. Ik zou haar ook freelance kunnen inhuren of in dienst nemen, maar dat wil ze volgens mij ook niet, ze wil er samen voor gaan.

 

Zij wil een vof 50-50. Dat wil ik op zich ook wel maar voel me rot over al mijn (tijd-)investeringen. Ik zie het wel zitten om samen te werken op gelijkwaardige basis, zodat je groter kan worden en elkaar kan steunen en samen ervoor kan gaan.

 

Welke afspraken kun je maken?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Allereerst: Hier verplicht alle topics lezen over VOF's en de problemen daarmee! ;)

 

Wat je kan doen is haar zichzelf in laten werken. Bijvoorbeeld haar aandeel laten groeien aan de hand van de orders die ze binnen brengt bijvoorbeeld.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Dank je, goed idee. Ik ben alles aan het lezen, erg interessant en soms ingewikkeld zeg.

Ik heb zelf aquisitie gedaan en de opdrachten moeten nog binnenkomen, dat komt het komende half jaar, dus ik weet nog niet wat ik binnenhaal, heb er alleen al veel tijd ingestoken.

Hoe schat je in, wat mijn voorwerk waard is? Het heeft alleen maar nog veel tijd gekost. Zij stapt dus in in een rijdend treintje. Of de trein naar het goede station gaat moet nog bewezen worden.

 

Ik denk aan een verschil in winstdeling van 2 jaar 60-40 en dan 50-50. Is dat redelijk?

Link naar reactie
  • 0

Dat kan ik echt niet inschatten zonder info, niemand kan dat. Veel bedrijven maken de eerste jaren weinig tot geen winst dus dat zou inhouden dat je eigenlijk gewoon een 50-50 verdeling hebt als je het zo aanpakt.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 2

Buiten het gegeven dat ik de vof een onding vind, is een partnerschap 60-40 ook sowieso al een bron van gezeur. Als je moeite hebt met delen, begin dan simpelweg geen vof, komt alleen maar herrie van. Als je er van overtuigd bent dat een ander echt een meerwaarde is voor je bedrijf dan behandel die ander dan ook zo.

 

Wanneer je iemand 50-50 vennoot maakt geeft dat natuurlijk ook in de motivatie meer stimulans dan 60-40.

 

Dan kun je naar mijn mening beter meteen een "instappremie" vragen van die ander en vervolgens op basis van gelijkwaardigheid verder gaan.

 

I.p.v. te trouwen (vof) kun je naar mijn mening beter eerst even samenwonen, in zakelijk opzicht bedoel ik daarbij dat je simpelweg gebruik maakt van 2 afzonderlijke eenmanszaken. Mocht de samenwerking zo goed verlopen dan is het vrij eenvoudig alsnog de zaak samen te smelten in 1 rechtsvorm.

 

Succes met je bedrijf! Ard

Link naar reactie
  • 0

Misschien kun je het ook eens vanuit een ander perspectief bekijken.

 

Stel je eerst eens voor hoe het er precies uit gaat zien als je geen partner hebt. Maak een schatting van de winst, en de ontwikkelingsmogelijkheden voor de toekomst.

 

Stel je nu eens voor hoe het eruit gaat zien als je wel een partner hebt (in welke rechtelijke vorm laat ik hier voor het gemak buiten beschouwing). Maak ook hier een schatting van de winst en een analyse van het toekomst perspectief.

 

Het idee van een partnerschap is dat jou 100% inzet + de 100% inzet van je partner een resultaat heeft dat groter is dan 200%. Blijkt dit ook uit je analyses, dan is het antwoord vrij makkelijk.

 

Blijf je alleen werken heb je met de hoeveel tijd die je er tot nu toe ingestoken hebt alleen de resultaten van jouw 100% inzet. Ga je een partnerschap aan is het resultaat van de tijd die je er tot nu toe hebt ingestoken bij een 50/50 verdeling groter dan de resultaten van jouw 100%. inzet.

 

Een typische win/win situatie dus. Wat nog altijd niet wegneemt dat je best een instap bedrag vragen kan.

 

Veel succes met je beslissing.

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel voor jullie berichten, echt heel erg leerzaam!

 

Stel we beginnen ieder een eenmanszaak... dat lijkt me op zich een goed idee. Alleen is onze visie dat je met één naam naar buiten moet treden voor de naamsbekendheid die we willen maken op de langere termijn.Dat is dan weer lastig....

Want dan voelt het voor haar misschien vervelend dat zij werkt voor een naam waar ze geen eigenaar van is.

 

Ik ben ook van mening dat je eigenlijk 50-50 moet gaan zodat ieder erg gemotiveerd is voor het bedrijf... Alleen blijf ik met een soort vervelend gevoel over mijn investering vinden. Ik vind het ook moeilijk om te delen... maar ook erg leuk om met haar een bedrijfje te hebben. Dus er moet iets tegenover staan zodat mijn gevoel weg gaat. Een instapbedrag is dus wel wat, alleen hoe schat je dat in? ....

 

Ik ga nu eerst bedenken wat inderdaad de voordelen zijn op langere termijn. Ik denk dat ik het vooral heel gezellig vind met zijn tweeen, maar mijn man zegt: daar koop je niks voor.... maar toch... dat zie ik wel zo.

 

Groetjes Floor.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Stel dat het nou, zo'n 2 maanden nadat je een VOF 50/50 begonnen bent, niet meer zo gezellig is als je nu denkt. Dan baal je enorm dat je die investering gewoon op 50/50 gezet hebt. Daar komt de "daar koop je niets voor" waarschijnlijk ook deels op gebaseerd.

 

Ik heb het idee dat je het allemaal als heel leuk enzo ziet maar er is ook een zakelijke kant die je echt niet uit het oog moet verliezen, probeer daar een beetje mee op te letten...

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.