• 0

Tijdje ertussenuit, onderneming stopzetten?

Na een tijdje hard zelfstandig ondernemen (ICT consultancy), is de pot nu groot genoeg er een tijdje tussenuit te gaan.

Plan is om halfverwege volgend jaar uit Nederland te vertrekken voor een periode van ca 3 jaar. Ik sluit niet uit dat ik in die periode nog kleine opdrachten doe (wrs voor Nederlandse opdrachtgevers) en dat ik bij terugkomst in Nederland weer mijn freelance werkzaamheden oppak.

 

Nu heeft dat als particulier al grote gevolgen (huis verkopen, uitschrijven uit Nederland, etc), maar ook zakelijk zullen daar haken en ogen aanzitten.

Als ik zo wat rondgoogle, heb ik een aantal opties

1. Onderneming stopzetten. Ik heb dan geen zakelijk voordelen onderweg, hoewel de kosten en de opbrengsten (heel) beperkt zullen zijn.

2. Onderneming laten slapen (?). Geen idee wat dit exact inhoud, maar ik heb de kreet eens langs zien komen.

3. Onderneming voortzetten. Wel zakelijke voordelen, maar dan zal ik ook ingeschreven moet blijven staan in Nederland?

 

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee of ideeen over?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit soort vragen passeert met enige regelmaat mijn bureau. Adviezen zijn dus voorradig en ervaring op dit gebied ook, maar ik kan je verklappen dat er zo veel mogelijkheden zijn dat ik dat niet allemaal ga melden via dit forum.

 

Elke oplossing of advies is namelijk zo persoonlijk en situatie gebonden, dat het roepen van ideeen hier, waarschijnlijk wel een verkeerde uitwerking zal hebben, afgezien van de grote hoeveelheid tekst en schijfruimte die ik dan nodig zou hebben.

 

Mijn advies is dan ook om zo spoedig mogelijk contact op te nemen met jouw accountant/belastingadviseur/boekhouder want die heeft een goed beeld van jouw totale fiscale en financiele planning. Aan de hand hiervan moet hij goed in staat zijn om een dergelijk advies te verstrekken.

 

Om je toch al even een klein beetje op weg te helpen:

- waarom huis verkopen

- toekomstvisie

- ondernemingsvorm

- vermogen

 

Succes met wikken en wegen!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

ik heb in 2006 ook niks/weinig met mijn onderneming gedaan.

Je hoeft niets te doen denk ik. (maar dan zul je wel ergens ingeschreven moeten blijven, kan soms ook in meedere landen, wordt niet altijd gecheckt binnen EU)

Als je weer in NL kan je weer fulltime vanuit bedrijf werken.

 

Gewoon alles aanhouden en aangifte doen, en dan vul je gewoon '0' of het bedrag van een kleine opdracht. Je past niet de zelfst. aftrek toe en dan is het prima! (bij een VAR zou je dan ROW krijgen).

 

Heeft de belasting dienst me zelf verteld.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Bedenk ook wat u met uw klanten en netwerk gaat doen. Stopt u abrupt zonder iets te regelen, dan zullen zij hun opdrachten bij verschillende concurrenten gaan onderbrengen. Bij terugkomst zult u veel moeite moeten doen hen weer terug te krijgen. U kunt de klanten ook zelf een alternatief aanraden. Bijvoorbeeld een bevriende onderneming die tijdelijk uw klanten van diensten voorziet tot u weer terug bent.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.