• 0

Uptronics & Downtronics - less is more?

Denk eens mee over kistronics: keep it simple electronics

 

De mobiele telefoon krijgt steeds meer functies: boodschappen, organiser, foto- en videocamera, muziekspeler, televisie, navigatie (gps), kompas, beamer, etc.

 

De mobiele telefoon is echter niet de enige handset die we regelmatig gebruiken. Je ziet dat muziek- en videospelers ook steeds vaker voorzien worden van zendertjes: bluetooth e/o wifi.

 

Wat gebeurt er wanneer we functionaliteit aan andere handsets toevoegen, en wat gebeurt er vervolgens als we functionaliteit weglaten?

 

Toevoegen:

 

- horloge

- videocamera

- scheerapparaat

- tandenborstel

- vibrator

- inhalator

- zaklamp

- verrekijker

- handtas

 

Weglaten:

 

- mobiele telefoon zonder telefonie

 

Dat laatste lijkt vreemd, maar door de toegenomen functionaliteit van het mobieltje ontstaan er segmenten die hun handset meer als camera, organiser of message-machine gebruiken. Je zou je kunnen voorstellen dat specifieke segmenten (ouderen, kinderen) behoefte hebben aan een handset zonder dure telefonie maar met goedkope wifi/bluetooth messaging.

 

Een voorbeeld in concreto: rol een netwerk van connected bluetooth-zenders uit op scholen en voorzie kinderen van goedkope bluetooth-handsets waarmee ze (binnen bereik van de zender) kunnen voip-bellen en texten. Dat device kan toegang geven tot games, muziek, entertainment en relevante info (huiswerk). Een variant op de klassieke pager.

 

Ander voorbeeld: een bluepager die aanbiedingen bij AH doorgeeft.

 

Kennen jullie voorbeelden?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Werkende voorbeelden ken ik nog niet zo veel meer dan alleen wat gegevens naar elkaar over zenden.

 

De meest slechte ideeën waar ik nog geen prijs mee heb gewonnen:-) zijn:

 

BlueCap.

Geef de kids in jouw voorbeeld een pet waar de blue tooth in zit, of verwerk het in een haarspeld of haarbandje. Kunnen ze blijven rennen en vliegen. Dit geeft heel veel mogelijkheden

 

BlueHiker.

Op een liftplaats snel achter komen met wie je mee kunt rijden. Met een volle auto rijden wordt straks flink goedkoper.

 

 

BlueTrainPlanner.

Op treinstations ver van te voren kunnen zien wie waar heen willen, kan de capaciteit beter gepland worden.

 

 

BlueInsuranceSaver.

Bewijs met je BlueTooth dat je in minder gevaarlijke gebieden komt, bespaar je wellicht verzekeringspremie, begrijp zoiezo niet dat ik net zo veel verzekeringspremie betaal voor mijn auto als mijn buurman die drie keer zoveel rijdt! Premie per kilometer en tijdstip van waar je rijdt kan wellciht gaan uitmaken!

 

BlueDJManager

DJ kan aan zijn blue statistieken zien wat voor muziek er in de zaal gewenst wordt.

 

BluePrePaidAutomatic

Kunnen betalen met BlueTooth, kun je automaten laten knipperen als men er langs loopt. Je hebt nog tegoed...trek een ...snoepje of wat dan ook.

 

BlueStatus

- Voor verpleegsters als je door een gang loopt waar het drukker is, verkleuren de deuren, weet men eerder waar men moet helpen. Ieder hulp er bij verkleurt de deur weer terug.

 

BlueWhoWasHere

Een apparaat op het toilet waar op je kunt zien wie hier waren. Scheelt misschien schade in krassen van namen in deuren.

 

BlueEventPlanner

In je bluetooth kunnen aan geven wat je op zolder of in de schuur hebt liggen. Bij organiseren van een evenement weet de groep snel wat ze allemaal wel en niet hebben om te kunnen gebruiken.

 

 

Perry

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

- zaklamp

 

In die hoedanigheid heb ik al heel wat mobieltjes gebruikt: als een bougiekabel los zit, of als je koelwater bij moet vullen (ik rijd classic mini, dus dat moet nogal eens), als je de zaklamp zoekt op een zeilboot, of als je in het donker iets hebt laten vallen op een overlicht pad. Situaties waar je 'vroeger' op handen en voeten door het gras had kunnen tasten, maar nu met een mobieltje erbij licht hebt. Ik mis soms op mobleitjes ene geheel wit scherm voor een zo groot mogelijke lichtopbrengst.

 

Link naar reactie
  • 0

 

zaklamp kan inderdaad prachtig met de huidige LED technieken.

 

Hier op door bordurend

- zakmes

- kurkentrekker.

- flessenopener.

- mobiel in een stressball

- in een tafeltennis tafel bladje.

- mobiel in paraplu.

- mobiel in stuur van fiets

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Perry,

 

Ik kwam laatst deze tegen van Nokia. Nokia Sensor, via Bluetooth communiceren als je in dezelfde ruimte zit:

 

http://www.nokia.nl/A4393253

 

Zoals je aangeeft is de lijst van mogelijke toepassing erg lang. Jammer dat de Bluetooth zenders nog redelijk prijzig zijn en redelijk veel stroom gebruiken. Met een dikke accu zal die pet toch iets minder lekker zitten :-)

 

 

Site: http://www.younify.nl | Winnaar MKB Best Choice Award WINMAG Pro

Magento portfolio: http://bit.ly/younify_portfolio

Twitter: http://twitter.com/younify

Link naar reactie
  • 0

Leuk voorbeeld: de conference navigator SpotMe van het Zwitserse bedrijf Stockfish. Dit is een variant op de originele LoveGety die later ook op de markt is gebracht als Gaydar, een handset die dient als friendset. SpotMe is inzetbaar op beurzen en congressen. Misschien iets voor Holland Innovation?

 

Dat brengt me op een andere gedachte. Op congressen wordt bezoekers altijd verzocht om hun mobieltje af te zetten, maar waarom bestaat er nog geen hulpmiddel waarbij juist gebruik wordt gemaakt van een zaal vol bluetooth-apparaatjes? Je kan ermee stemmen, vragen stellen, bezoekers matchen...

spotme_open.thumb.jpg.db9fb8ec7b98ae1cac017e87c7005220.jpg

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ehm, Twalevel,

 

Waar wil je nou eigenlijk heen met dit draadje?

 

Puur alleen een idee voor een eigen oppertunity? Voor een klant? of voor een bedrijf waar je werkzaam voor bent?

 

Wat is de achterliggende probleem of behoefte van de vraag waarmee je dit draadje bent gestart?

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

Ik werk in/met media en wil inschatten in welke richting mobiele media zich gaan ontwikkelen. Er is uiteraard een enorme wisselwerking tussen de ontwikkeling van apparatuur en toepassingen, ondermeer zichtbaar in de evolutie van iPods (eerst podcasting via downloads en spoedig via wifi/bluetooth) en navigators (nu ook met gsm-chip).

 

Bovendien is deze vraag interessant voor technostarters/innovatieve ondernemers, omdat een vroeg kijkje in de keuken ideeën oplevert voor nieuwe diensten/producten. TomTom was een paar jaar geleden ook niet veel meer dan een grossier van Psion-applicaties.

 

Maar ik heb niet de illusie even een Philips-concurrent te kunnen beginnen. 8)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

 

We kijken nu naar wat er allemaal al is en proberen dat te combineren, dingen weg te laten, te vermenigvuldigen, onderdelen vervangen voor iets anders etc.. Dat zou je heel gestructureerd kunnen uitwerken en je op veel ideeën brengen. Met name door alle combinaties goed af te lopen.

 

Je zou de vraag ook anders kunnen stellen. Op welke momenten heb je wel eens dat je wilde dat je iets op je mobiel of ander kastje kon zien.

 

Bijvoorbeeld:

 

Vandaag liep ik door de winkel en vroeg ik me af of er nog ketchup was. Kon ik mijn voorraadkast maar even bellen op dat moment en vernemen wat er is. Blue Tooth in je voorraadkast die de etiketten kan scannen of misschien zelfs wel kan zien wat er in staat.

 

Van de week is er een keuken bij me geplaatst, blijken de muren scheef te staan en paste er een paar kastjes niet. Nou had ik al twijfels aan de wijze waarop ze kwamen in meten, vroeg me toen al of of er geen kastje was die precies kon aangeven wat de maten zijn en wat scheef staat. Een 3D meetlat in je mobiel dus. Volgens mij is het er al, maar lijkt me voor veel metende mensen ideaal. Een 3D liniaal in je mobiel, maar waarmee je de afmetingen dan ook weer kunt doorsturen. Hoeft er geen inmeting meer plaats te vinden ook.

 

 

Wie heeft wel eens andere situaties waarvan je denkt, tjee kon je dat nou maar zien op je mobiel?

 

 

Perry

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Leuk voorbeeld: de conference navigator SpotMe van het Zwitserse bedrijf Stockfish. Dit is een variant op de originele LoveGety die later ook op de markt is gebracht als Gaydar, een handset die dient als friendset. SpotMe is inzetbaar op beurzen en congressen. Misschien iets voor Holland Innovation?

 

Dat brengt me op een andere gedachte. Op congressen wordt bezoekers altijd verzocht om hun mobieltje af te zetten, maar waarom bestaat er nog geen hulpmiddel waarbij juist gebruik wordt gemaakt van een zaal vol bluetooth-apparaatjes? Je kan ermee stemmen, vragen stellen, bezoekers matchen...

 

Cool ding! We hadden twee jaar geleden vergelijkbare functionaliteit met Shotcodes. Werkte prima, werd overigen niet veel gebruikt. In de afgelopen twee maanden worden we ineens overspoeld met proposities voor "oplossingen" voor het beursbezoekersprobleem. Alleen weet ik nooit zo goed wie het probleem heeft en wie de oplossing moet betalen.

 

Gewoon een Iki biertje drinken, lekker l_llen en kaartjes uitwisselen werkt het beste en is het meest eenvoudig.

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

 

Leek mij ook wat overkill aan functionaliteit, zo'n conference navigator. Met een rfid-reader en eoa locatietchnologie en koppeling aan een database van andere bezoekers (foto en al). Doe moeten dan door de RAI gekocht worden, of een verhuurder van congrestechnologie, om vervolgens tijdelijk ter beschikking gesteld te worden. Moet uiteraard ingeleverd worden na afloop, en waarschijnlijk ook tussentijds bij het verlaten van de zaal.

 

Maar in ziekenhuizen loop het personeel ook rond met beepers. Of is dat alweer voorbij?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.