• 0

facuren 'doorschuiven' naar onderneming buitenland

Ik ben een nederlandse ondernemer die veel in het buitenland zit.

Wellicht op korte termijn zal ik tijdelijk de IT freelance markt weer opduiken (de tarieven zijn te mooi om te laten liggen). Nu vraag ik me af of ik de facturen kan doorschuiven naar een buitenlandse ltd waar ik eigenaar van ben.

Dus maw, ik heb in Nederland een BV, van hieruit wil ik mezelf geen salaris meer uitkeren. Vanuit een andere limited (in Vietnam of BVI) stuur ik mezelf facturen (naar de Nederlandse BV). De Nederlandse BV heeft het contract met de eindklant in Nederland. Ik huur mezelf dus eigenlijk in mijn eigen BV in Nederland in via een eigen BV in het buitenland. Het klinkt waarschijnlijk te mooi om waar te zijn (salaris keer ik dan uit via een buitenlandse arbeidscontract. Wellicht dat dit niet mogelijk is als ik in NL woon, maar wat als ik in het buitenland woon (ik kan dan de kosten van een woning in NL nog eens op de zaak doen ook). Reden is dat eindklanten ongetwijfeld geen facturen vanuit Vietnam of BVI zullen accepteren.

www.devinition.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dus maw, ik heb in Nederland een BV, van hieruit wil ik mezelf geen salaris meer uitkeren. Vanuit een andere limited (in Vietnam of BVI) stuur ik mezelf facturen (naar de Nederlandse BV). De Nederlandse BV heeft het contract met de eindklant in Nederland. Ik huur mezelf dus eigenlijk in mijn eigen BV in Nederland in via een eigen BV in het buitenland. Het klinkt waarschijnlijk te mooi om waar te zijn (salaris keer ik dan uit via een buitenlandse arbeidscontract. Wellicht dat dit niet mogelijk is als ik in NL woon, maar wat als ik in het buitenland woon (ik kan dan de kosten van een woning in NL nog eens op de zaak doen ook). Reden is dat eindklanten ongetwijfeld geen facturen vanuit Vietnam of BVI zullen accepteren.

Je wilt in het buitenland wonen en in Nederland werken? Wie voert de directie over de Nederlandse bv? Wie is directeur van de buitenlandse vennootschap?

Om te bepalen waar je werkelijk woont wordt niet gekeken naar het adres waar je ingeschreven staat maar naar waar het centrum van je economische en sociale leven ligt. Als je gezin in Nederland woont en je hier ook de meerderheid van je tijd werkzaam bent, maak je geen schijn van kans.

Laat je op dit terrein goed voorlichten door een echte fiscalist en niet door de verkopers van dit soort constructies. Die kijken alleen naar hun omzet en zijn met de noorderzon vertrokken als je problemen krijgt met de Belastingdienst.

Het voert te ver om gebaseerd om de summiere gegevens die Reynaert verstrekt adviezen te gaan geven.

Om je een idee te geven, kijk eens hier (Independium) http://www.independium.com/?page=2

Link naar reactie
  • 0

Je gaat sowieso tegen de 183-dagen regeling aanlopen.

Op het moment dat je 183 dagen of meer in Nederland werkt, zal de fiscus hier je inkomen belasten. Zelfs als je in Vietnam, Costa Rica of Bokkiewokkie woont.

Indien je gezin in Nederland woont en je hier je sociale leven hebt, dan geldt dat ook indien je in het buitenland belastingplichtig bent. De daar betaalde belasting kan worden verrekend met de IB in Nederland.Deze regeling kan per land varieren, maar dit is de vuistregel.

 

Last but not least: er zijn genoeg vage buitenlandse constructies die uitgaan van het vermijden van belasting. Hierbij moet je rekening houden met de nodige valkuilen: de fiscus zal er over het algemeen doorheen prikken indien de buitenlandse vennootschap niet daadwerkelijk (fysiek) activiteiten heeft in het land van vestiging. De kosten van een dergelijk concept zijn vaak hoger dan je in eerste instantie denkt. Vaak wordt geadviseerd een deel van je inkomen uit een buitenlandse vennootschap als dividend op te nemen. Hierover ben je in Nederland belastingplichting. Uiteraard zijn er weer figuren actief die er voor zorgen dat je 100% van het dividend kan krijgen zonder dat je een aanmerkelijk belang hebt (formeel) maar ook dit concept kent fiscaal de nodige haken en ogen.

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • 0

Hallo allen,

 

Ik was weer eens opzoek naar wat antwoorden en kwam toen op een post van mijzelf terecht.

De situatie even schetsend.

Ik ben 1 januari geemigreerd naar Vietnam en Nederland gedag gezegd. Mijn nederlandse BV staat in slaapstand. Ik draag geen loonbelasting in nederland meer af, maar hier in Vietnam. De dividend tip gaat voor mij straks behoorlijk voordelig uitpakken inderdaad.

Nu is de situatie de afgelopen maanden een beetje gewijzigd. Mijn compagnons willen namelijk uit het IT bedrijf stappen. Ikzelf ga nu de vietnamese vestiging overnemen, en de nederlandse B.V. gaan we sluiten. (De buitenlandse vestiging is geen eigendom van de nederlandse B.V.). Dus ik wordt persoonlijk eigenaar van de Vietnamese IT ontwikkelclub, en ga de contracten laten lopen via mijn eigen B.V (nu holding).

Deze persoonlijke B.V bevat pensioengeld en wat kapitaal. Het gemeenschappelijke IT bedrijf in NL wordt helemaal opgeheven.

Nu is er echter op dit moment geen werknemer in mijn holding. Ik vraag me af of het problemen gaat opleveren als ik straks weer facturen ga sturen? De facturen gaan naar de Nederlandse B.V. en vandaaruit gaan weer facturen naar de ontwikkelclub in Vietnam. Enige reden is dat klanten aangeven liever niet rechtstreeks een contract af te sluiten met een buitenlandse ontwikkelclub.

Verder geldt de gedachte voor het freelancen nog steeds. Nu is de situatie echter anders. Ik wil wellicht voor 4-5 maanden terug komen naar Nederland. Ik ben dus nog steeds inwoner van Vietnam.

Inmiddels ben ik hier helemaal gevestigd kwa huis / werk / telefoon etc, en heb ik in NL niks meer. Kan ik dan facturen sturen vanuit mijn eigen 'holding'?

 

 

www.devinition.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 93 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.