• 0

belastinginspecteur op de stoep

Sinds dit jaar Mei heb ik mijn eigen bedrijfje. Ik run dit bedrijfje naast mijn drukke studie. Ik heb dus niet heel erg veel opdrachten gedaan, maar wel zoveel als mogelijk. Nu kreeg ik van de week een brief van de belasting, dat er een inspecteur langs komt om de boel door te spitten.

Nu heb ik naar mijn idee mijn boekhouding perfect in orde, maar toch begrijp ik niet wat deze inspecteur komt doen. Hij zegt ongeveer 3 uur tijd nodig te hebben, maar dat lijkt me nog al veel voor een boekhouding van enkele regels.

 

Iemand ervaring met zo'n bezoek? Welke rechten heeft deze persoon?

 

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het komt geregeld voor dat belastinginspecteurs bij startende ondernemers langs komen om te kijken of het één en ander gebeurd zoals het moet.

 

Zolang je geen waarschuwingen, of boetes hebt gehad en je alles oporde hebt zoals je zegt, zal dit niet zo'n probleem zijn.

 

Je moet je pas zorgen beginnen te maken als je btw-aangiftes niet hebt gedaan, of iets dergelijks.

 

Die belastinginspecteur is gerechtigd om je volledige boekhouding na te lopen, zou dus zorgen dat je alles bij de hand hebt, kostenfacturen, inkoopfacturen, verkoopfacturen, kassaldi en bankstaten, en dit een beetje netjes geordend is, dan staat zo'n persoon zo weer buiten.

Molter ICT

www.molter.nl

 

Be brave. Take risks. Nothing can substitute experience

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook ooit dergelijk bezoek gehad en heeft mee een boete opgeleverd destijds:-s

 

Ik had het jaar daarvoor echt totaal geen geld om ook maar iets te doen, geen kleding kopen, zuinig eten enz... dus heel weinig geld uitgegeven.

 

Belastinginspecteur concludeerde dat ik niet van zo weinig geld had kunnen leven en ging er dus vanuit dat ik meer verdient moest hebben dan ik aangegeven had.

 

Dus flinke naheffing plus nog een boete.

Tenzij ik kon aantonen dat ik echt zo weinig geld had uitgegeven prive.

 

Stelletje honden zijn het wat mij betreft, is nogal lastig om aan te tonen dat je iets niet hebt uitgegeven en dus dien je maar te betalen...

 

Die persoon komt in elkgeval je administratie nakijken om te zien of je je aan alle regeltjes houd, wel overal belasting over afdraagd, de in en uigaven met elkaar kloppen enz...

Link naar reactie
  • 0

De ervaringen met belastinginspecteurs lopen blijkbaar nogal uiteen. Ik heb begin dit jaar bezoek gehad, overigens op mijn eigen verzoek omdat ik na een rampjaar met mijn belastingadviseur de boekhouding zelf ter hand heb genomen en graag snel een beoordeling wilde of deze in orde was. De boel is inderdaad goed bekeken. Een paar dingen waren niet in orde (eigen onbenulligheid en onwetendheid) maar waren snel rechtgezet en leverden geen boete op. Persoonlijk vond ik het bezoek wel prettig, vooral omdat je weet waar in het vervolg rekening mee te houden.

De kunst is je hakken niet in het zand te zetten en een verdedigende houding aan te nemen maar uit te gaan van een constructief overleg.

Succes!

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Geef de goede man een kopje koffie en je map met facturen en bankafschriften en luister goed naar de tips die hij je ongetwijfeld mee zal geven. Na een paar uur is hij weer vertrokken.

 

Helemaal mee eens. Daarnaast is de belastingdienst al een tijdje bezig een slag te maken richting een sterk service-gerichte organisatie.

 

Ik heb begin dit jaar iemand van de belastingdienst op bezoek gehad omtrend het ontwikkelen van software voor digitale aangiftes, en was helemaal verbijsterd over hoe prettig en service-gericht dat gesprek was. En hij gaf aan dat men diezelfde instelling binnen de rest van de organisatie ook bezig was door te voeren.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 290 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.