• 0

Distributeur of gezeur?

Hallo,

 

wij zijn bezig een nieuw product in de markt te zetten. Het gaat om een nachtgoed product, gericht op kinderen. ???

 

Wij zijn nu actief bij de grootwinkelketens (zeeman/blokker) maar willen met dit product een hoger marktsegment bedienen. Een andere markt met andere werkwijzes komt dan om de hoek kijken. Voor ons onbekent terrein.

 

Nu hebben een aantal distributeurs zich al bij ons gemeld om het product in hun assortiment op te nemen. In principe is dit prima door de snelle dekking van de markt, en de service die zei verlenen aan de "zeurende" winkels. We kunnen echter ook kiezen voor een eigen netwerk met de bijhorende hogere marge.

 

Aangezien wij naast het kanaal van de winkeltjes ook direct aan de consument gaan leveren (andere designs) hebben wij toch een logistiek aparaat dat opgezet moet worden. (Dit lijkt me moeilijker onder te brengen bij een distributeur.) Dus dan lijkt de stap naar een eigen kanaal richting de winkeltjes weer kleiner.

 

Wat lijkt jullie het meest verstandig?

 

Wij willen snel ook buitenlandse markten aan gaan boren, en hiervoor zullen wij absoluut met distributeurs moeten gaan werken. (vanwege verzendkosten)

 

Heeft iemand ervaring met distributeurs in deze branche?

* onder welke voorwaarden nemen zij een product aan

* welke eisen kun je aan hen stellen (minimale afname etc)

* en vooral, met welke marges werken zij.

 

Alvast dank voor de reacties.

 

Groet,

 

Niels 8)

www.playama.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee, de huidige website heeft een entertainment functie voor de kinderen. Je kunt hier idd geen producten kopen/bekijken.

De nieuwe variant is in de maak, en heeft een shop met foto's etc.

 

Het product zoals het nu nog (de naweeen) op ebay te vinden is, is ook niet te vergelijken met wat het gaat worden.

 

De websites met kleding zijn idd interessant, maar dat is een zelfde situatie als de winkeliers. Die kun je beleveren via een distributeur, of door een eigen kanaal op te zetten.

 

De vraag is wat het slimste is om te doen.....? En of iemand dat ook kan onderbouwen met ervaring uit die markt.......

www.playama.com

Link naar reactie
  • 0

 

Maakt verschil of ze uit voorraad verkopen, of dat jij elke bestelling voor hen afwikkelt. Dan is het direct selling via affiliates en kan je een model opzetten met meer outlets naast je eigen website. Interessant is welke vorm het meeste volume oplevert en welke variant het meest rendabel is.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

De grenzen daartussen vervagen voor websites.

 

Ik begeef me ook op beide terreinen, zowel distributeur als 'gewoon' retailer.

 

Voor een distributeur zet ik nog niet zo veel weg, maar voor een retailer enorm veel, omdat ik niet gebonden ben aan een lokatie, de hele wereld is mijn markt!

 

Als ze inderdaad uit voorraad verkopen, dan is dat geen probleem lijkt mij? De wat ervarene spelers kunnen heel goed een voorspelling doen van mogelijke afzet. Als je naar die cijfers vraagt kun je zelf bepalen of je met een dergelijke webwinkel in zee wilt of niet.

Wellicht dat er webwinkels zijn die al over de grenzen aan het kijken zijn...?

 

Een sterk punt van een webwinkel moet zijn dat ze veel kleine orders versturen. Dat heb jij nodig, mensen die dat doen.

Het maakt imho niet uit of er dan een label distributeur op staat, of retailer. Als de totalen maar voldoende zijn...

 

Ikzelf gebruik verkoopcijfers om afspraken te maken met importeurs voor de aankoop van nieuwe produkten. Van alle importeurs hoor ik dat ik verreweg de grootste afzet heb van al hun klanten. Helaas (voor de imporeurs) ben ik maar geinteresseerd in een heel klein stukje van hun aanbod, omdat ik in een nice markt zit.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Ik geloof dat het onderwerp niet helemaal duidelijk is. :-\

 

Wij gaan zelf een merk (proberen) neer zetten, en gaan gebruik maken van de distributeurs en de winkeliers / webshops als afzetkanaal.

 

Idd de affiliates methode is ons bekend, maar dat zal niet de bedoeling worden.

Men koopt een eigen voorraad bij ons in.

 

De vraag is wat jullie zouden doen:

 

* Een eigen netwerk opbouwen in NL, direct aan de winkels/websites leveren

OF

* Een distributeur zoeken die dit in NL (en evt het buitenland) voor je kan doen.

 

En de daaropvolgende vragen:

* heeft iemand ervaring in deze markt met distributeurs

* Heeft iemand een dergelijk netwerk zelf opgebouwd.

 

Dank voor de info.

 

Niels

www.playama.com

Link naar reactie
  • 0

 

De verwarring zit 'm niet bij de beantwoorders, maar in je eigen toelichting. Je zegt immers dat je behalve aan voorraadhoudende distributeurs en resellers òòk direct aan consumenten gaat verkopen, weliswaar onder een ander label. Dat laatste vergt uiteraard een heel andere opzet in orderverwerking, administratie en distributie. Zelf zeg je dat die opzet wellicht ook te benutten is voor de aanlevering aan individuele (web)winkels. Je denkt met andere woorden al aan een mixed distribution model, en daar is een aantal antwoorden op gericht.

 

Wanneer je alles tegelijk doet, krijg je uiteraard lelijke kanaalconflicten. Een distributeur wil geen voorraad kopen als je zelf direct verkoopt, en winkels zijn niet zo gek op assortiment dat bij webshops belandt. Dat kan je voorkomen door voor elk kanaal een aangepast assortiment te bieden en een ander label te hanteren, maar toch ben je betrokken bij concurrende kanalen. En dat heeft de tussenhandel snel door. Je zal dus de meest kansrijke kanalen moeten kiezen en voor elk een aangepaste aanpak ontwikkelen, bij voorkeur in balans.

 

Maar ik snap ook wel dat je het liefst aan distributeurs levert die grote orders plaatsen. 8)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Oke, misschien is de vraagstelling ook wat vaag. ;)

 

Het assortiment dat wij op onze website voeren zal geheel afwijken van de "retail versie", daarmee wordt de niche markt bedient.

De retail versie is veel uitgebreider, en omvat andere designs.

 

Het probleem tussen die twee kanalen zullen we dus niet hebben.

 

Het voordeel is nu, dat er distributeurs "staan te springen" om ons product op te nemen in het assortiment.

Wij vragen ons af hoe zij werken, welke garanties ze geven, en met welke marges ze werken.

 

Doordat we marge in gaan leveren, en we voor de eigen webshop toch een logistiek apparaat moeten opzetten, vragen wij ons af of we dat in NL (de bekende markt) niet beter zelf kunnen doen.

 

Hoop dat dit het wat duidelijker maakt..... ;D

 

Niels

 

 

 

 

www.playama.com

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Er zijn nog een paar zaken niet helemaal duidelijk, wat zie je als distributeur? Wil je werken met agenten? Denk dan aan een agenturenovereenkomst. De marge voor hen is veel minder maar jij blijft de baas. Als men bij jou inkoopt en voor eigen rekening en risico verkoopt ligt de zaak heel anders. Men is een contractspartner die zal bedingen dat jij verder van de retailers wegblijft.Hun marge is hoger, een distributeur kan met inkoopvoorwaarden werken t.o.v. jouw verkoopvoorwaarden etc.

 

Het kan zijn dat jij de voorraad van de distributeur deels moet (kan of wil) (voor-)financieren. De distributeur mag zijn eigen prijs bepalen en kan eventueel (bij overvoorraad) zelfstandig gaan dumpen.

 

Pas voor het buitenland op met distributeurs die zichzelf aanbieden, vaak belooft men gouden bergen maar uiteindelijk vreet je jezelf op omdat er te weinig verkocht wordt. Jouw mooie product kan weleens een "aanvulling" zijn binnen het bestaande assortiment van de distributeur. Erger nog: het kan zijn dat een distributeur (of importeur) zelfs het distributeurschap wil om jouw product juist uit de markt weg te houden.....

 

Denk goed na want voor je het weet heb je leveringsplicht of dien je een distributeur af te kopen...!!

 

M.a.w. beschrijf nog eens goed wat je wil, het klinkt een beetje alsof je van alle walletjes wil meesnoepen (zelf, internet, eBay, distributeurs..)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.