• 0

Hoe om te gaan met opties?

 

Ik ben de juridisch structuur voor een nieuw bedrijf aan het optuigen en ik wil daarbij opties uitdelen aan medewerkers. Nu heb ik enkele vragen over die opties, hopelijk is er iemand die me daar een antwoord op kan geven:

 

- Wat is normaal gesproken de looptijd van opties? 3-5 jaar?

- Ik heb enige tijd geleden iets gehoord dat het voor de personen die de opties krijgen fiscaal aantrekkelijk is om pas op het eind van de looptijd de opties te verzilveren. Klopt dit?

- Als medewerkers het bedrijf verlaten, blijven die dan hun opties houden of moeten ze dan hun opties verzilveren?

- Medewerkers moeten de opties kopen toch? Is dat tegen een symbolisch bedrag?

 

Alvast erg bedankt,

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Beste Ronald,

 

Voordat ik verder ga: wellicht geheel ten overvloede ga ik ervan uit dat je schouder aan schouder met je fiscalist de werknemersoptieregeling formuleert en implementeert.

 

Een ook maar enigszins onzorgvuldig opgezette aandelenoptieregeling kan namelijk een waar fiscaal mijnenveld betekenen voor zowel de optieverlenende vennootschap als de optieverkrijgers (de werknemers), met volstrekt ongewenste fiscale claims tot gevolg.

 

De positieve keerzijde van het geheel is dat een fiscaal correct doorgevoerde werknemersoptieregeling een uitstekend middel is om werknemers te binden en te belonen. Het grote voordeel voor de optieverlenende vennootschap is dat de cash die anders wellicht uit zou gaan aan (hoge) salarissen, nu voor andere doeleinden (bijvoorbeeld investeringen) kan worden aangewend.

 

Om even concreet op je vragen in te gaan:

 

1) De looptijd van opties zijn minimaal 3 jaar (als er binnen 3 jaar wordt uitgeoefend is een eventuele winst belast); in de praktijk wordt veelal 4 jaar gehanteerd, maar inderdaad ook wel 5.

 

2) Zonder meer pas na 3 jaar (zie vraag 1).

 

3) Dit hangt af van de inkleding van de optieregeling: de uitdiensttreding en de gevolgen voor uitoefening dienen te worden opgenomen in het optiereglement.

 

4) Werknemers behoeven niet per se opties te kopen. Als werknemers opties zonder betaling verkrijgen, wordt dit voordeel (loon in natura) belast. Voor de berekening van de fiscale waarde zijn diverse percentages en formules van belang. De fiscale waarde wordt uiteindelijk uitgedrukt in een percentage van de waarde van het onderliggende aandeel.

 

Mocht je gedetailleerdere informatie willen over de fiscale kansen en valkuilen van werknemersoptieregelingen dan kun je met ons kantoor contact opnemen.

 

Succes.

 

TaxAdvisor

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.